مسعود آب پرور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

حضور پر رنگ فیلم اولی‌ها ، آسیب بزرگ به سینماست / مدیران فرهنگی در 10 سال گذشته غفلت زیادی می‌کردند

سینما هنر و تجربه، سینمای ملی را از پای در می‌آورد حضور پر رنگ‌ کارگردان اول در دو سال گذشته در جشنواره فیلم فجر آسیب‌ بزرگی برای سینمای ایران است.

مسعود آب پرور کارگردان، در گفتگو با خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران، درخصوص مشکلات سینمای ایران گفت: از دیرباز بحث فیلم‌نامه نقطه‌ی محوری موضوع، اندیشه و جذابیت فیلم و سینما بوده شاید سینما در فرانسه متولد شده باشد؛ اما در واقع ما سینما را به عنوان یکی از هنرهای نمایشی در آمریکا می‌دانیم و خیلی از زود سینما در آمریکا با ادبیات معاصر آن کشور پیوند خورد و باعث قوام و ماندگاری سینما شد . هنوز هم هالیوود در سراسر دنیا حرف اول را در سینما می‌زند که به طور قطع دلیل این موفقیت، توجه ویژه‌ی آن‌ها به درام و فیلم‌نامه است.

وی تصریح کرد: در سینمای ایران مدت‌ها این عامل به فراموشی سپرده شده گاهی که با فیلم‌نامه‌نویسان درباره‌ی مشکل اصلی فیلم‌نامه‌ها در سینما صحبت می‌کنیم بافر‌افکنی به این سؤال پاسخ می‌دهند و پاسخی برای آن قائل نیستید.

**فیلم‌نامه‌نویسان ما الگوها را به درستی نمی‌شناسند

آب‌پرور افزود: با نگاه به تاریخ سینمای ایران متوجه می‌شویم اقبالی که مردم در پیش از وقوع انقلاب به سینما نشان می‌داند باعث شکل‌گیری نوعی از سینما، تحت عنوان فیلم‌ فارسی در کشور شد اگر عوامل جذابیت این نوع فیلم‌ها را برای مردم آنالیز کنیم با گذر چهار دهه از آن دوران و ا باید این مسائل را مورد ارزیابی قرار دهیم.

وی عنوان کرد: یکی از دلایل اصلی این گرایش و عنایت، بحث الگو در روایت است یعنی قائل به الگوپذیری، باشیم به الگوهای ثابتی که در روایت وجود دارند و مردم به آن‌ها علاقه نشان می‌دهند، توجه کنیم.

کارگردان «هوش سیاه» اظهار داشت: در سراسر دنیا بیش از 90 درصد آثار تولیدی در هالیوود بر اساس الگوهای تکرار شونده‌ای روایی، داستان خود بازگو می‌کنند و پاسخ خود را از مردم سراسر دنیا می‌گیرند اما ما غیر واقع بینانه با این موضوع برخورد می‌کنیم بنابراین عارضه و آسیب‌های متفاوتی متوجه سینمای ماست.

کارگردان «قتل آن لاین» با اشاره به اینکه الگوها بد نیستند، از الگوها تبعیت کنیم،اظهار داشت: متاسفانه بسیاری از فیلم‌نامه‌نویسان ما الگوهای روایت در سینما را به درستی نمی‌شناسند و حتی در صورت شناخت توانایی و تمرین لازم برای به کار بستن آن‌ها را ندارند در صورت برزو چنین اتفاقی ما دوباره مردم را به سینما بر‌می‌گردانیم و از سوی مخاطب پاسخ روشنی در ارتباطی با سینمای ایران می‌گیریم به طور حتم بسیاری از موضوعات ذهنمان را با همین الگو به سینما ترجمه خواهیم کرد. 

**افتتاح سینمای هنر و تجربه ر ا باید به فال نیک گرفت 

آب پرور با اشاره به افتتاح سینمای هنر و تجربه اظهار داشت: افتتاح سینمای هنر و تجربه که هنوز یکسالی از عمر آن نگذشته  را به فال نیک می‌گیریم یکی از فواید راه‌اندازی این نوع از سینما این است که فیلم‌های تجربی را از بین گیشه فیلم‌های روتین روی پرده جدا می‌کند تا مردم به طور تصادفی به این گونه فیلم‌ها برخورد نکنند چون به طور حتم روشنفکران، دانشجویان و افرادی که دغدغه‌ی این نوع سینما را دارند، این فیلم‌ةا را پیدا می‌کنند.

وی تصریح‌ کرد: سیمای هنر و تجربه به واقع تجربه‌های نویسی را به تجربیات ایران و سینمای جهان اضافه می‌کند همانگونه که " ماهی و گربه " این کار را کرده و با اقبال در جشنواره خارجی مواجه شده است.

**سینمای هنر و تجربه در صورت مراقبت نشدن، سینمای ملی را از پای در می‌آورد

وی با اشاره به امور فرهنگی کشور عنوان کرد: برای امور فرهنگی همیشه یک مثلث قائل هستم یعنی بین مردم، اثری هنری و هنرمندان همیشه مدیران فرهنگی کارساز بودند و این مثلث همیشه نتیجه داده  و فرهنگ ما را یا به سوی ابتذال برده و یا ارتقاء بخشیده است.

آب پرور افزود: مدیران ما در امور سینمایی در طی 10 سال گذشته غفلت‌های زیادی کردند و امور سیاسی به قدری فراگیر شد که امور فرهنگی سینمایی دچار فراموشی شد و با بی‌مسئولیتی به این ماجرا نگاه شد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر باید هسته‌هایی در مرکز تصمیم‌گیری وجود داشته باشد تا یک مجموعه کاملی برای یک سال سینما در نظر بگیرند یعنی در صدها به طور کامل مشخص باشد به طور مثال اگر سینمایی تجربه این شکلی که شروع کردیم، مراقبت نکنیم تبدیل به آسیبی می‌شود تا سینمای ملی ما را از پای در می‌آورد.

آب پرور درخصوص سینمای روشنفکرانه بیان کرد: به طور بدیهی در هر خط تولیدی بعد از یک مدت هم‌چنین روتین می‌شود و ممکنه ذائقه مردم دیگر پاسخ ندهد به طور طبیعی در کنار این خط تولید انبوه و جریان باید لابراتورهایی برای تجربه‌ها و ذائقه سازی‌های جدید داشته باشد.

کارگردان سینما تصریح کرد: سینمایی تجربی و روشنفکرانه را با این تعبیر به شدت می‌پسندم و به نظرم حرکت آن قابل قبول و پسندیده است اما در صورتی که حجم معقولی از تولیدات سیمای کشور را در برمی‌گیرد در دو سال گذشته در جشنواره فیلم فجر، شاهد تولید بیش از نیمی از آثار توسط فیلم اولی‌ها بودیم این یک آسیب بزرگ به سینما است سینمای حرفه‌ای نباید زیر بار این جریان برود و اجازه دهد که حجم تولیدات کشور را فیلم‌های تجربی در بر گیرند چون در حال حاضر به طور تصادفی به سینما می‌روند و اگر در طی دوبار با چنین فیلم‌های روشنفکرانه روبرو شوند سینما را از سبد کالاهای خود حذف می‌کنند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار