معاون وزیر نیرو در امور برق انرژی؛

رشد 15 درصدی راندمان صنعت برق در کشور/واردات 400 مگاوات برق از کشور آذربایجان

فلاحتیان گفت:با توجه به افزایش 15 درصدی راندمان تولید در حال مذاکره برای واردات 100 الی 400 مگا وات برق از کشور آذربایجان هستیم.

افزایش 3 هزار مگا واتی ظرفیت برق کشور/رشد 15 درصدی در میزان راندمان صنعت برق
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران،هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نیرو در نشست خبری به تشریح گزارش عملکرد سال 93 پرداخت و گفت: در طول سال 93، 2 هزار و 831 مگاوات برق از نیروگاه‌های جدید وارد مدار سراسری برق کشور شد و امیدواریم با آمدن چند واحد تولیدی جدید این رقم به 3 هزار مگاوات برسد.

وی در ادامه بیان کرد: در طول سال 93 موفق شدیم با استفاده از ظرفیت‌های قانونی بودجه 93، 7 هزار و 100 مگاوات قرارداد جدید نیروگاه با بخش خصوصی منعقد کنیم همچنین راندمان نیروگاه‌ها از 32 درصد به 47 درصد افزایش پیدا کرد. این عبارت بالغ بر هزینه 6 هزار میلیارد یورو یا 24 هزار میلیارد تومان است.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در ادامه افزود: سال گذشته افزایش 65 مگاواتی به نیروگاه‌های تجدیدپذیر اعم از بادی، خورشیدی داشتیم  همچنین از 126 مگاوات نیروگاه‌های تولید همزمان برق و حرارت با راندمان 80 درصد ایجاد شده است.

فلاحتیان تصریح کرد: بر طول شبکه‌های توزیع انتقال برق 2 هزار و 788 کیلومتر اضافه شد و به بهره‌برداری رسید.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در خصوص افزایش مشترکان جدید به شبکه سراسری گفت: در سال 93، یک میلیون و 400 هزار مشترک جدید پذیرفته شد و با افزایش این میزان تعداد کل مشترکین به 32 میلیون و 100هزار مشترک رسید که از این میزان 850 روستای جدید دارای نعمت برق شدند و تعداد روستاهای دارای برق را به 55 هزار و 437 روستا رساندند. در حال حاضر تنها 500 روستای بالای 10 خانوار بدون برق هستند که این تعداد نیز تا پایان امسال دارای برق خواهند شد.

فلاحتیان در خصوص توربین‌های بادی گفت: برای اولین بار توربین‌های بادی 2.5 مگاواتی در کشور نصب شد و استان قزوین با برخورداری از این توربین‌ها، 20 مگاوات برق تولیدی از این طریق به شبکه آن پیوست همچنین عملیات ساخت تجهیزات آن برنامه‌ریزی و آغاز شده و می‌توانیم این نوید را بدهیم که تا پایان سال 94 جزء کشورهایی هستیم که 100 درصد توربین بادی 2.5 مگاواتی را در کشور ساخته‌ و استفاده می‌کنیم.

وی در خصوص نیروگاه‌های بادی و خورشیدی افزود: برنامه‌ریزی احداث 900 مگاوات نیروگاه بادی و خورشیدی در سال با بخش خصوصی منعقد شده است. همچنین تلمبه ذخیره سیاه‌بیشه با ظرفیت هزار مگاوات در سال گذشته به شبکه سراسری برق کشور پیوست.

فلاحتیان در ادامه به بیان برنامه‌های سال 94 پرداخت و گفت: شروع عملیات اجرای 7 هزار و 100 مگاوات نیروگاه‌های سیکل ترکیبی که فرآیندش توسط بخش خصوصی سه سال به طول می‌انجامد 

فلاحتیان در خصوص برنامه های پیش رو در سال 94 گفت:شروع عملیات اجرایی 7 هزار و 100 مگاوات نیروگاه‌های سیکل ترکیبی فرآیند ساختش توسط بخش خصوصی سه سال به طول می‌انجامد همچنین در سال 94 برنامه احداث 3 هزار مگاوات نیروگاه جدید نیز در دست احداث است .

معاون وزیر نیرو تصریح کرد:برای سال 94 پیگیر آن هستیم تا قبل از پیک بار برای پوشش نیاز برق کشور در سال 95 نیروگه 500 مگاواتی بهبهان،یزد2،بخش بخار نیروگاه کنهوج،دو واحد نیروگاه برق آبی سمیره و نیروگه لرستان وارد شبکه سراسری شوند که این میزان 2 هزار مگاوات نیروگاه جدید می‌باشد.

وی درخصوص برنامه برای کاهش تلفات انرژی برق گفت:برنامه‌ای برای کاهش تلفات کاهش برق در بخش توزیع در دستور کار است تا در یک بازه زمانی منطقی تلفات را کاهش دهیم که هدف‌گیری برای سال 94 کاهش یک درصدی آن است.

