شیراز؛

ایزد بانوی 3 هزار ساله در پایان فارس+ تصاویر

سنگ نگاره 3 هزار ساله با تصویر ایزد بانو بدون حفاظت در گوشه‌‌ای از بیابان فارس رها شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز، سنگ نگاره ها یکی از آثار تاریخی – فرهنگی کشور هستند که سند زنده و گویای به جا مانده از نیاکان ما در روزگار باستانی ایران هستند. با این همه نه تنها این آثار ارزشمند به درستی نگهداری و حفاظت نمی شوند بلکه هر کدام در گوشه ای رها شده و روزگار غم بار و نگران کننده ای را می‌گذرانند.


ایزدبانوی 3 هزار ساله در بیابان فارس تنها مانده

سیاوش آریا پژوهشگر تاریخ و فرهنگ ایران در خصوص سنگ نگاره ایلامی در فارس می گوید: این سنگ نگاره به شماره 13507 در 23 مهر 1384 به ثبت ملی رسیده است و مربوط به دوران ایلام نو یا میانه است و قدمتی 3 هزار ساله دارد  بر روی این سنگ نگاره تصویر ایزدبانویی دیده می شود  این ایزدبانو دستش را به حالت نیایش دراز کرده است و پوششی که دارد از زیر گردن تا پایین پا به صورت یکنواخت است.


ایزدبانوی 3 هزار ساله در بیابان فارس تنها مانده

این کنشگر میراث فرهنگی و زیست بوم گفت: این سنگ نگاره به جهت مطالعات باستان شناسی اهمیت زیادی دارد و بسیار ارزشمند است به طوری که می تواند به عنوان موضوع پایان نامه دانشجویان باشد چرا که در استان تنها همین سنگ نگاره با نقش ایزد بانو وجود دارد و احتمالا در دیگر نقاط کشور نیز چنین اثری وجود ندارد بیشترین آسیب دیدگی این سنگ نگاره مربوط به عوامل طبیعی از جمله باران و آفتاب از این عوامل هستند.


ایزدبانوی 3 هزار ساله در بیابان فارس تنها مانده

وی ادامه داد: زیر پای این ایزد بانو یک گلسنگ رشد کرده است که این گلسنگ ها نسبت به پارسال دو سه برابر شده است، همچنین زمانی که این سنگ نگاره کشف شد ترک ها و روزنه هایی بر روی آن قرار داشت و خطرهای زیادی این سنگ نگاره را تهدید می کند که از جمله آنها سرقت و تخریب است پارسال زیر سنگ نگاره و نزدیک آن را به انگیزه نادرست پیدا کردن گنج حفاری کرده بودند.


ایزدبانوی 3 هزار ساله در بیابان فارس تنها مانده

وی از دیگر خطراتی که این اثر را تهدید می کند حفاری غیرمجاز دانست و ادامه داد: در نزدیکی این سنگ نگاره دو چاه غیرمجاز حفر شده است که بر اساس اعلام سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان میراث فرهنگی این حفاری ها غیر قانونی هستند جای اصلی این سنگ نگاره در این مکان نبوده و نمی دانیم که در کجا هم بوده است.ایزدبانوی 3 هزار ساله در بیابان فارس تنها مانده///////////////////کار نشود


این کنشگر میراث فرهنگی و زیست بوم در خصوص نگهداری از این اثر ارزشمند بیان کرد: برخی کارشناسان معتقدند این سنگ نگاره باید در موزه نگهداری شود و برخی معتقدند که باید در جایگاه خودش نگهداری شود که در این صورت نیازمند سایبان های ویژه و حفاظ است به طوری که چشم انداز آن خدشه دار نشود، همچنین به نگهبان و سرکشی هر روزه یگان حفاظت نیاز دارد.


ایزدبانوی 3 هزار ساله در بیابان فارس تنها مانده///////////////////کار نشود

آریا افزود: وظیفه میراث فرهنگی تنها ثبت یک اثر نیست و اگر قرار است یک اثر ثبت و سپس رها شود هیچ ارزشی ندارد چون آثار نیاز به مرمت و حفاظت دارند.


ایزدبانوی 3 هزار ساله در بیابان فارس تنها مانده///////////////////کار نشود

سیاوش آریا با بیان اینکه نگهداری از این آثار همتی جمعی از سوی سازمانها و ارگانهای مختلف نیاز دارد افزود: در این خصوص آگاه سازی مردم و فرهنگ سازی از دیگر مواردی است که باید صورت گیرد.


ایزدبانوی 3 هزار ساله در بیابان فارس تنها مانده

انتهای پیام/ ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.