از زبان آنها که با مهران، دوستی کرده‌اند؛

هنوز منتظرم خبر مرگ مهران تکذیب شود

بیژن نوباوه، حامد جوادزاده، راحله امینیان، احسان کرمی و احمد توکلی درباره قلب مهربان مهران دوستی و صدای ماندگارش می‌گویند.

به گزارش خبرنگار رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران؛ همه را غافلگیر کرد. مدت‌ها بود که خبر بیماری مهران دوستی زبانگرد این و آن شده بود و رسانه‌ها هم به ان پرداخته بودند اما کسی توقع کوچ کردنش را نداشت. دوستی هنوز هم می‌توانست بماند و سالهای سال با صداش اوقات مخاطبان رادیو و تلویزیون را گرم کند اما رفت و همه را غافلگیر کرد. 

آنچه در ادامه می‌خوانید گفتگویی است با چند نفر از دوستان قدیمی مهران، از بیژن نوباوه که روزی او هم خبرنگار جنگ بود تا کسانی دیگری که مثل مهران در شغل گویندگی و دوبلوری مانده‌اند. این گفتگو را در ادامه می‌خوانید. 
 
بیژن نوباوه عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در خصوص ویژگی بارز مهران دوستی گفت: تقریباً از زمان ورود به سازمان مهران دوستی را می‌شناختم یعنی حدود ۳۴ سال پیش از‌‌ همان روزگاران جنگ. مهران دوستی از نیروهایی بود که به خوش‌نامی و خوش اخلاقی معروف و تخصصش در کار بی‌نظیر بود. 

وی ادامه داد: یک سفر با ایشان داشتم که در سال‌های اول انقلاب بود. عشق و علاقه به کارش و خصوصیت‌های خوب اخلاقی او را همیشه شاهد بودم. از همه مهم‌تر این بود که در خدمت نظام و کشورش بود با توده‌های مردم ارتباط خوبی داشت. به همین دلیل محبوب بود و این غم و هزنی که امروز مردم را فرا گرفته حاکی از این مطلب است. واقعاً هنرمندانی از این دست که بخصوص بعد از انقلاب در خدمت کشور عزیزمان بودند، ماندگار می‌شوند و ارزششان به ماندگاریشان است. 

نوباوه ادامه داد: خدا رو شکر که در ایام و اعیاد شعبانیه دنیا را ترک گفت و این چیزی بود که خودش آن‌را دوست داشت. آخرین سفر مهران به عتبات عالیات به درخواست خودش بود و اخیراً از این سفر برگشته بود و خدا مزدش را داد. ما از خدا می‌خواهیم که عاقبت به خیر شود و خدا او را ببخشد. 

وی پیام دوستانه و هنرمندانه خود را اینگونه بیان کرد: باید تلاش کنیم نیروهایی مثل مهران تربیت کنیم. صداهای خوب در کشور ما کم نیست، اما تربیت آن‌ها زمان می‌برد. امثال مهران دوستی در زمان جنگ تربیت شدند. شرایط باید فراهم شود تا نیروهایی خوب تربیت شوند و بتوانند جای مهران را پر کنند. 

نوباوه خصایص بارز دوستی را اینگونه بر شمرد: اخلاق بسیار خوب او همیشه به یاد ماندنی است. اجرا در یک اتاقک چند متری در حالیکه میلیون‌ها انسان در حال راهپیمایی‌اند و گوینده باید حرف بزند بسیار سخت است و مهران این کار را به خوبی انجام می‌داد. او صحبت شیرین و تکلم جذابیت که هر هنرمند باید داشته باشد را داشت و این جزو محسناتش بود و امیدوارم خداوند بواسطه محسناتش به او اجر خیر عطا کند. 

نوباوه در پایان بیان کرد: مهران خیلی خوب ما را ترک کرد و رفت. امروز در کنار دوستان و کسانی که دوستش داشتند است. همیشه و هر کجا که اسمش را بشنوم به یاد او خواهم بود. گزارش زیبای مهران دوستی در مکه مکرمه و مدینه منوره را که اشعار الهی را می‌خواند و گریه می‌کرد همیشه به یاد من خواهد ماند. 

*مهران دوستی انسانی یگانه و استثنایی در رادیو بود

احسان کرمی مجری برنامه‌های تلویزیون و گوینده رادیو  گفت: قبل از اینکه به رادیو وارد شوم و زمانی که نوجوان بودم از طریق رادیو و گوش کردن به صدای‌ ایشان، مانند همه مردم آقای دوستی را می‌شناختم اما هنگامی که به رادیو ورود پیدا کردم، با دیدن او متوجه شدم شنونده‌ی برنامه‌ی «مکث ۹۴» من بود و همین بسیار مرا دلگرم کرد. 

وی ادامه داد: با مهران دوستی به صورت مشترک در جشنواره‌ها و گفتگو همکاری داشته‌ام. هنگام عبور و مرور از مقابل ساختمان شهرداری رادیو یکدیگر را می‌دیدیم. اما دیگر این امر مسیر نیست. 

مجری برنامه «نقره» بیان کرد: مهران دوستی انسانی استثنایی و یگانه‌ در رادیو بود. از امروز که او در رادیو نیست، به طور حتم رادیو یک چیزی کم دارد. این صحبت‌ها به خاطر فوت ایشان و اینکه دیگر از جمع ما رفتند، نیست. به واقع از این پس رادیو بدون مهران دوستی یک چیز مهمی را کم دارد. 

احسان کرمی درباره خصیصه بارز مهران دوستی گفت: پس از این همه سال فعالیت هر روز گویی برای اولین بار وارد رادیو می‌شد و آنقدر با انرژی سر کارش حاضر می‌شد که برای من الگو و اعجاب آور بود. 

احسان کرمی در پایان گفت: من از مهران دوستی، کار درست کشیدن از حنجره را آموختم. امروز به او می‌گویم امیدوارم در آن دنیا به تو خوش بگذرد. آرزو دارم خدای بزرگ او را مورد رحمت خود قرار داده و به مهران آرامش ابدی عطا کند و روح او همیشه آرام و شاد باشد. 

*مردم داری خصلت ویژهٔ مهران دوستی بود

راحله امینیان مجری برنامه «به خانه بر می‌گردیم»  گفت: آشنایی من با مهران دوستی به سال ۷۶ که زمان ورودم به سازمان صدا و سیما است بر می‌گردد یعنی زمانی که به تازگی کارم را شروع کرده بودم. 

وی ادامه داد: ارادت من به مهران دوستی هر روز بیشتر از دیروز بوده است. هیچ برنامه مشترکی با ایشان اجرا نکردم، اما ایشان همیشه به من لطف داشتند و به تشویق من می‌پرداختند و خاطرنشان می‌کردند که بیننده‌ی برنامه‌های من هستند. همیشه به تشویق تمایل داشتند و انرژی بسیاری را به من منتقل می‌کردند. 

امینیان مردم داری را از خصیصه‌های بارز مهران دوستی دانست و گفت: او دوستدار همه بود. برای همه احترام قائل بود و در قلب همه‌ی بچه‌های رادیو تلویزیون جای داشتند و دارند. ایشان سرشار از ادب و متانت بودند و همراه همیشگی ما بودند. 

وی افزود: تا مدت‌ها، دیگر شاهد استادی مانند مثل مهران دوستی چه در تلویزیون و چه در رادیو نخواهیم بود. 

مجری برنامه به خانه برمی‌گردیم بیان کرد: ویژگی بارز مهران دوستی که می‌توانم از آن یاد کنیم این است که او در هر ژانری اجرا می‌کرد چه، حماسی، سیاسی، اجتماعی و یا هنری، بسیار موفق ظاهر می‌شد و نکته‌ی قابل ذکر این است که نظیر مهران دوستی را نداریم. 

راحله امینیان در پایان عنوان کرد: من همیشه شنونده برنامه «کافه رادیو» بودم. هفته گذشته آخرین باری بود که او را دیدم و هنگامی که از احوال او جویا شدم گفت: روزهای سخت دیگر گذشت، و امروز پایان روزهای سخت است. 

*انتهای رادیو مهران دوستی بود و او در رادیو تکرار نمی‌شود

حامد جواد‌زاده تهیه کننده برنام «شهر آورد» نیز بیان کرد: انتهای رادیو مهران دوستی بود. مگر کسی هست که دوستی را نشناسد. مهران دوستی صدایی آشنا برای همه ما است. رادیو به حیات خود ادامه می‌دهد و مهران دوستی در رادیو تکرار نمی‌شود. با وجد اینکه امروز مراسم تشیع اوست، نتوانسته‌ام این موضوع را باور کنم و هنوز منتظرم که این خبر تکذیب شود. کاش می‌شنیدم که این موضوع یک شوخی رسانه‌ای بوده است. باور ندارم که دیگر هرگز صدای مهران دوستی بصورت زنده از رادیو پخش نخواهد شد و این ضایعه بسیار بزرگی است. 

وی ادامه داد: مهران دوستی همیشه به من توصیه می‌کرد، سعی کن همکاری خود را در چشم مردم بزرگ جلوه دهی، من در شبکه‌های مجازی توصیف کرده‌ام که چطور مهران دوستی، مرا بزرگ کرد. 

مجری و تهیه کننده برنامه «خیابان ایران» افزود: این انسان در رادیو، کوه اعتماد به نفس بود و یک الگوی بسیار خوب برای کسانی‌که به تازگی وارد رادیو شده بودند. مهران دوستی برای کسانی‌که جوان بودند و خواستار فعالیت در رادیو بودند فوق‌العاده قدرتمند بود و از جوانان حمایت می‌کرد. او کسی بود که چه در زمان پخش برنامه و چه در بیرون از فضای برنامه‌سازی از ما و کارمان استقبال می‌کرد. 

*مهران دوستی جایگاه خود را برای همیشه حفظ کرد

احمد توکلی مجری «صبح بخیر ایران» گفت: فوت مهران دوستی را به خانواده ایشان و همکاران رادیو تسلیت گفته و آرزوی اخذ درجات عالی را برای او خواستارم. 

وی ادامه داد: حدود ۱۰ سال است که مهران را می‌شناختم و هر‌گاه که با او روبرو می‌شدم، با رویی گشاده و لبخند مرا می‌پذیرفت. خنده‌رو و مطایبه بودن او تنها چیزی است که از او به یاد دارم. 

وی افزود: مسئله‌ای که باید آن‌را قبول داشته باشیم این است که این رویداد برای همه ما اتفاق می‌افتد، اما هیچ‌کس جایگزین کس دیگری نخواهد بود و مهران دوستی همیشه جایگاه خود را خواهد داشت. 

توکلی در پایان بیان کرد: هر کس توانایی‌های خود را دارد. امیدوارم باز هم همکاران خوب ما، یعنی تمام کسانی که هستند، خداوند به آن‌ها سلامتی عنایت کند تا بتوانند حداقل جای مهران دوستی را خالی نگذارند. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار