معاون سازمان شیلات خبر داد

موافقت اصولی برای تولید 200 فروند شناور صیادی/ قرارداد برای صید در آفریقا

معاون سازمان شیلات ایران گفت: برنامه‌ریزی کرده‌ایم میزان صید ایران در حوزه فراساحل تا یک سوم آمار کنونی افزایش یابد.

فوری** موافقت اصولی برای تولید 200 فروند شناور صیادی/ قرارداد برای صید در آفریقابه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ علی اصغر مجاهدی در پنل «حمل‎ونقل دریایی، اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم» که امروز در جریان بیست و سومین همایش ارگان‎های دریایی برگزار شد؛ با بیان اینکه «سال گذشته 158 میلیون تن ماهی و آبزیان در جهان صید شد که این‌ها مربوط به سال 92 است»، اظهار داشت: سهم ایران از این بازار 885 هزار تن بود که 514 تن آن از دریا صید شده است.

وی با بیان اینکه «هم‎اکنون در جنوب کشور 10 هزار شناور ماهیگیری فعال است»، افزود: با این حال رشد صیادی در جهان در سال‎های اخیر منفی بوده است و این نشان می‌دهد که منابع دریایی هم اکنون تحت فشار هستند. 

مجاهدی افزود: با وجود افزایش رشد صید ماهی در جهان، رشد صید ماهی در کشورمان سالانه چهار درصد افزایش داشته است و در صدد هستیم با افزایش ناوگان صیادی میزان صید را از دریاها افزایش دهیم. 

معاون سازمان شیلات گفت: ناوگان ماهیگیری ایران در بین 35 کشور فعال در اقیانوس هند رتبه دوم را دارد و برخی از کشورهای آفریقایی نیز برای صید در آب‎های این کشورها در دستور کار شیلات قرار دارد. 

مجاهدی بر افزایش صید ناوگان صیادی ایرانی در حوزه فراساحل تاکید کرد و افزود: به همین منظور در صدد هستیم تا با امضای قراردادهای مختلف با کشورهای آفریقایی شناورهای ایرانی بتوانند یک سوم صید کشور را افزایش دهند.

وی ادامه داد: به منظور رشد صیادی در کشور سال گذشته یک هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برای توسعه ماهیگیری و پرورش ماهی در قفس اختصاص یافت که سود آن در مناطق محروم 11 درصد و سود تسهیلات ارزی آن نیز چهار درصد تعیین شده است. 

معاون سازمان شیلات اضافه کرد: صدور موافقت اصولی برای تولید بیش از 200 فروند شناور صیادی توسط سازمان شیلات انجام شده است و سواحل داخلی باید از این فرصت استفاده کنند تا زمینه‌های تولید شناورهای صیادی در کشور بیش از پیش فراهم شود. 

وی بیان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد ذخایر فانوس ماهیان در عمق 200 متری دریای عمان بین یک تا چهار میلیون تن است و باید با برنامه‌ریزی مناسب از این ذخایر استفاده شود.

مجاهدی افزود: صید سالانه بین 300 تا 400 هزار تن از فانوس ماهیان دریای عمان از برنامه‌های مهم سازمان شیلات در حوزه صیادی است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار