دهقان عنوان کرد،

تنها راه برون رفت از نابودی دشت ورامین مدیریت مصرف آب است

مدیر دفتر حفاظت منابع آب استان تهران گفت : برداشت بی رویه آب دشت ورامین را درمعرض نابودی قرار داده است.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران، مصطفی دهقان گفت: دشت ورامین و پاکدشت از دو ناودیس یو شکل از لایه های رسوبی تشکیل شده که در امتداد جاده ورامین تهران به هم         می رسند .

وی گفت: رسوبات آبرفتی در قسمت شهرستان پاکدشت تا روستای جمال آباد دانه درشت و ماسه ای بوده و این رسوبات در قسمت جنوب و دشت ورامین دانه ریز می شود .

وی افزود : در عمق 30 تا 40 متری لایه زمین ، لایه ای رسی رسوب گذاری شده و همانند یک پوشش در عمق زمین گسترش پیدا کرده و باعث شده تا دو سفره آب زیر زمینی یکی در قسمت بالایی و دیگری در زیر این لایه تشکیل شود که به دلیل اختلاف سطح آب بالای دشت نسبت به پائین ،اختلاف فشاری ایجاد می شود که می تواند که وزن طبقات رویی را تحمل کند.

وی اظهار داشت :به دلیل افزایش میزان بهره بردای آب از سفره های زیر زمینی ، وزن طبقات بر فشار آبخوان می چربد و سبب می شود تا آب از خلل فرج خاک خارج شده و تراکم لایه رسی که ضخامت 4 تا 10 متری دارد در قسمت رویی تغییر یافته و در سطح زمین ایجاد درز و شکاف نماید .

دهقان گفت : ایجاد درز و شکاف در سطح زمین نشان از پایان عمر آبخوان دارد و در این صورت سفره آب زیر زمینی تغذیه پذیری خود را از دست داده و بارش باران و تغذیه مصنوعی نیز باعث حیات مجدد آن نمی شود.

وی در ادامه گفت:عمق این درزها را تا 30 متر است .

مدیر دفتر حفاظت منابع آب استان تهران تأکید کرد : تنها راه برون رفت از این بحران مدیریت مصرف آب در بخش های کشاورزی ، صنعتی ، خدماتی و شرب است و جز این چاره ای نداریم .

وی تصریح کرد: هم اکنون به دلیل مصرف بی رویه آب ، بخش زیادی از دشت را از دست داده ایم و این نابودی در قسمت های جنوب ورامین از جاده ورامین به پیشوا به سمت جنوب رخ داده است .

دهقان افزود : منطقه فرونشست دشت ورامین محدوده ای به وسعت 400 کیلومتر مربع از جاده ورامین - پیشوا به سمت جنوب را شامل می شود که بارزترین آن در منطقه ابردژ و معین آباد رخ داده است .

مدیر دفتر حفاظت منابع آب استان تهران با اشاره به این که منطقه ورامین و پاکدشت از سال 1350 تاکنون دشت ممنوعه بوده اظهار داشت: حفر چاه در دشت ورامین و پاکدشت ممنوع است ولی در همین منطقه ممنوعه نیز سالانه 70 تا 80 میلیون متر مکعب آب برداشت می شود که نتیجه آن فرونشست زمین می باشد و باعث می شود دشت از انتفاع خارج شود ، تأمین آب حتی برای مصرف شرب غیر ممکن شده و امکان آبیاری مزارع نیز وجود نداشته باشد .

وی گفت: متأسفانه جهت حرکت شکاف ها به سمت راه آهن سراسری تهران مشهد و جاده قم گرمسار است که این امر می تواند خطرات و عوارض بسیاری را به همراه داشته باشد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار