شوک خطرناک این داروی متداول

شوک آلرژیک در داروی پنی سیلین بسیار خطرناک است پزشکان توصیه اکید می‌کنند افراد از تزریق پنی سیلین در منزل جلوگیری کنند و فقط تزریق را پس از انجام تست، در مراکز درمانی انجام دهند.

داود شریف‌پور متخصص داخلی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: پنی‌سیلین از آنتی بیوتیک‌هایی است که در عین قدرتمند بودن باعث ایجاد واکنش حساسیت شدید به نام شوک آلرژیک در برخی افراد می‌شود. 

وی افزود: به همین علت متخصصان تاکید می کنند که آمپول پنی سیلین حتما باید در یک مرکز درمانی تزریق شود و از تزریق آن در منزل باید به شدت خودداری شود. 

وی تصریح کرد: حساسیت به پنی‌سیلین معمولا به صورت عوارض پوستی مانند اگزما، ضایعات جلدی و انواع حساسیت‌های پوستی بروز پیدا می‌کند. 

وی تاکید کرد: از دیگر عوارض حساسیت به پنی سیلین، عوارض کبدی، انواع کم‌خونی حاد، تشنج، کاهش سیستم ایمنی نسبت به عفونت‌ها اختلال و نارسایی‌های انعقاد خون و در موارد حاد کاهش شدید بینایی و حتی مرگ را می‌توان نام برد.

این متخصص داخلی گفت: این عوارض در افرادی که سابقه‌ی آلرژی با مصرف داروهای دیگر را دارند بیشتر دیده می‌شود و در افراد مبتلا به عفونت‌ اچ‌آی‌وی (ایدز) HIV نیز شایع تر است. 

به گفته این متخصص داخلی، علائم شوک حساسیتی به پنی سیلین معمولا به صورت خارش و سوزش پوست، بخصوص پوست صورت، انقباض دردناک سینه و سختی تنفس، سرگیجه، بیقراری و آشفتگی تهوع، دل درد ، اسهال، عطسه،‌ خارش و خشونت صدا بروز می‌کند. 

وی در پایان به مردم توصیه اکید کرد: برای پیشگیری از این علائم حتما آمپول پنی سیلین را در یک مرکز درمانی ابتدا تست کنند سپس تزریق را انجام دهند. 



انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار