سردار دهقان در چهارمین همایش ملّی شناورهای تندرو:

پاسخ کوبنده نیروی دریایی ایران در برابر هر گونه تهدید خارجی/ باید دشمن را از لحاظ راهبردی غافلگیر کنیم

وزیر دفاع با اشاره به این که هر نوع توسعه‌ای در سایه وجود امنیت و اقتدار و قدرت نظامی محقق می‌شود، گفت: ما هیچ کدام از کشورهای همسایه و ساحلی خود را تهدید محسوب نمی‌کنیم بلکه تهدید اصلی برای منطقه نیروهای خارجی به خصوص آمریکا هستند، لذا باید با حفظ موقعیت دفاعی و بازدارندگی خود، دشمن را هم از لحاظ راهبردی غافلگیر کنیم.

پاسخ کوبنده نیروی دریایی ایران در برابر هر گونه تهدید/ باید دشمن را از لحاظ راهبردی غافلگیر کنیمبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران سردار "حسین دهقان" وزیر دفاع و پشتیانی نیروهای مسلح در چهارمین همایش ملی شناورهای تندرو که با مشارکت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع برگزار شد، اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران با بهره‌مند بودن از 3 هزار کیلومتر مرز دریایی و 5 هزار کیلومتر ساحل باید به یک قدرت دریایی تبدیل شود، لذا باید پرسید چرا سواحل خوب ما جز محروم‌ترین نقاط کشور هستند.

وی افزود:‌ شاید اگر فرمان مقام معظم رهبری نبود، امروز همین تحرکات در سواحل دریای عمان درباره سواحل مکران را نداشتیم.

سردار دهقان تصریح کرد: دریا به عنوان یک داشته و سرمایه عظیم صنعتی، تفریحی و سیاحتی با صنایع مختلف در حاشیه است اما متأسفانه استفاده کاملی صورت نگرفته و حتی در بندر خرمشهر و سواحل خلیج فارس نتوانسته‌ایم به درستی از این سرمایه ملی استفاده کنیم.

وزیر دفاع اظهارداشت: هم در فضای نبردهای کلاسیک و هم نامقارن و در توان دفاعی کشور به خصوص کشورهای دریایی قدرت نیروهای دریایی از جایگاه دفاعی مهمی برخوردار است.

وی افزود: کشورهایی که دارای ساحل هستند و دسترسی به آب‌های آزاد دارند،‌ دست خود را به سایر نقاط جهان دراز کرده‌اند و لذا نقش دریا، آب و قدرت در نیروی دریایی بارز است.

سردار دهقان اظهارداشت: هر نوع توسعه‌ای در سایه وجود امنیت محقق می‌شود و امنیت هم در سایه توان و اقتدار است یعنی هر جا که تهدید مطرح است، دفاع نیز مطرح است و دفاع از عوامل قدرت بوده است و در آن جا قدرت نظامی مطرح می‌شود.

وزیر دفاع تصریح کرد: اگر تهدیدی برای جمهوری اسلامی ایران در دریا باشد، پاسخ آن هم باید در دریا باشد.

سردار دهقان اظهار داشت: در پاسخ به این سوال که کشورهای همسایه و ساحلی می‌توانند برای ما تهدید باشند، جواب منفی است و ما هیچ کدام از این کشورها را تهدید محسوب نمی‌کنیم.

وی افزود: تهدید ما در دریا به خصوص در مرزهای جنوبی نیروهای خارجی حاضر در منطقه به خصوص آمریکایی‌ها هستند و چگونگی مواجهه با عامل تهدید مهم است.

وزیر دفاع گفت: ما نمی‌خواهیم از توان دریایی که به لحاظ فناوری و ابعاد گسترده با آمریکا قابل قیاس نیست،‌ بحث کنیم اما در کنار توان و نقاط قوت دشمن، نقاط ضعفی وجود دارد که می‌تواند مورد حمله قرار گرفته تا موازنه صورت گیرد.

وی افزود: شناورهای تندرو و تسلیح آن‌ها و قدم‌ نهادن به وادی ناشناخته‌ای که به لحاظ نظری و علمی ایده‌های ما در سایه تجارب درگیری‌ها در جنگ 8 ساله به دست آمد، از جمله مهم‌ترین پیشرفت‌ها بوده که صنایع دریایی را توسعه دهیم و امروز در موضع بازدارندگی در منطقه قرار گرفته‌ایم و  دشمنان قادر نیستند تهدیدی را متوجه ما کنند که ما نتوانیم پاسخگوی آن باشیم.

سردار دهقان تصریح کرد: در این تاریخ پرافتخار امروز نقطه اوج و پرش است که بتوانیم این وضعیت را حفظ کنیم و باید با نگاه به تأثیر سامانه‌ها به این بحث توجه داشته باشیم.

وی افزود: ما باید به دنبال طراحی و توسعه فناوری‌ها باشیم و نباید هیچ‌گاه در موضع دفاعی خود دچار غافل‌گیری از طرف دشمن شویم و از طرف دیگر باید دشمن را نیز از لحاظ راهبردی غافل‌گیر کنیم.

وزیر دفاع گفت: کپی‌سازی نمی‌تواند نیاز ما را رفع کند و جایگاه برتر ما را به وجود آورد، باید با نگاهی فعال به دنبال تولید محصولات برویم و توجه به داشته‌های علمی و فنی کشور مهم است.

وی افزود: در اواخر سال‌های جنگ و بعد از آن ما به شکل جدی قابلیت طراحی خود را در دو سطح شناورهای تندرو و شناورهای سنگین و بزرگ به نمایش گذاشتیم.

سردار دهقان اظهار داشت: جنگ‌افزارها، سیستم‌های هدایت و کنترل آتش، سیستم‌های ارتباطی و جنبه‌های سخت و نرم در این سامانه مهم هستند که بتوانند قابلیت‌ساز باشند و در این زمینه باید از آزمایش‌های معتبری برخوردار باشیم.

وی افزود: بحث پیشران یا قوه محرکه در شناورهای تندرو با سرعت بسیار بالا اهمیت فراوانی دارد که بازدهی خوبی در حرکت این شناورها داشته باشد و اگر سرعت‌های 70 نات یا بالاتر را می‌خواهیم باید به این مهم توجه کنیم.

وی افزود: هوشمندسازی سیستم‌ها به صورت عموم و این که هر سلاحی در حد اعلا هوشمندسازی شود و قابلیت نظامی آن بالا برود نیز در این عرصه مهم است.

سردار دهقان گفت:‌ در این زمینه بحمدالله این توفیق را داشته‌ایم و تمام عزیزانی که در حوزه توان دریایی کشور فعال هستند، این توفیقات را در سایه روحیه جهادی و بسیجی و اعتماد به نفس و با شعار ما می‌توانیم به دست آورده‌اند و با وجود همه موانع ما حرکت خود را به سوی آینده بهتر ادامه می‌دهیم و ان‌شاءالله گام‌های خوبی را در این زمینه برداریم.

وزیر دفاع در پایان خاطرنشان کرد: توان دفاعی و به خصوص قدرت دریایی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار  است و عزت دفاعی جمهوری اسلامی ایران عزت اسلام است و در این راه عنایت ویژه امام زمان (عج) و هدایت‌های رهبر معظم انقلاب پشتیبان ما هستند.

انتهای پیام/

برچسب ها: رهبری ، دفاعی ، دهقان ، وزیر ، دفاع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار