رییس پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:

کمبود ید در جنین، عوارض جبران ناپذیری دارد

عزیزی گفت: کمبود ید در نوزاد و جنین، عوارضی دارد که قابل جبران نیست.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، دکتر فریدون عزیزی رییس پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه علت اختلال عملکرد غده تیروئید، کمبود ید است، گفت: این ماده برای تولید هورمون های تیروئید لازم و ضروری است و کمبود آن سبب کاهش تولید این هورمون ها و عوارض ناشی از آن می‌شود.

وی ادامه داد:کمبود ید به خصوص در دوران جنینی و سال های اولیه زندگی سبب بروز عوارض غیرقابل جبرانی می شود. درصورت کمبود این ماده در دوران بارداری؛ غده تیروئید مادر و همچنین جنین به اندازه کافی هورمون تیروئید تولید نکرده و رشد سلول های مغزی جنین دچار اشکال می شود. گرچه پس از تولد این نوزاد با تجویز هورمون های تیروئیدی نمی توان این اشکالات مغزی را برطرف کرد، اما می توان از اختلالات رشد جسمی کودک(قد و رشد بدن) جلوگیری کرده و مانع پیشرفت مشکلات مغزی و کاهش بیشتر هوش کودک شد

عزیزی با اشاره به این که بنابراین دریافت ید کافی برای زنان باردار و همچنین کودکان بسیار لازم و ضروری است و بیش از تمام  ادوار زندگی ارزشمند است، عنوان کرد:در ایران تا حدود 25 سال قبل، کمبود ید شدید، متوسط و یا خفیف در بخش‌های مختلف کشور مشاهده می شد که همراه با عقب افتادگی ذهنی و علایم کم کاری تیروئید به ویژه در مناطق کوهستانی بود و 68 درصد از کودکان و نوجوانان نیز دچار بزرگی غده تیروئید یا گواتر بودند؛ خوشبختانه با تدابیر صورت گرفته امروز در اکثر مناطق کشور کمبود ید وجود ندارد.

وی تاکید کرد: در مناطقی که مصرف ید روزانه به میزان کافی و کمبود ید وجود ندارد، شایع‌ترین بیماری تیروئید؛ گواتر ساده (بدون کم کاری و پرکاری) می باشد. در این بیماری که علت آن مشخص نیست  و در چهار درصد مردان و در شش درصد زنان دیده می‌شود؛ فقط غده تیروئید بزرگ می‌شود و روشی نیز برای جلوگیری از آن وجود ندارد.

عزیزی با بیان این که گره های تیروئید نیز نسبتا شایع هستند و اکثرا علت خاصی برای پیدایش آنها وجود ندارد اظهار داشت:

از دیگر بیماریهای شایع تیروئید می توان به بیماری خود ایمنی تیروئید اشاره کرد؛ در این بیماری از سلول های لنفوسیت(سلول های تک هسته ای خون) موادی در خون فرد ترشح می شود که  باعث تحریک تیروئید بیمار و پرکاری آن می شود یا اکثر موارد باعث از بین رفتن فعالیت سلول ها و کم کاری تیروئید می شود. معمولا خانمها بیشتر در معرض این نوع بیماری قرار دارند و بیماری از سنین جوانی و گاهی کودکی شروع می شود، اما تظاهرات بالینی بیماری و کم کاری تیروئید بعد از 30-20 سالگی و در افراد مسن ظاهر می‌شود.




انتهای پیام/
برچسب ها: جنین ، ید ، سلول مغزی ، بارداری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.