تغذیه بعد از مسمومیت/عدم استفاده از داروهای خانگی در هنگام مسمومیت

مصرف مواد غذایی آلوده به عوامل بیماری‌زا مانند میکروب‌ها و ویروس‌ها می‌تواند به مسمومیت غذایی منجر شود که معمولا یک تا سه روز بعد از مصرف مواد غذایی مسموم علائم در فرد دیده می‌شود و در این هنگام باید از مصرف داروهای خانگی پرهیز کنید.

ایرج خسرونیا متخصص داخلی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با اشاره به علائم مسمومیت غذایی اظهار کرد: در صورتی که میکروب‌ها و ویروس‌ها به مواد غذایی نفوذ پیدا کنند مسمومیت غذایی ایجاد می‌شود و شخص مصرف کننده دچار حالاتی چون تهوع، اسهال، سرگیجه، لرز و بی حالی می‌شود که از نشانه‌های اولیه مسمومیت غذایی تهوع است که به همراه سایر موارد و ضعف عمومی دیده می‌شود. 

وی گفت: علت مسمومیت غذایی میکروب‌ها و سم مواد غذایی است که در مواد گوشتی، کنسرو‌ها و ماهی دیده می‌شود و افراد باید در صورت هرگونه تغییر حالتی در ظاهر مواد غذایی از استفاده آن‌ها جدا خودداری کند. 

خسرو‌نیا در خصوص مواد غذایی پس از مسمومیت گفت: یکی از نگرانی‌های افراد پس از مسمومیت غذایی از دست دادن آب بدن در اثر استفراغ و اسهال است لذا از مواد غذایی که وضع شما را بدتر می‌کند مانند مواد گوشتی و پروتینی پرهیز کند و به تدریج از آشامیدنی‌هایی چون انواع آبمیوه‌های تازه و غذاهای آبکی و آب استفاده  کنید. 

وی تاکید کرد: پس از مسمومیت حتما به پزشک مراجعه کنید و بدون تجویز پزشک از مصرف دارو خودداری کنید زیرا برخی از مسمومیت‌ها بر اثر بوتولیسم(بیماری فلج کننده که به وسیله سم حاصل از باکتری‌های وارد شده به مواد غذایی ایجاد می‌شود) و عدم مراجعه سریع به پزشک برای فرد مسموم شده، کشنده است. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار