معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانون های مساجد کشور مطرح کرد؛

از خادمان طرح تلاوت نور تجلیل می شود/ 2 هزار دوره آموزشی برای اجرای طرح 1449

محمدرضا جعفری اجرای طرح مشارکتی 1449 را یکی طرح های پرثمری دانست که چندین سال این معاونت بامشارکت سایر نهادها اجرا می کندو افزود: امسال برای اجرای این طرح 2 هزاردوره آموزشی برنامه ریزی شده است.

به گزارش خبرنگار قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران؛ محمدرضا جعفری، معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانون های مساجد کشور امروز در نشست خبری درباره برنامه های سال 94 با اشاره به ساماندهی، توسعه و حمایت از فعالیت های قرآنی در این مجموعه گفت: حمایت از گسترش طرح تلاوت نور و خرید یا چاپ و توزیع 50 هزار جلد قرآن، تاسیس 200 باب خانه نور، حمایت از یک هزار و 300 باب خانه نور موجود و حمایت و پشتیبانی سخت افزاری از یک هزار و 300 باب خانه نور از برنامه های این معاونت است.
 
وی اجرای طرح مشارکتی 1449 را یکی دیگر از طرح های پرثمری دانست که چندین سال این معاونت با مشارکت سایر نهادها اجرا می کند و افزود: امسال برای اجرای این طرح 2 هزار دوره آموزشی برنامه ریزی شده است.
 
وی تهیه محتوا، چاپ کتاب، پوستر و برگزاری یک هزار جلد کتاب تفسیر کوتاه را اقدامی برای ارتقای برگزاری جلسات تفسیر کوتاه دانست و افزود: در راستای توسعه فعالیت های مربوط به حوزه قرآن و عترت، برگزاری 20 نشست قرآنی، برگزاری 32 همایش استانی با عنوان تکریم خادمین تلاوت نور، برگزاری همایش کشوری با موضوع تکریم خادمین طرح تلاوت نور، اجرای طرح قرائت نهج البلاغه در برخی از مساجد برنامه ریزی شده است.
 
وی با اشاره به برگزاری هشتمین دوره اندیشه های آسمانی در شهریورماه سال 94 در مشهد مقدس بیان کرد: این طرح برای سه هزار فعال و فرهیخته کانون های فرهنگی هنری مساجد اجرا می شود که بناست 32 دوره آموزشی ویژه مدیران کانون ها، دوره آموزش نویسندگی ویژه طلاب عضو کانون ها و 4 نشست آموزشی نگرشی دیگر و نیز فعالیت های آموزشی در راستای توسعه کمی فعالیت های آموزشی تخصصی برگزار شود.
 
معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانون های مساجد کشور گفت: در حال حاضر حدود 1700 هسته پژوهشی در کانون های مساجد فعالیت می کنند که برای توسعه و حمایت از آنها، ساماندهی و رتبه بندی این هسته ها، تولید محتوای سیر مطالعاتی و برگزاری 2 فراخوان پژوهشی ویژه هسته های پژوهشی در دستور کار این معاونت قرار دارد و تلاش داریم تا پایان سال هسته های پژوهشی به 2 هزار هسته ارتقا یابد.
 
جعفری حمایت از آثار پژوهشی متناسب با مسجد طراز اسلامی و 5 پایان نامه دانشجویی مرتبط با مسجد طراز اسلامی و  حمایت گردآوری و تالیف 10 جلد کتاب را از دیگر برنامه های این معاونت در سال 94 نام برد.
 
وی همچنین تولید محتوا و نشر را از مهمترین برنامه های این معاونت در سال 94 ذکر کرد و گفت: اعلام فراخوان پژوهش با موضوع مسجد طراز اسلامی، تولید محتوای علمی اجلاس عمران معنوی، چاپ و انتشار نشریه کانون از دیگر برنامه های این معاونت در راستای توسعه فعالیت های پژوهشی و تولید محتوا برای کانون های مساجد است.
 
جعفری یکی از سیاست های ستاد عالی کانون های مساجد کشور در سال 94 را توجه و تبیین شعار امسال با عنوان دولت و ملت همدلی و همزبانی دانست و گفت: پیشنهادات و برنامه هایی در رابطه با شعار سال به کانون های مساجد کشور سراسر کشور ابلاغ شده است تا با هماهنگی سایر دستگاه ها، مسئولان را به مساجد دعوت کنند تا خدمات دولت را اطلاع رسانی کنند و از طرف دیگر دولت و مسئولان نیز فرصتی یابند تا دغدغه های مردم را از نزدیک بشنوند.
 
وی توجه به منویات مقام معظم رهبری در سال 91 در مورد کانون های فرهنگی هنری مساجد را یکی دیگر از مواردی دانست که مورد توجه ستاد عالی کانون های مساجد کشور است و گفت: به اعتقاد ما 18 اسفند سالگرد تاسیس کانون ها و 19 مهر جشن تکلیف کانون های مساجد است.
 
وی توجه به سیاست های کلی نظام، دولت و برنامه های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعامل با ائمه جماعات و بسیج را یکی دیگر از برنامه های ستاد عالی ذکر کرد و گفت: امسال میثاق نامه ای در تمام کانون های فرهنگی هنری مساجد به امضای بسیج، امام جماعت و مسئول کانون فرهنگی هنری می رسد تا در برگزاری برنامه ها با یکدیگر همکاری بیشتری داشته باشند.
 
جعفری بومی سازی فعالیت ها و برنامه ها را یکی دیگر از رویکردهای این مجموعه ذکر کرد و گفت: امسال 800 میلیون تومان برای طرح های بومی کانون های فرهنگی هنری مساجد اختصاص یافته است که در این راستا هر کانون فرهنگی هنری که طرحی داشته باشد از طرحش حمایت به عمل می آورد.
 
توجه به کانون های روستایی و عشایری، ترویج فرهنگ قرآن و اهل بیت (ع) و گسترش فرهنگ عفاف و حجاب از مواردی است که امسال از سوی ستاد عالی کانون های مساجد پیگیری می شود.
 
وی همچنین توجه به موضوع اقتصاد مقاومتی، بصیرت افزایی، کارآفرینی فرهنگی، خانواده، جمعیت، امر به معروف و نهی از منکر را از دیگر ماموریت های ستاد عالی در سال جاری نام برد.
 
افزایش تعداد مجریان طرح تلاوت نور به ۳۰ هزار مرکز
وی با اشاره به اجرای طرح تلاوت نور در 29 هزار مرکز خاطرنشان کرد: تلاش داریم امسال این طرح به 30 هزار مرکز افزایش یابد و همایش تکریم خادمین تلاوت نور امسال از هفتم تا دهم خرداد با حضور مسئولان و اساتید برجسته قرآنی در مشهد مقدس برگزار می شود.
 
معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانون های مساجد کشور تجلیل از روسای دستگاه هایی که در طرح تلاوت نور مشارکت دارند، همچون معاونت قرآنی وزارت ارشاد، تشکل های مردمی قرآنی، سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان دارالقرآن الکریم و شخصیت هایی که در طرح تلاوت نور مشارکت داشته اند را از جمله برنامه های این همایش  نام برد و ادامه داد: در این همایش کمیسیون های تخصصی در راستای ارتقای کمی و کیفی طرح تلاوت نور در طول سال برگزار می شود.
 
وی از تهیه کتب تفسیر همراه 4 جلدی خبر داد و گفت: اینکه کتاب برای ائمه جماعات در حال تهیه است که در آینده رونمایی می شود.

پایان پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.