با حضور وزیر نیرو؛

بهره‌برداری از شبکه آبیاری و زهکشی و ایستگاه پمپاژ شرق شعیبیه در استان خوزستان

شبکه آبیاری و زهکشی و ایستگاه پمپاژ شرق شعیبیه در شهرستان شوشتر در سفر وزیر نیرو به استان خوزستان به بهره‌برداری رسید.

به‌گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، حمید چیت‌چیان پنجشنبه در آیین بهره‌برداری از این طرح بزرگ عمرانی در استان خوزستان اظهار داشت: در دولت یازدهم با صدور مجوزی از سوی رهبر معظم انقلاب 1.5 میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برای توسعه شبکه‌های آبیاری و زهکشی استان خوزستان اختصاص یافت که این بودجه، حرکت بزرگی برای ایجاد اشتغال، ساماندهی اقتصادی و افزایش درآمد کشاورزان منطقه به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه کشور در سال‌های اخیر با یک خشکسالی بزرگ روبه‌رو بوده است، ادامه داد: برای نمونه در خوزستان 45 درصد کاهش بارندگی داشته‌ایم که با کم شدن بارش‌ها آورد رودخانه‌ها نیز کاهش چشمگیری داشته و امکان اجرای برنامه‌های از قبل پیش‌بینی شده دشوار شده است.

وزیر نیرو تصریح کرد: در چنین شرایطی امیدواریم کشاورزان به موضوع صرفه‌جویی در مصرف آب ارج بگذارند و مدیریتی بیشتری در این زمینه داشته باشند تا میزان آب حاصل از صرفه‌جویی برای ادامه طرح و شکوفایی و توسعه منطقه استفاده شود.

وی در ادامه با اشاره به سد گتوند و اهمیت این سد در منطقه گفت: این سد علاوه بر نقش مهم تنظیم و تامین آب در منطقه، تاثیر بسزایی در کنترل سیلاب‌های فصلی دارد که برای نمونه از تهدیدی که اوایل امسال در اثر سیلاب لالی، متوجه منطقه بود، جلوگیری شد.

چیت‌چیان از تشکیل کارگروه تخصصی برای علاج بخشی مشکلات سد گتوند خبر داد و افزود: برای چاره‌جویی سد گتوند، راهکارهای علمی و کارشناسی دقیقی داریم که با دستور رییس‌جمهور، کارگروهی متشکل از نمایندگان سازمان برنامه، جهاد کشاورزی و وزارت نیرو تشکیل شده و با حمایت علمی دانشگاه تهران و شهید چمران، بر روی پروژه علاج‌بخشی این طرح کار می‌شود.

وی با اشاره به اجرای طرح بزرگ شبکه آبیاری و زهکشی شعیبیه گفت: در این طرح یک حرکت جهادی شکل گرفت و هم‌زمان با اجرای شبکه‌های اصلی طرح توسط وزرات نیرو، شبکه‌های فرعی نیز توسط جهاد کشاورزی به اجرا درآمد.

وزیر نیرو در پایان تصریح کرد: امیدواریم با صرفه‌جویی بیشتر توسط کشاورزان منطقه و تعامل وزارت نیرو، جهاد کشاورزی و مردم، با همین میزان آب امکان اجرای طرح هزار هکتاری خوزستان عملی شود.

بر اساس این گزارش، شبکه آبیاری و زهکشی واحد عمرانی شرق شعیبیه با وسعت 7200 هکتار در 50 کیلومتری شمال اهواز و 40 کیلومتری شرق شوشتر و ساحل غربی رودخانه کارون واقع شده است.

آب اراضی این شبکه از طریق ایستگاه پمپاژ شرق شعیبیه تامین می‌شود که در فاصله 60 کیلومتری شمال شهرستان اهواز واقع شده و با هزینه‌های بالغ بر 1075 میلیارد ریال آماده بهره‌برداری شده است.

از طریق ایستگاه پمپاژ شرق شعیبیه که توان انتقال 10.5 مترمکعب آب بر ثانیه دارد، زمین‌های کشاورزی 11 روستای محدوده طرح شعیبیه به وسعت 10 هزار و 700 هکتار آبیاری می‌شود.

تغییر نوع کشاورزی منطقه از حالت سنتی و دیم کاری به مکانیزه، افزایش وسعت کشت زمین‌های کشاورزی، اشتغال‌زایی به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم و بهبود زندگی و معیشت مردم روستاهای بخش شعیبیه از جمله مزایای این طرح به‌شمار می‌آید.

انتهای پیام/
برچسب ها: آبیاری ، زهکشی ، خوزستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار