کودکان بهترین مخاطب موزه ها هستند

دفتر کودک و نوجوان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با اجرای برنامه های مختلف در حوزه کودک و نوجوان موفق شد نگاه موزه داران را نسبت به مخاطب کودک و نوجوان تغییر دهد.

به گزارش حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرنگی و گردشگری، لیلا کفاش زاده مسئول دفتر کودک و نوجوان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری این مطلب را در دومین نشست تخصصی کودک و میراث اعلام کرد و گفت : اهمیت دوران کودکی سال هااست که در کشورهای توسعه یافته مطرح شده است.

وی افزود:بر همگان واضح است که کشورهاو تمدن ها به اعتلا نمی رسند مگر اینکه بر روی نیروی انسانی در حال رشد خود سرمایه گذاری کنند.

کفاش زاده با بیان اینکه فعالیت های فرهنگی به عنوان یکی از ارکان استحکام  زیرساخت های یک کشور محسوب می شود تصریح کرد که در این میان موزه ها و میراث فرهنگی نقش مهمی در آگاهی ، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در یک جامعه ایفا می کنند.

او با اشاره به آغاز فعالیت دفتر کودک و نوجوان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در سال 1391اظهار داشت: این بخش سعی دارد با ایجاد تعامل با نهادها، موسسات و موزه ها بتواند به طرحی دست یابد که مخاطبان کودک و نوجوان موزه ها را دریک برنامه دقیق و اصولی تحت آموزش قرار داده و به راه کارهایی دست یابد.

ایجاد علاقه در نسل آینده نسبت به تاریخ و فرهنگ کشور

به اعتقاد وی ، افسانه ها، ادبیات ، اشیا موزه ای ، فضاها و بناهای تاریخی همه می توانند به ابزاری بدل شوند که از طریق آموزش های غیر مستقیم تأثیر بسزایی بر ذهن کودکان داشته باشند.  

مسئول دفتر کودک و نوجوان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: دفتر کودک و نوجوان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری توانسته با انجام فعالیت های گسترده در حوزه کودک و موزه ها نگاه موزه داران رانسبت به مخاطب کودک  تغییر داده و موضوع کودک را برای موزه ها تبدیل به یک ضرورت کند.

کفاش زاده، برگزاری نشست تخصصی کودک و میراث ، تدوین بیانیه موزه های دوستار کودک، برگزاری تور پژوهشی عروسک در موزه ها ، برگزاری برنامه کشوری هفته ملی کودک ، ثبت ملی اولین عروسک بومی در فهرست میراث ناملموس کشور و داوری بخش کودک و نوجوان جشنواره سفرنامه نویسی ناصر خسرو را از اقدامات عمده واحد کودک ونوجوان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اعلام کرد.

وی افزود: همایش کودک، دوستی، میراث فرهنگی، تدوین و اجرای طرح هفت موزه هفت قصه به مناسبت هفته کتاب، تدوین و اجرای طرح یکی بود یکی نبود همزمان با دهه فجر، تکمیل پرونرده ثبت جهانی عروسک بومی در فهرست یونسکو، برگزاری کارگاه اسطوره و سفر قهرمانی و ... نیز از فعالیت های این دفتر بوده است.

موزه های تخصصی کودکان

به گزارش خبرنگار سایت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری(richt.ir)احمد محیط طباطبایی قایم مقام رییس ایکوم ایران نیز در این نشست گفت: امسال علاوه بر اینکه در موزه ها واحدی با نام کودک تشکیل شد موزه های تخصصی کودکان نیز در بخش غیر دولتی افتتاح شدند.

او افزود: سال گذشته شاهد افتتاح و تعطیلی برخی موزه ها بودیم به این شکل که برخی از موزه ها با وجود فعال بدون به دلیل نداشتن فضا تعطیل شدند.

به گفته طباطبایی، با تشکیل کمیته مدیریتی که با نهادهای مختلف اعم از بهزیستی ، ناجا، هلال احمر ، کمیته ملی رشد و تکامل همه جانبه کودکان و... همکاری می کند برنامه های هفته کودک در سال های اخیر به شایستگی برگزار شده است. 

قایم مقام ایکوم با بیان اینکه هنوز با نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم تصریح کرد که با توجه اهالی فرهنگ امروز شاهد این هستیم که موزه هایی که کمتر موضوع کودک را مورد توجه قرار می دادند در این بخش فعالتر شده اند.

طباطبای اظهار داشت: اضافه شدن شاخص کودک به شاخص های انتخاب موزه برتر باعث شده فعالیت های جدیدی در این حوزه انجام گیرد و واحد کودک در برخی از موزه ها ایجاد شود.

او با اشاره به فعالیت های پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در حوزه کودک اظهار داشت  اجرای برنامه در مناسب های مختلف باعث شد که نگاه موزه داران نسبت به مخاطب کودک و نوجوان تغییر کند.

بستگی آینده کشور به کودکان

حامد برکاتی دبیر کمیته رشد و تکامل همه جانبه کودکان دیگر سخنران این نشست بود که با بیان مختصری از تاریخچه کمیته گفت: توسعه، رشد و تکامل همه جانبه آینده یک کشور به کودکان بستگی دارد.

او افزود: آموزش برای کودکان زیر سه سال که از مهمترین دوره های رشد سیناپس های مغزی است باید از موزه ها آغاز شود.

برکاتی تصریح کرد که بازی با خمیر یک نمونه جالب از روش های آموزشی است که می تواند با عملیاتی شدن در موضوعات میراث فرهنگی گره بخورد.

ضرورت زنده کردن اسطوره ها 

منصوره مرتضایی فرد نماینده شورای کتاب کودک نیز در این نشست بااشاره به تاریخچه شکل گیری این شورا گفت: فعالیت گروه بازی های نمایشی، کتابشناسی ایران در ادبیات کودک و نوجوان، پایه گذاری فرهنگنامه به عنوان اولین دایره المعارف تألیفی شامل مباحث تاریخی، هنری ، مردم شناسی و...، تأسیس و برپایی کتابخانه در مناطق محروم و جمع آوری منابع ادبیات بومی از اقداماتی است که در این شورا انجام شده و می تواند با همکاری میراث فرهنگی در قالب تفاهم نامه نتایج خوبی داشته باشد.

مرتضایی تصریح کرد که نتیجه همکاری میراث فرهنگی با شورای کتاب کودک می تواند بصورت اقداماتی نظیر زنده کردن اسطوره ها، قصه ها و اشیا موزه ای، ارتباط با فرهنگنامه و تألیف مقالات پژوهشی، کمک به تکمیل پروژه ایران در ادبیات و برگزاری کارگاه هایی به نام دیدن و خواندن در موزه ها متجلی شود.

آشنایی کودکان با فرهنگ ایران

صدیقه رستما رییس اداره برنامه ریزی وتوسعه دفتر پیش دبستانی آموزش و پرورش نیز در این نشست با اشاره به عضویت معاونت ابتدایی در کمیته ایکوم گفت: آموزش و پرورش به ویژه معاونت ابتدایی برنامه هایی را برای اینکه اتحاد و برنامه ریزی در حوزه کودک اتفاق بیفتد پیش می برد.

او افزود: سازمان آموزش و پرورش از میراث فرهنگی توقع دارد طوری برنامه ریزی کند که کودکان ابتدایی و پیش دبستانی به عنوان محور جامعه با فرهنگ ایران به خوبی آشنا شوند.

رستما با اشاره به گنجاندن مباحث میراث فرهنگی در عناوین درسی کودکان تصریح کرد: معلم ها می توانند موضوعات میراث فرهنگی را در قالب موضوعات آزاد که در سالهای اخیر به صورت کلاسی طراحی شده است برای کودکان بازگو کنند.

او اظهار داشت: اواقات فراغت و فصل تابستان زمانی مناسب برای آموزش مباحث میراث فرهنگی به کودکان است بطوریکه با فراهم شدن امکان بازدید از موزه ها توسط کودکان فرصت آموزش دوسویه اتفاق می افتد که شامل حال موزه داران و معلمان می شود.

به گفته این کارشناس آموزش و پرورش، دراین حوزه می توان ازظرفیت های رسانه ای دو طرف نیز استفاده کرد و مثلا در سایت دفاتر پیش دبستانی فضایی ایجاد کرد که به سازمان میراث فرهنگی لینک شود و در نهایت پیشنهادات این سازمان را دریافت کند.  

رستما اظهار داشت: میراث فرهنگی یک کتاب نیست بلکه تمامی دروس مدارس بر پایه میراث فرهنگی است و بازدید هدفمند از موزه ها می تواند به آموزش مسایل میراث فرهنگی کمک شایانی کند.

چگونگی رفتار کودکان در موزه ها
دیگر سخنران این نشست آفرین امامی، مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران ،موزه برتر امسال در شاخص کودک بود که گفت: برگزاری کارگاه  مرمت سفال و پارچه برای کودکان،  جشنواره سلام به کودکی، جنگ شادی توسط گروه کودک شاپرکها، نگارگری ایرانی برای کودکان و... از اقدامات انجام شده با موضوع کودک و نوجوان در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران است. 

جباری نماینده موزه عروسک های ملل که امسال به عنوان موزه برتر توسط  ایکوم انتخاب شد نیز به بیان پیشنهاداتی در حوزه کودک پرداخت.

اوگفت: مناسب سازی موزه ها برای گروه های سنی مختلف ،آشنایی والدین و کودکان قبل از ورود به موزه ها، اجرای پژوهش در خصوص چگونگی رفتار کودکان در موزه ها، قرار دادن اطلاعات موزه ای و نقشه جغرافیایی موزه ها در اختیار آموزش و پرورش  پیشنهاداتی است که می تواند در این حوزه کمک رسان باشد.




انتهای پیام/
برچسب ها: موزه ، مخاطب ، کودکان ، میراث ، فرهنگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار