زاکانی در نشست "مشق غیرت؛ بازرسی و بازجویی ممنوع":

نتیجه مذاکرات وقتی معتبر است که در مجلس تصویب شود

نماینده مردم تهران با بیان اینکه مجلس باید در مذاکرات نقش‌آفرین باشد، گفت: نتیجه مذاکرات وقتی معتبر است که در مجلس به تصویب نمایندگان برسد.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکلهای باشگاه خبرنگاران علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی صبح امروز (دوشنبه) در نشست "مشق غیرت؛ بازرسی و بازجویی ممنوع" که در خبرگزاری مهر برگزار شد، با اشاره به مذاکره هسته‌ای گفت: مذاکره امروز کشور ما با کشورهای عضو گروه ۱+۵ در واقع میان نمایندگان اردوگاه نوین اسلامی با عناصر اردوگاه جاهلیت مدرن است که آنان خود را آقا می‌دانند و به دیگران به عنوان برده نگاه می‌کنند.

وی در ادامه افزود: آنچه امروز با عنوان هسته‌ای مورد مذاکره قرار می‌گیرد یکی از بهانه‌های آمریکا برای مهار انقلاب اسلامی به عنوان سنبل محور جریان مستضعفین در جهان است.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: اهمیت موضوع هسته‌ای از این جهت است که آن‌ها توانستند در مقطعی با فریب و حیله، نوعی اجماع جهانی علیه ما ایجاد کنند؛ به گونه‌ای که حتی در سال ۸۲ کشورهای «نم» نیز علیه ما موضع گرفتند.

زاکانی افزود: این تنها موضوعی است که بر روی آن اجماع جهانی ایجاد شده است و دشمن پروژه هسته‌ای ایران را با مکر و نیرنگ به شورای امنیت فرستاد و آن‌ها هم حاضر نیستند که این موضوع را‌‌‌ رها کنند.

وی اضافه کرد: با اشتباه برآوردی ما، آنان اینطور برداشت کردند که ما به خاطر تحریم پای میز مذاکره نشسته‌ایم، بنابراین کسی که موضوع تحریم را آنقدر اثربخش می‌داند که به واسطه آن، ما را تسلیم بیگانه کند در حال تکمیل پازل دشمن است.

زاکانی افزود: موضوع هسته‌ای، موضوع جناحی نیست و افرادی که این موضوع را جناحی می‌کنند در نقشه راه دشمن حرکت می‌کنند در حالیکه ما نباید اشتباه برآوردی دشمن را تقویت کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه باید موضوع هسته‌ای را جدی گرفته و آنرا به عنوان جریان نوین اسلامی تقویت کنیم، گفت: چرا آنان می‌گویند باید تعداد سانتریفیوژ‌ها فلان قدر باشد و نباید از هر میزان که می‌خواهید استفاده کنید؟ در حالیکه ما باید چارچوبی در این زمینه تعیین کرده و براساس آن چارچوب جلو رویم از جمله اینکه باید در روز توافق همه تحریم‌ها برداشته شود و ایران نباید به عنوان یک کشور خاص در موضوع هسته‌ای شناخته شود و نظارت‌های نامتعارفی درباره آن صورت بگیرد.

زاکانی تصریح کرد: همچنین عناصر نظامی، اسناد و دانشمندان ما باید مصون بوده و زمینه جاسوسی و از بین بردن مصالح کشور نباید ایجاد شود، همچنین باید در موضوع تحقیق و توسعه دقت کنیم.

به گفته نماینده مردم تهران در مجلس، ما نیاز به راستی‌آزمایی و تائید اقدامات متقابل داریم؛ اما اقدامات دشمن به طور متقابل نتیجه‌بخش نبود، آنان در بیانیه ژنو وعده‌هایی دادند اما در حوزه پولی و بانکی وظیفه خود را انجام ندادند.

وی با اشاره به جلسه غیرعلنی روز گذشته (یکشنبه) مجلس با تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای گفت: در جلسه روز گذشته در ‌‌‌نهایت محبت به دوستان هسته‌ای گفته شد که ما یک پیکر هستیم و موضوع هسته‌ای یک موضوع ملی است، نه جناحی و گروهی و از این منظر چارچوبی را باید تعیین و بر اساس آن به وظایف خود عمل کنیم.

زاکانی ادامه داد: مجلس باید در این موضوع نقش‌آفرین باشد و الزامات مذاکره هسته‌ای را تصویب کند چرا که نتیجه مذاکرات وقتی معتبر است که در مجلس تصویب شود.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: برای ما مهم است که از اماکن نظامی بازدید نشود و دانشمندان بازجویی نشوند، همچنین در پروتکل الحاقی نیز در صورت تصویب، الزامی به اجرای بند ۲ و بند ۵ نداریم، بنابراین در برنامه جامع هسته‌ای باید این قیود ذکر شود.
وی با اشاره به طرح موضوع PMD گفت: اساس مطرح کردن این موضوع، بهانه‌جویی بود و لذا ما نباید خود را در موضع متهم قرار داده و پاسخگو باشیم، چرا که نه تنها اتهام به آنان وارد است بلکه آنان مجرم هستند.

زاکانی خاطرنشان کرد: مجلس و دولت ما باید از مقام معظم رهبری تبعیت کنند و ما باید در کشور زمینه مصونیت اقتصادی را فراهم آوریم که این کار هم با اقتصاد مقاومتی قابل اجرا است.

زاکانی همچنین در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران  مبنی بر اینکه پیشنهاد سعید جلیلی در آلماتی2 با آنچه که در لوزان به توافق رسید چه فرقی داشت، گفت: ایران در دوره قبل، بنابر پیشنهاداتی که داد، هم پاسخگو بود هم مطالبه‌گر، مذاکرات آلماتی1 منجر به پیشنهادی شد که نتیجه آن در بیانیه ژنو مطرح و در حقیقت معلوم شد که آن پیشنهادات فقط مشکلات آلماتی را برطرف می‌کند، ایران در آن زمان تاکید داشت که مذاکرات باید هم‌جنس، هم‌وزن و هم‌زمان باشد. 
 
وی ادامه داد: اشتباه تیم مذاکره‌کننده این بود که از روز اول دولت یازدهم مذاکرات را آغاز کرد به عبارتی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در میدان آن‌ها توپ زد اما در نهایت آنچه ما در ژنو پذیرفتیم، محصول مذاکرات آلماتی1 بود و باید بدانیم در ازای داده‌هایمان در طول مذاکرات چه چیزی به دست آورده‌ایم.  

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار