حاشیه‌های انتخابات هیئت رئیسه مجلس؛

کنایه تند به رئیس جدید/ «امتحان بد» اعضای هیئت رئیسه/بازار گرم روبوسی در صحن

انتخابات هیئت رئیسه مجلس برای سال پایانی در حالی صبح امروز برگزار شد که با حاشیه‌هایی همراه بود.

کنایه تند به رئیس جدید/ «امتحان بد» اعضای هیئت رئیسه/بازار گرم روبوسی در صحنبه گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، سیصد و بیست و پنجمین جلسه علنی مجلس نهم در حالی صبح امروز سه شنبه (۵ خردادماه) آغاز شد که اولین دستور آن برگزاری انتخابات هیئت رئیسه مجلس بود. 

انتخابات اعضای هیئت رئیسه مجلس برای سال پایانی مجلس نهم از ساعت هشت و ربع شروع و تا ساعت حدود ۱۰ ادامه داشت. 

ابتدا علی لاریجانی و روح الله حسینیان برای کسب کرسی ریاست مجلس برای سال پایانی به رقابت پرداختند که نهایتا علی لاریجانی با ۲۰۵ رای توانست برای هشتمین سال پیاپی به کرسی ریاست مجلس تکیه بزند. 

البته حسینیان نیز موفق به کسب ۳۶ رای شد و ۲۲ نفر از نمایندگان نیز رای سفید داده بودند و در مجموع حدود ۷۳ نفر به علی لاریجانی رای مثبت ندادند. 

پس از آن نوبت به انتخابات نواب مجلس رسید که صرفا محمدحسن ابوترابی فرد و محمدرضا باهنر برای تصدی پست نوابی مجلس اعلام آمادگی کرده و سرانجام ابوترابی با ۲۳۱ رای و باهنر با ۱۹۲ رای به عنوان نواب مجلس انتخاب شدند. 

مرحله سوم انتخاب ناظران هیئت رئیسه مجلس بود که مصری با ۱۶۱ رای، شریف با ۱۶۰ رای و آشوری تازیانی با ۱۵۳ رای به عنوان ناظر انتخاب شدند. 

نکته مهم اینکه در سال سوم مجلس نهم بهروز نعمتی عضو ناظر هیئت رئیسه مجلس بود که برای سال چهارم نتوانست آرای لازم را کسب کند بنابراین مصری مجددا به جمع هیئت رئیسه پیوست. 

حساس‌ترین مرحله رای گیری انتخابات هیئت رئیسه، انتخاب دبیران هیئت رئیسه بود، به طوری که دو فراکسیون اصولگرایان و رهروان ولایت هرکدام لیست جداگانه‌ای ارائه کردند و حتی محمدحسین فرهنگی ابتدا اسامی لیست فراکسیون رهروان را اعلام کرد. 

هرچند پیش از این قرار بود دو فراکسیون به توافق برسند و لیست واحد ارائه کنند اما عصر روز گذشته درگیری لفظی بین اعضای مهم این دو فراکسیون از جمله کاظم جلالی و علیرضا زاکانی در رسانه‌ها مطرح شد. 

فرآیند رای گیری و شمارش آراء انتخاب دبیران هیئت رئیسه نیز به درازا کشید. 

جواد جهانگیرزاده، احمدرضا دستغیب، محمدحسین فرهنگی، علیرضا منادی سپیدان، جواد هروی و حسین سبحانی نیا نامزدهای فراکسیون رهروان بودند که به صحن علنی معرفی کرده بودند و فراکسیون اصولگرایان نیز محمد دهقان، مهرداد بذرپاش، ضرغام صادقی، اسماعیل کوثری و سیدعلی طاهری را به عنوان نامزد برای تصدی پست دبیری مجلس به صحن علنی معرفی کردند. 

در جریان رای گیری برای تصدی پست دبیری جنب و جوش خاصی در صحن علنی وجود داشت و تقریبا بیش از نصفی از نمایندگان در صندلی‌های خود حضور نداشتند. 

در گوشه‌ای از مجلس کاظم جلالی در حال مصافحه با روح الله حسینیان بود و در گوشه‌ای دیگر حدادعادل با رسایی، قاضی‌زاده هاشمی و مرندی در حال گفتگو بود. 

برخی نامزدهای تصدی پست دبیری مجلس نیز در حال رایزنی با همکاران خود برای کسب آراء بودند. 

البته بازار روبوسی و مصافحه نمایندگان مجلس با نواب مجلس نیز گرم بود، به طوری که ابوترابی فرد در گوشه‌ای و باهنر در گوشه‌ای دیگر در حال خوش و بش با نمایندگان مجلس بودند. 

بازار روبوسی در حدی گرم بود که لاریجانی مجبور به واکنش شد و خطاب به نمایندگان گفت: معانقات را بگذارید برای بعد. 

خنده نمایندگان

به دلیل طولانی شدن فرآیند رای گیری، نمایندگان وارد دستور کار دیگری شدند و تقریبا لاریجانی به تنهایی صحن را اداره می‌کرد، چرا که اعضای جدید هیئت رئیسه به طور کامل معرفی نشده بودند. 

در جریان بررسی طرح نحوه فعالیت احزاب قاضی‌پور خطاب به لاریجانی گفت: شما تازه رئیس شدید، بگذارید جوهر حکم شما خشک شود بعد به ما زور بگویید که این سخنان قاضی‌پور باعث خنده علی لاریجانی شد. 

تجمع نمایندگان در جایگاه هیئت رئیسه زیاد بود و عده دیگری نیز در پایین جایگاه هیئت رئیسه تجمع کرده بودند. 

سرانجام علی لاریجانی آراء پست دبیری مجلس برای سال چهارم را به شرح زیر اعلام کرد: 

حسین فرهنگی ۲۰۷ رای
ضرغام صادقی ۱۵۳ رای
مهرداد بذرپاش ۱۵۰ رای
علیرضا منادی سپیدان ۱۴۵ رای
احمدرضا دستغیب ۱۳۹ رای
محمد دهقان ۱۳۶ رای

از نکات جالب انتخاب دبیران مجلس این بود که حجت الاسلام حسین سبحانی نیا پس از ۳ سال حضور در جایگاه هیئت رئیسه از راهیابی مجدد به هیئت رئیسه بازماند و دستغیب توانست برای اولین بار وارد هیئت رئیسه شود. 

پس از انتخاب شدن ۱۲ عضو جدید هیئت رئیسه مجلس مراسم تحلیف آغاز شد و اعضای جدید با استناد به ماده ۱۸ آئین نامه داخلی مجلس سوگند یاد کردند. 

در حالی همه اعضای هیئت رئیسه جدید برای مراسم تحلیف در جایگاه ناطقان حاضر شده بودند که جای خالی باهنر آشکار شد و نمایندگان فریاد می‌زنند باهنر نیست که سرانجام وی با تاخیر خود را به این مراسم رساند. 

عبدالرضا مصری و احمدرضا دستغیب دو عضو جدید عضو هیئت رئیسه در سال چهارم مجلس بودند. 

همزمان با برگزاری مراسم تحلیف تعداد زیادی از نمایندگان در مقابل جایگاه هیئت رئیسه تجمع کرده بودند و برخی از نمایندگان نیز با گوشی تلفن همراه در حال فیلمبرداری و تصویربرداری بودند. 

بعد از برگزاری مراسم سوگند، علی لاریجانی گفت: اعضای هیئت رئیسه جدید امتحان خوبی برای تواشیح ندادند که این جمله نیز با خنده نمایندگان همراه بود. 

سرانجام علی لاریجانی از نمایندگان به دلیل اعتماد مجدد آن‌ها به هیئت رئیسه تشکر کرد. 

برای دقایقی صندلی ریاست مجلس خالی بود که لاریجانی فورا خود را به صندلی رساند و اداره جلسه را برعهده گرفت اما همچنان صندلی دبیران مجلس خالی بود چرا که اعضای جدید در حال تشکر از همکاران خود به دلیل اعتماد به آن‌ها بودند. 

نهایتا ساعت حدود ۱۰ اکثر اعضای هیئت رئیسه در جایگاه خود حاضر شده و اداره جلسه را برعهده گرفتند. 

ساعت ۱۰ لاریجانی صحن علنی را ترک کرد و اداره جلسه را به حجت‌الاسلام ابوترابی فرد سپرد. 

 انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار