محمدرضا کارگر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

ایران را باید از دریچه‌ی میراث فرهنگی به دنیا معرفی کنیم

کشورها در معادلات خود با ایران به عنوان کشوری با تمدن تاریخی کهن نگاه کرده و موضع آنها با ایران گفتگو است.

محمد رضا کارگر، مدیر کل امور موزه‌ها در گفتگو با خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران گفت: ایران در حوزه‌ی فرهنگی بخش میراث فرهنگی و در حوزه‌ی اقتصاد بخش نفت در جهان مطرح است، بعضی از کشورها در زمینه‌ی اقتصادی و اجتماعی توسعه یافته‌اند ولی فاقد تمدن کهن و فرهنگ تاریخی هستند، در مورد نقش و اهمیت قدمت تاریخی و میراث کهن باید به این مطلب اشاره کرد که از آنجایی که میراث فرهنگی سالیان سال است با ما زاده و ملموس است کمتر به اهمیت آن در سیاست، اجتماع و اقتصاد توجه کرده‌ایم و به این مهم توجه نشده است که استفاده از ظرفیت‌های میراث فرهنگی می‌تواند در تمام حوزه‌ها راهگشا باشد، به جای تکیه بر فرهنگ غنی از گزینه‌های دیگر استفاده کرده‌ایم و قطعاً خیلی هم موفق نبوده‌ایم.

مدیر کل امور موزه‌ها با تأکید بر غنای ظرفیت‌های فرهنگی کشور ادامه داد: اگر ایران را از دریچه‌ی میراث فرهنگی به مردم دنیا معرفی کنیم و ده هزار سال تمدن در عرصه‌های علمی و صنعتی را محور هویت کشور قرار دهیم و تلاش‌های تاریخی‌مان را برای توسعه‌ی صلح و آزاد‌اندیشی و قوانین بشری به روشن بیان کنیم، مردم جهان به عنوان کشوری با تمدن کهن دیدگاه متفاوتی به ما پیدا می‌کنند در این زمینه می‌توان به برنامه‌ی نمایش امپراطوری هخامنش فراموش شده اشاره کرد.

کارگر با اشاره به نقش ایران در تمدن بشری در طول تاریخ، افزود: کشور‌های دیگر در معادلات خود به ایران به عنوان کشوری با تمدن تاریخی کهن نگاه کرده و موضع آنها در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و ... گفتگو است و به وضوح می‌توان دید شرایط ارتباطات با ایران کاملاً متفاوت با کشورهای دیگر است.

وی به معرفی ایران در برخی روزنامه‌های معتبر دنیا اشاره کرد و گفت: روزنامه Fine national Time عنوان می‌کند که ما پانصد سال در اغوا بوده‌ایم و همواره یونان را مهد تمدن می دانستیم ولی وقت آن رسیده که جایگاه یونان را با ایران عوض کنیم.

کارگر با تأکید بر نقش فرهنگ در کاهش تفرقه‌های قومی، اظهار داشت: دشمنان در تلاش هستند که از تنوع قومی برای تفرقه‌اندازی در کشور و رسیدن به اهداف خود استفاده کنند، وقت آن رسیده که با تکیه بر میراث فرهنگی و ایجاد حس تملک و یکپارچگی در مردم این مرز و بوم به وحدت در عین تنوع دست یابیم و این نکته را باور کنیم که ایران کشوری است که در آن تنوع در وحدت و وحدت در تنوع عینیت دارد به عبارتی کشوری هستیم بسان باغی با گلهای متفاوت و زیبا که همه متعلق به باغ واحدی به نام ایران هستیم.

وی در پایان به دین و میراث فرهنگی به عنوان عامل مشترک مردم با هر زبان اشاره کرد و گفت: دین و تاریخ مشترک عامل اساسی و مشترک برای وحدت جامعه اسلامی است و برای رسیدن به این مهم نیازمند عزم ملی و کمک و همیاری رسانه‌ها هستیم.



انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.