فلاحتیان در خصوص توربین‌های کلاسf بیان کرد:انتقال انرژی به توربین‌های کلاس f با راندمان بالای 55 در صد در دستور کار صنعت کشور است که در این زمینه شرکت مپنا تلاش می‌کند،همچنین ساماندهی اقتصاد برق و اصلاح ساختار صنعت برق در جهت افزایش بهر‌ه‌وری از جمله موارد دیگر است.

معاون وزیر نیرو در خصوص حجم سرمایه گذاری‌ها عنوان کرد:برای تولید 7 هزار و 100 مگاواتی 6 میلیارد یورو برای تولید سه هزار مگاواتی یک هزار و 800 میلیون یورو سرمایه گذاری صورت گرفته است.

فلاحتیان معاون وزیر نیرو در خصوص مصرف برق در سال 93 بیان کرد: در سال 93 نسبت به سال 92 مصرف برق 5 درصد افزایش داشته است که این افزایش رقم بالایی است.

فلاحتیان در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران، گفت: در سال قبل پیک مصرف ما بالقوه 48 هزار و 600 مگاوات بوده و به عبارتی دیگر امسال در حدود 2 هزار و 400 تا 2 هزار و 500 مگاوات افزایش در این میزان داشته باشیم. مردم کشورمان با همراهی و صرفه‌جویی 10 درصدی می‌توانند با خاموشی مقابله کنند.

وی در خصوص صادرات و واردات برق گفت: ظرفیت صادرات و واردات برق بسیار محدود است واردات ما از کشور ترکمنستان 3 هزار و 800 مگاوات است  650 مگاوات نیاز مصرف داخل باید با واردات صورت گیرد. برنامه واردت برق از آذربایجان در حال مذاکره است که زیرساخت‌های آن آماده و امکان واردات 100 تا 400 مگاواتی از این کشور وجود دارد.

فلاحتیان در خصوص ذخیره عملیاتی برخی از صنایع گفت: طرحی را تحت عنوان ذخیره عملیاتی تدوین کرده‌ایم که تمام مشترکان مگاواتی ما قراردادهایی را با شرکت‌های توزیع منعقد می‌کنند که در صورت اجرای آن با تشویقاتی همراه خواهند بود. همچنین کشاورزان می‌توانند با خاموش کردن موتور آب خود در چهار ساعت پیک مصرف در مابقی ساعات از برق رایگان استفاده کنند که هدف از این برنامه‌ها مدیریت طرف تقاضا است.

وی در ادامه در خصوص جایگاه صنعت برق در برنامه ششم توسه گفت: برنامه ششم توسعه اهداف مختلفی را برای صنعت نفت در نظر دارد که اهم چهارچوب‌های آن تدوین شده که امیدواریم در نهایت به تصویب برسد.

معاون وزیر نیرو در بیان برنامه‌ ششم توسعه گفت: تولید 30 هزار مگاوات نیروگاه جدید افزایش راندمان، کاهش تلفات برق به زیر 10 درصد، توجه به  نیروگاه‌های تجدیدپذیر و سهم 5 درصدی نیروگاه‌های آن اهم استراتژی‌های ما در این دوره است.

فلاحتیان در خصوص ساماندهی اقتصاد برق گفت: ساماندهی اقتصاد برق از مواردی است که بدون توجه به آن امکان موفقیت در این صنعت وجود ندارد.

دولت قیمت فروش برق را کمتر از قیمت تمام شده توزیع می‌کند که در صورت ادامه این روند باید مابه‌التفاوت آن لحاظ و پرداخت شود. همچنین ساماندهی حوزه اقتصاد و انرژی از دیگر برنامه‌های پیش روی ما خواهد بود.

وی در خصوص ظرفیت نیروگاه‌های برق‌آبی گفت: ظرفیت این نیروگاه‌ها در حدود 11 هزار مگاوات است که برای سال جاری انتظار داریم 2 واحد از نیروگاه لرستان به ظرفیت 450 مگاوات و 2 واحد از نیروگاه سمیره به ظرفیت 320 مگاوات وارد شبکه شود.

فلاحتیان در ادامه افزود: 72 درصد از سوخت مورد نیاز برای تولید برق، گازی بوده و 28 درصد از سوخت مایع استفاده کردیم که این رقم در میزان سوخت گازی با افزایش 30 درصدی نسبت به سال قبل روبرو بوده که این امر علاوه بر کاهش چالش‌های زیست محیطی به عنوان موفقیتی بزرگ به حساب می‌آید.

معاون وزیر نیرو در ادامه بیان کرد: برنامه‌ ما در سال 94 این است که با بهره‌برداری از فازهای جدید عسلویه میزان تولید از سوخت گازی را از 72 درصد به بالای 80 درصد افزایش دهیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بدهی وزارت نیرو به شبکه بانکی، پیمانکاران و فروشندگان برق اختصاص دارد که بدهی به شبکه بانکی و پیمانکاران به صورت جداگانه در حدود 7 هزار میلیارد تومان است.

انتهای پیام/
برچسب ها: انرژی ، برق ، نیروگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار