باشگاه خبرنگاران بررسی می‌کند؛

سیر نزولی شمار جراحان قلب کشور نگران کننده است

طولانی بودن مدت زمان تحصیل و پایین بودن دستمزد متخصصان قلب در مقایسه با دیگر جراحان، سبب شده است تا دانشجویان پزشکی برای تحصیل در این رشته بی میل شوند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، وضعیت کنونی جراحی قلب در ایران جالب توجه نیست به طوریکه بازار کار این رشته محبوبیت گذشته خود را در میان دانشجویان جوان پزشکی از دست داده است.

این در حالی است که با ادامه روند کاهشی تعداد علاقه مندان به رشته جراحی قلب، جذب جراحان از خارج کشور در آینده پیش بینی می‌شود.

پایین بودن میزان دستمزد، سختی کار و ریسک‌ بالای انجام یک عمل جراحی قلب در برابر یک جراحی پلاستیک از جمله عواملی است که باعث شده تا این رشته در مقایسه با سایر رشته‌ها دچار کم اقبالی شود.

بیمارانی که مورد عمل جراحی قلب قرار می‌گیرند پس از گذشت چند سال بازهم نیازمند پیگیری و درمان مجدد هستند و این نشان دهنده بالا رفتن نیاز کشور به جراحان قلب در سالهای آینده است.

حمید بیگدلیان متخصص جراحی قلب و عضو بسیج جامعه پزشکی کشور در رابطه با کم اقبالی رشته جراحی قلب می‌گوید: مدت زمان مورد نیاز برای انجام یک جراحی قلب حدود5 الی 6 ساعت است اما انجام آنژیوگرافی که ممکن است حدود 5 الی 10 دقیقه طول بکشد، هزینه چشم گیری نسبت انجام یک جراحی قلب دارد و این از لحاظ تعرفه‌ای نا عادلانه است. به همین دلیل رغبت دانشجویان پزشکی نسبت به گرفتن تخصص در جراحی قلب کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به فاکتورهای موثر در کاهش علاقه به این رشته تصریح کرد: طولانی بودن مدت زمان تحصیل در رشته جراحی قلب و گرفتن تخصص در سنین بالا و همچنین پر استرس بودن و سخت بودن این جراحی به دلیل بالا بودن آمار مرگ و میر پس از انجام جراحی قلب باعث می‌شود دانشجویان پس از اتمام 8 سال اولیه تحصیل خود و ورود به دوره تخصصی به رشته‌هایی غیر از جراحی قلب گرایش پیدا کنند.

در حال حاضر در کشورهای اروپایی جراحی قلب را از فوق تخصص به تخصص ارجاع داده‌اند به طوریکه یک پزشک عمومی به جای اتلاف وقت در رشته‌ جراحی عمومی، رشته جراحی قلب را ادامه می‌دهد و در نتیجه زودتر فارغ‌التحصیل شود.

افزایش انگیزه برای جذب پزشکان جوان به جراحی قلب

 حمید بیگدلیان متخصص جراحی قلب ضمن تاکید بر سپردن عمل جراحی قلب به جراحان زبردست و پر تجربه به دلیل ریسک بالای عمل گفت: باید به جای مانور دادن بر گرفتن فوق تخصص قلب، متخصص این رشته جذب شود و از لحاظ تعرفه‌ای به خصوص در مراکز و بیمارستانهای دولتی، فاصله در آمدی این رشته با سایر رشته‌ها نظیر جراحی زیبایی و ارتوپد به حداقل برسد.




انتهای پیام/

برچسب ها: جراحی ، قلب ، سختی کار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار