در نشست "مشق غیرت؛ بازرسی و بازجویی ممنوع"/

صفارهرندی: از دستیابی به یک توافق خوب دور شده‌ایم

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه امروز احساس می‌کنیم که از دستیابی به یک توافق خوب دور شده‌ایم، گفت: خواسته مردم این است که تحریم‌ها برطرف شود، اما امروز از رفع تحریم‌ها هیچ خبر خوشی منتشر نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های باشگاه خبرنگاران، محمدحسین صفارهرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام پیش از ظهر امروز(دوشنبه) در نشست "مشق غیرت؛ بازرسی و بازجویی ممنوع" که در خبرگزاری مهر برگزار شد، گفت: در اوایل ورود تیم مذاکره‌کننده در دوره جدید به مذاکرات هسته‌ای، جان‌کری جمله ای را خطاب به تیم مذاکره‌کننده گفته بود و آن اینکه شما این همه نگران نباشید و روی کلمات توقف نکنید و بگذارید این جریان به توافق منجر شود آن وقت خواهید دید که سیل سرمایه‌گذاران به ایران آنقدر زیاد خواهد بود که شما کلا دستاوردهای هسته‌ای را فراموش خواهید کرد، که اینگونه تعبیرها واقعا وسوسه‌کننده است و شاید امیدواری‌هایی که روحانی در ابتدای فعالیت دولت خود داشت منبعث از همین وسوسه‌های طرف مقابل باشد.
 
وی در ادامه افزود: روحانی در ابتدای فعالیتش به عنوان رئیس‌جمهور نمی‌خواست وعده‌های برآورده‌نشدنی به مردم بدهد اما بعد از گذشت 100 روز و صد‌ها روز، آنچه را پیش‌بینی می‌کرد اتفاق نیفتاد و بالعکس مشکلات جدیدی هم عارض شد.
 
وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: ما اکنون احساس نمی‌کنیم که فاصله رسیدن به نقطه مطلوب کم است، خود تیم مذاکره‌کننده هم این احساس را ندارند و حتی نگرانی‌های آنان در رسیدن به نقطه مطلوب از یکسال گذشته بیشتر شده است.  
 
وی اضافه کرد: ما در مسیری که برای مذاکرات با 1+5 و آمریکایی‌ طی کردیم، از خود همراهی و توازن بسیاری نشان دادیم، اما هرچه گذشت امیدواری برای رسیدن به توافق کمتر شد که این موضوع نشان می‌دهد که در نحوه مذاکرات با 1+5 خللی وارد شده است.  
 
وی در ادامه گفت: دستور مقامات نظام این است که مذاکرات ادامه پیدا کند و تصمیم به عقبگرد وجود نداشته باشد، ارزیابی ما نیز به عنوان یکی از آحاد مردم و یکی از نظاره‌کنندگان این صحنه این است که به تیم مذاکره‌کننده اعتماد کنیم و آنان را فرزندان ملت بدانیم.  
 
صفار هرندی با بیان اینکه من برچسب‌هایی را که به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای می‌زنند، قبول ندارم، اضافه کرد:  آنچه که امروز دغدغه اساسی ما است، عدم اعتماد به طرف مقابل مذاکرات هسته‌ای است، اخیرا صدا و سیما در نظرسنجی نشان داد که میزان اعتماد مردم به وعده‌های آمریکا نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده است و 10 درصد کمتر از گذشته شده است.  
 
این کار‌شناس مسائل سیاسی گفت: این نشان‌دهنده آن است که این دغدغه در حال فراگیرشدن  و توسعه است. ما امروز احساس می‌کنیم که از دستیابی به یک توافق خوب دور شده‌ایم.
 
وی افزود: خواسته مردم این است که تحریم‌ها برطرف شود، اما امروز از رفع تحریم‌ها هیچ خبر خوشی منتشر نمی‌شود  نه تیم مذاکره‌کننده ما اخبار خوشی منعکس می‌کند و نه طرف مقابل. 
 
صفارهرندی اضافه کرد: بر اساس نظر تیم هسته ای ما، رفع تحریمها تا یکماه طول می‌کشد، این در حالیست که طرف مقابل چنین موضوعی را قبول ندارد و می‌گوید که رفع تحریم‌ها ماه‌ها به طول می‌انجامد. 
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه دوربین‌هایی در مراکز تاسیسات هسته‌ای نصب شده است که همه حرکت‌ها را به صورت آنلاین و یا غیر آنلاین پوشش می‌دهند، تصریح کرد: آنچه مورد نظر آنهاست، این است که علاوه بر تحریم‌ها ملت ایران را تحقیر کنند. 
 
وی در پایان با بیان اینکه آنها می‌خواهند به جای ترور فیزیکی، دانشمندان را ترور حقوقی کنند.ف گفت: تحقیر و توهین به ملت بزرگی مثل ایران که امروزه آوازه سرافرازی‌های آن جهانی و برای ملت‌های دیگر سرمشق شده است، هدف دشمنان از طرح چنین مسائلی است.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار