براتی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

مذاکره با ترکیه و ترکمنستان برای تامین گاز آنها/ تولید گوگرد در کشور افزایش می‌یابد

مدیرعامل شرکت بازرگانی گاز ایران با اظهار اینکه هم اکنون در حال مذاکراه با ترکیه و هندوستان برای تأمین نیاز آنها به گاز مایع هستیم گفت: به دلیل وضع تحریم علیه کشور فعلاً فعالیت این شرکت محدود به آسیاست.

مذاکره با ترکیه و ترکمنستان برای تامین گاز آنها/ تولید گوگرد در کشور افزایش می‌یابدمحمدعلی براتی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران گفت: با توجه به اینکه فازهای جدید پارس جنوبی به تدریج وارد مدار تولید می‌شوند و تولید گوگرد کشور از این محل افزایش می‌یابد باید وزارت نفت برای بازاریابی این حجم از تولیدات تمهیداتی بی‌اندیشد تا دچار مشکل نشویم. 

وی توضیح داد: طبق اطلاعات در دسترس تولید گوگرد ترکمنستان از 1.5 میلیون تن به هفت میلیون تن می‌رسد. از سوی دیگر با بهر‌ه‌برداری از برخی طرح‌ها در امارات، قطر و کویت تولید گوگرد در منطقه افزایش می‌یابد. با توجه به اینکه گوگرد مثل گازمایع نیست که در فصل گرم و سرد نرخ آن تغییر کند باید گوگرد را به محصولات با ارزش افزوده بالا تبدیل کرد و بعد نسبت به صادرات آن اقدام کرد. 

وی افزود: از سوی دیگر باتوجه به اینکه مصرف گوگرد کشور چین بالاست بیشترین صادارت گوگرد ایران نیز به این کشور است اما همین موضوع باعث شده است که چین با ایجاد دامپینگ بر قیمت گوگرد تأثیر بگذارد. مدیرعامل شرکت بازرگانی گاز ایران با اظهار اینکه هم اکنون در حال مذاکراه با ترکیه و هندوستان برای تأمین نیاز آنها به گاز مایع هستیم گفت: به دلیل وضع تحریم علیه کشور فعلاً فعالیت این شرکت محدود به آسیاست. 

براتی درباره صادرات گاز مایع به اروپا گفت: یکی از اهداف این است که گاز مایع را به کشورهای اروپایی برسانیم ولی شرایط کشور خاص است. پس از تحریم‌ها، ارتباط با کشورهای اروپایی افزایش  خواهد یافت، در این صورت مشتریان جدیدی از این قاره خواهیم داشت؛ الان هیچگونه صادراتی به اتحادیه اروپا نداریم اما غیر مستقیم در حال مذاکره هستیم تا گاز را به اسپانیا برسانیم. 

وی درباره شرایط صادرات به کشورهای آفریقایی هم گفت: این قاره بازار خوبی است اما به دلیل اینکه تنها کشتی‌های کوچک می‌توانند در اسکله‌های موجود این قاره پهلوگیری کنند. هم اکنون در حال مذاکره هستیم که کشتی‌های بزرگ به صورت شناور در آبهای آزاد محموله‌ها را به کشتی‌ها کوچک منتقل و از این طریق به کشورهایی مانند موزامبیک، غنا و کشورهای آفریقایی غربی صادر کنند. البته هم اکنون گازمایع ایران به بندر مومباسا – در کنیا – راه یافته است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی گاز ایران گفت: هم اکنون گاز مایع ایران به کشورهای چین، هند، پاکستان، عراق و برخی دیگر از کشورهای همسایه توسط این شرکت صادر می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: گاز ، مذاکره ، گوگرد ، ترکیه ، صادرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار