گزارشی درباره رانندگی و فرهنگ آن

اخلاقی که گاهی در کف خیابان رنگ می‌بازد

رانندگی کاری روزمره برای خیلی افراد که این روزها، درگیر آن هستند اما فرهنگش برای عده ای هنوز هم غریبه است.

شخصیت رانندگان بی‌فرهنگبه گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، آمارها نشان می‌دهد که در 90 – 95 درصد تصادفات، رفتار انسان‌ عامل تعیین کننده اصلی است و رفتارهای ضد اجتماعی ، یا خشونت در رانندگی و نحوه رانندگی ارتباط داشته است.

*چرا در فرهنگ رانندگی برخی نظم رعایت نمی‌شود...

با وجود رفتارهای شایسته اکثریت شهروندان جامعه در هنگام رانندگی این یک مزاح بیش نیست اگر بخواهیم بین فرهنگ رانندگی افرادی معدود و فرهنگ غنی کشورمان ارتباط برقرار کنیم؛چرا که تعداد بسیار محدودی از شهروندان در هر چیز تعارف داشته باشند، در رانندگی هیچ تعارفی ندارند، یا به اصطلاح در بعضی جاها باید زرنگ باشند. در جاهای دیگر که با زرنگ‌بازی پیش نمی رود. زبان است که به صدا در می آید؛ جملاتی مانند: "آهای مگر سر آوردی..." که توصیه می‌شود در اینگونه مواقع خونسردی خود را حفظ کنید و این کلمات را نشنیده بگیرید چون در غیر اینصورت با هیجانات شدیدتری از طرف مقابل رو به رو خواهید شد.

*قربانیان به دلیل عدم رعایت اخلاق رانندگی

در جامعه مدرن و نوین شهری حرکت بین خطوط و رعایت حق تقدم عابران پیاده و توقف پشت چراغ قرمز به اضافه دیگر مقررات راهنمایی و رانندگی ارزش محسوب می‌شود و بی‌توجهی به آن نتیجه‌ای نخواهد داشت جز قربانی و تلفات چند هزار نفری سالانه در جاده‌ها.

اما آنها فقط قربانیان بی‌نظمی برخی رانندگان و عابران نیستند و نبوده‌اند. بلکه کف این خیابان‌ها قربانی مهم تری دارد و آن هم "اخلاق" و "فرهنگ" رانندگی است.

رعایت قانون و مقررات، احترام به حقوق دیگران، افزایش استانه تحمل فردی همه نمونه‌هایی از رفتارهای اجتماعی است که ناخودآگاه هنگام رانندگی منعکس می‌شود.

دکتر جعفر  بای "جامعه شناس در این باره معتقد است: یکی از شاخص‌های فرهنگی هر جامعه‌ای شیوه رانندگی آن جامعه است. روشی که هویت فرهنگی جامعه را به ظرایف تمام نمایان می‌سازد. جامعه بشری که فرهنگ‌های متنوع را به همراه دارند، براساس روزمرگی زندگی خود را سپری می‌نمایند و براساس هویت فرهنگی روش‌های خاصی را اتخاذ می‌کند، که این روش‌ها وقتی به صورت فراگیر بین اقشار مختلف جریان پیدا می‌کند و تکرار آن نهادینه شدن آن رفتار را به همراه دارد.

*چرا به این روز مبتلا شدیم!؟

اگر رانندگی را بعنوان یک بخش جدا نشدنی از زندگی روزمره در نظر بگیریم ،‌بدون شک ندیده گرفتن قوانین و احترام به آن ، نظم اجتماعی را مختل خواهد کرد.

با این وجود نمی‌شود تنها فرهنگ رانندگی و رعایت نکردن آن را زیر سوال برد. ریشه را باید در مسائل جامعه شناختی و روان‌شناختی گروهی از افراد جستجو کرد.

افرادی که با مشکلات گوناگونی درگیر و به طور معمولی عصبی تر هستند.

این عکس‌العمل‌ها هنگام رانندگی در مواردی مثل بدزبانی، بوق زدن، چراغ زدن های بی‌مورد حتی درگیری‌های فیزیکی دیده می‌شود . 
در واقع این عکس‌العمل‌ها واکنشی به گرفتاریهای افراد در سطح مختلف است.

فرهنگ رانندگی هم نیاز به آموزش دارد...

رعایت نکردن انضباط در فرهنگ رانندگی ، به عوامل زیادی بستگی دارد.

از جمله نبودن آموزش مناسب، احترام گذاشتن به حقوق دیگران، جاده‌ها و خودروهای غیراستاندارد و مهم‌تر از همه توجه به منافع دیگران، درست است که رانندگی بعنوان یک فرهنگ شهروندی محسوب می‌شود اما کارهای موثر چندانی در این باره صورت نگرفته است.

گزارش:زهرا رمضانی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Germany
مجتبی
۱۰:۳۱ ۰۸ خرداد ۱۳۹۴
به دلیل ناراحتی و استرس و مشکلات

البته عدم اموزش کامل به فرهنگ و قوانین رانندگی اگه از صد تا راننده بپرسی شکل هایی راهنمایی رانندگی 99 تاشون نمیدونن همه رو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۷ ۱۴ خرداد ۱۳۹۴
البته فرهنگ ربطی به دانستن علایم رانندگی ندارد به نحوی تربیت افراد ومحیط پیرامون انها بستگی دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۵ ۰۷ خرداد ۱۳۹۴
کاملا درسته با اینکه سال های زیادی هست که ماشین وارد ایران شده اما هنوز فرهنگش کامل وارد کشور نشده.
آخرین اخبار