روایت کریمی‌قدوسی از جلسه غیرعلنی امروز:

لاریجانی: بدون اذن مجلس اجرای پروتکل الحاقی امکان قانونی ندارد

یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: تیم مذاکره‌کننده موارد بازرسی مدیریت شده مبنی بر حفظ امنیت ملی و اقتدار نیروهای مسلح را به خوبی شناسایی نکرده است.

بازرسی‌های آژانس با هدف شناسایی سیلوهای موشک است/ ضرورت همراهی یک تیم امنیتی- دفاعی با مذاکره‌کنندگان ایرانیجواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران در تشریح موضوع بازرسی‌های مدیریت شده آژانس از مراکز نظامی طی جلسه غیرعلنی ظریف با نمایندگان مجلس گفت: موضوع بازرسی‌ها از جمله موضوعاتی بوده که در گذشته عراقچی توضیحاتی درباره آن به کمیسیون امنیت ارائه داده است. 

وی با بیان اینکه مجددا مسئله بازرسی‌ها در جلسه غیرعلنی امروز مجلس از تیم مذاکره کننده پرسیده شد، افزود: آقای عراقچی صراحتا اعلام کردند که طرف غربی از گذشته درباره موضوع پروتکل خواسته‌هایی را از ایران داشته است و ما در این توافق تقریبا پروتکل الحاقی را پذیرفته‌ایم. 

قدوسی با اشاره به طرح موضوع بازرسی‌های مدیریت شده از مراکز نظامی در جلسه غیرعلنی امروز مجلس متذکر شد: در رابطه با این موضوع باید گفت که به لحاظ فنی تیم مذاکره کننده توانایی لازم را برای تشخیص این بازرسی مدیریت شده مبنی بر حفظ امنیت ملی و اقتدار نیروهای مسلح را خوب شناسایی نکرده‌اند. 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به توضیح فنی عراقچی درباره بازرسی مدیریت شده از مراکز نظامی تأکید کرد: طرف غربی «زمانی که احساس کند برخی نقاط مشکوک است ما می‌توانیم چشمان این بازرسان را ببندیم».

ایشان این موضوع را در کمیسیون امنیت تکرار کرده بودند که باید بگویم این امر محال است که بتوان چشم بازرسان آژانس را بست.

قدوسی ادامه داد: همچنین در این جلسه عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای اذعان داشت که طبق پروتکل الحاقی حداکثر زمانی که به بازرسان برای بازدید از نقاط مشکوک داده شده است 72 ساعت است که بلافاصله بازرسی در آن منطقه مذکور آغاز می‌شود. 

این نماینده مجلس در ادامه با اشاره به توضیحات عراقچی مبنی بر حضور بازرسان در نقاط مشکوک، متذکر شد: عراقچی اذعان داشت که  وقتی بازرسان را به محل مشکوک بردیم تنها به آنها اجازه خواهیم داد که جی‌پی‌اس خود را روشن کنند  که بنده در این لحظه با صدای بلند از آقای عراقچی  خواستیم که موضوع "جی پی اس" را برای ما توضیح دهد، که ایشان گفتند : حتما باید بازرسان مجهز به جی پی اس باشند و گرنه نمی‌توانند نقطه مشخص را شناسایی کنند. 

قدوسی در تشریح این مسئله تصریح کرد: به عنوان مثال اگر تیم بازرسان بخواهند از مجلس بازدید کنند وقتی که داخل صحن مجلس می‌شوند به دلیل وجود سقف جی‌پی اس آنها فعال نخواهد بود که مجبورند در ابتدای ورود به ساختمان مجلس جی پی اس خود را روشن کنند که با روشن شدن جی‌پی اس مطمئنا 14 و یا 15 ماهواره به آن متصل خواهد شد و آن نقطه مورد نظر شناسایی قرار می‌گیرد که آقای عراقچی در این رابطه توضیح دادند: "این نقاط مشکوک را بازرسان قبلا توسط ماهواره‌ها شناسایی کردند" که این امر نشان می‌دهد تیم مذاکره کننده مطلع از این موضوع نیست و طرف مقابل به دنبال رصد مناطقی است که تأسیسات نظامی در آن موجود است و زیر آن تأسیسات پدافند عامل و غیرعامل مستقر است. 

قدوسی تصریح کرد: بدون شک این بازرسان از این طریق می‌خواهند در حقیقت سیلوهای موشک ما را که کسی نمی‌داند محل آن کجاست را رصد  و شناسایی کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه تأکید کرد: معتقدیم باید در رابطه با بازرسی‌های آژانس و یا بازرسی‌های مدیریت شده از مراکز نظامی یک سیستم مشخص امنیتی و دفاعی پشتیبان این مسئله باشد چرا که وجود یک تیم نظامی دفاعی در این موضوع از جمله ضروریات است. 

این نماینده مجلس در ادامه با بیان اینکه ظریف و عراقچی در جلسه غیرعلنی امروز مجلس اصرار بر این داشتند که باید دسترسی به مراکز نظامی تحت پذیرش پروتکل داده شود گفت: ظریف و عراقچی در مجلس گفتند که اگر ما پروتکل را بپذیریم باید الزامات پروتکل نسبت به مراکز هسته‌ای و غیرهسته‌ای را هم مدنظر قرار دهیم. 

قدوسی در ادامه  با اشاره به طرح موضوع دسترسی غرب به اطلاعات دانشمندان در جلسه غیرعلنی امروز مجلس گفت: جناب عراقچی در این مورد اذعان داشتند که طرف غربی لیستی را تهیه کرده و در جلسات به ما تحویل دادند که اسامی 29 نفر از دانشمندان در این لیست وجود داشته البته ما آن لیست را رسما نپذیرفتیم. 

قدوسی در ادامه تأکید کرد: بدون شک آمریکایی‌ها به بهانه موضوع بازرسی‌ها قصد دارند به دانشمندان ما دسترسی پیداکرده و به بهانه موضوع «پی ام دی» مراکز نظامی و حساس کشور را شناسایی کنند.

کریمی‌قدوسی خاطرنشان کرد: لاریجانی در جلسه غیرعلنی امروز بر این نکته تاکید کرد که تیم مذاکره‌کننده باید در هر مرحله از مذاکره گزارشی کتبی به نمایندگان ارائه کند و جزئیاتی از روند مذاکرات را به صورت مکتوب در اختیار نمایندگان قرار دهد.

وی افزود: از دیگر موضوعات مورد بحث در جلسه غیرعلنی امروز پروتکل الحاقی بود که رئیس‌مجلس گفت که مجلس پروتکل الحاقی را حتما با دید باز بررسی خواهد کرد و بدون اذن مجلس اجرای پروتکل الحاقی امکان قانونی نخواهد داشت.

انتهای پیام/

برچسب ها: مذاکره ، آژانس ، پروتکل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار