محمودی به باشگاه خبرنگاران خبر داد:

شاهرگ هامون پرآب شد

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان گفت: پس از 20 روز تلاش برای حذف دایک و لای‌روبی، بالاخره امروز پوزک را پرآب کردیم.

سعید محمودی مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان درگفت و گو با خبرنگار محیط زیست باشگاه خبرنگاران، با اشاره به جلسه رئیس این سازمان و استاندار سیستان و بلوچستان حول محور احیای تالاب بین‌الملی هامون اظهار کرد: با توجه به اهمیت هامون و حذف دایم مرزی و بنابر مصوب جلسه مبنی بر بازگشایی دایک مرزی طی هماهنگی‌های صورت گرفته با مرزبانی استان و با بکارگیری ماشین‌آلات سنگین ، جهت بازگشایی مبادی ورودی آب به تالاب بین‌الملی هامون اقدام شد.

وی تصریح کرد: حدود 20 روز است که اقدام به تخریب  و بازگشایی تقریبا 1 کیلومتر از دایک مرزی در قسمت پوزک هامون واقع در شرق تالاب کرده‌ایم این در حالی بود که پیش از این کمتر از 80 متر از دایک مرزی باز بود.

محمودی در خصوص دائمی بودن این طرح بیان کرد: ما با کلیات دایک مخالفیم و در این خصوص مکان‌هایی را که فکر می‌کردیم ممکن است بیشترین آب وارد شود را باز کردیم و قطعا تا یک یا دو سال آینده همه دایک‌ها حذف خواهند شد.

وی افزود: با توجه به نیاز ورود آب بیشتر از افغانستان، خودمان و عوامل داخلی کشور نیز باید کمک کنیم و یک هم‌افزایی واحد را ایجاد کنیم و مردم با مصرف صحیح و حمایت عوامل بزرگ کشوری چون، جهاد کشاورزی، وزارت نیرو، منابع طبیعی و همه و همه باید همکاری کنند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان بیان کرد: پس از تخریب و بازگشایی این بخش در مجموع حدود 5.4 کیلومتر از دایک مرزی باز شده و لایروبی  و تعریض کانال‌های اصلی منتهی به تالاب‌های بین‌المللی هامون از دیگر اقدامات صورت گرفته به منظور تسریع روند احیا است.

وی ورود بیشترین حجم آب در کمترین زمان ممکن به قسمت‌های حساس تالاب را از جمله مهمترین نتایج لایروبی و تعریض کانال‌های اصلی منتهی به تالاب‌های بین‌المللی هامون دانست و گفت: هم اکنون 700 میلیون متر مکعب آب با متوسط 110 متر مکعب از شاخه هیرمند وارد تالاب شده است.

محمودی تصریح کرد: هم‌اکنون در قسمت صابوری هامون حدود 100 هزار همتار با عمق بین 10 تا 100 سانتی متر آب‌گیری شده است و همچنین ورود و پخش آب پس از بازگشایی دایک مرزی در پوزک هامون در منطقه تپه کنیز که از کانون های عمده گرد و غبار است منجر به مقابله با کانون‌های داخلی گرد و غبار و کاهش اثرات این پدیده در سلامت مردم شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار