گفتگوی تفصیلی باشگاه خبرنگاران با تهیه‌کننده «جاده قدیم»:

طنز «جاده قدیم» بازیگرانی چون آذرنگ و حقیقت دوست را می‌طلبید

عبدالله اسکندری بزرگ مرد سینمای ایران است و صحبت‌های او در هنگام گریم با بازیگران به جا افتادن نقش در آنها کمک زیادی کرد.

طنز «جاده قدیم» بازیگرانی چون آذرنگ و حقیقت دوست را می‌طلبیدباشگاه خبرنگاران - سحر قناعتی، سریال «جاده قدیم» چند روزی است که مهمان شبکه یک سیما شده و مخاطبان خاص خود را پیدا کرده است.

این سریال ساده و صمیمی ویژگی‌های ساختاری و بصری متفاوتی دارد که نشان دهنده‌ی یک گروه حرفه‌ای است که به دنبال پخش این سریال گفتگویی با علی  تقی‌پور تهیه کننده‌ی آن صورت دادیم که در ادامه می‌خوانید.

از تیتراژ ابتدایی سریال شروع کنیم. حس می‌کنم که این تیتراژ یک بار معنایی خاصی دارد.
سریال «جاده قدیم» یک قصه‌ی جاده‌ای و جستجوگرانه دارد و سعی کردیم در تیتراژ اول ما هم این فضا القا شود و در مجموع این کار یک فضای نوستالژیک دارد و جزو کارهای سخت جاده‌ای محسوب می‌شود.

پیش تولید این سریال به چه صورتی بود. معمولاً کارهای جاده‌ای پیش تولیدی سخت دارند، این موضوع در «جاده قدیم» حاکم بود؟
پیش تولید ما حدود یک ماه و تولید 4 ماه طول کشید. ابتدا این سریال قرار بود در 13 قسمت برای ایام نوروز به روی آنتن برود اما بعد گفتند در 26 قسمت برای ماه مبارک کار را آماده کنید و در نهایت زمان پخش به خرداد 94 رسید. این موضوع تغییر زمان پخش، روند پیش تولید و تولید را برای ما سخت‌تر کرد.

دلیل سختی پیش تولید این کار چه بود؟
یکسری بازیگران مدنظر ما بودند که به دلیل تغییرات زمانی نتوانستیم از آنها استفاده کنیم از سویی ما یک گاو داشتیم که سختی‌های خودش را داشت.

در مورد بازیگران کار کمی صحبت کنیم. دلیل انتخاب سه بازیگر اصلی کار چه بود؟
نقش‌های اصلی «جاده قدیم» بسیار سخت است زیرا از سویی باید لهجه‌ای را ایراد می‌کردند که برای هیچ کجا نیست و از سویی دیگر بازیگران کمدی کلام ندارند و تمام طنز‌های این سریال طنز موقعیت هستند در نتیجه بازیگران باید طنازی خاصی داشته باشند که نیازمند حرفه‌ای بودن آنها است چون خود من تئاتری و واقف به ویژگی‌ها و توانایی‌های تئاتری‌ها هستم تصمیم گرفتم از شهرام حقیقت دوست و حمید رضا آذرنگ که از بازیگران قدیمی تئاتر هستند و توانایی بالایی در ایفای نقش‌ها دارند، استفاده کنیم. سایر بازیگران هم بسیار در نقش خود موفق عمل کردند.

نحوه‌ی تصویر‌برداری «جاده قدیم» هم قدری متفاوت با دیگر آثار تلویزیون است. دلیل آن چیست؟
من تهیه‌کننده‌ای هستم که کیفیت برایم حرف اول را می‌زند و برای اینکه تصمیم داشتم زحمات گروه و بازیگران به خوبی ثبت شود. از دوربین‌های با کیفیت استفاده کردیم علاوه بر آن قاب‌بندی مناسبی داشتیم و در زمان پس تولید تصحیح رنگ مفصلی انجام دادیم.

تدوین هم به شکل خاصی انجام شد؟
تمام دوستان تدوینگر و صداگذار سعی کردند کار تدوین و صدا‌گذاری را متناسب با کیفیت کل اثر انجام دهند و من از همه آنها تشکر می‌کنم.

یکی از ویژگی‌های مثبت این سریال گریم مناسب بازیگران است چه چیزی سبب شد شما پس از سالها عبدالله اسکندری را به تلویزیون بیاورید؟
عبدالله اسکندری به معنای واقعی بزرگ مرد سینمای ایران است و منت زیادی بر سر ما گذاشت و قبول کرد که در این کار حضور پیدا کند. علت انتخاب «جاده قدیم» برای بازگشت او به تلویزیون هم قصه‌ ناب این سریال بود و اسکندری حس کرد که می‌تواند اتفاقات جدیدی در گریم این سریال رخ بدهد. لازم است بگویم که حضور دانش و تجربه عبدالله اسکندری کمک بسیار زیادی به ما کرد.

وقتی اسکندری گریم خود را انجام می‌داد همزمان با هنرپیشه‌ها صحبت می‌کرد و گریم را در بازی و شخصیت آنها جا می‌انداخت اگر دقت کنید گریم شهرام حقیقت دوست بسیار سنگین بود و هر روز دو ساعت وقت او و عبدالله را می‌گرفت اما انرژی عبدالله اسکندری و طراحی مناسب او نتیجه داد و گریم‌ها باورپذیر شد.

از خروجی کار راضی هستید؟
من از خروجی کار خودم راضی هستم و مردم با کلیت و شخصیت‌های «جاده قدیم» ارتباط خوبی برقرار کرده‌اند اما می‌گویند چرا سکانس‌ها پرش دارد که مشکل از ما نیست.

تحلیل خود شما از شخصیت‌های داستان به چه صورت است؟
این شخصیت‌ها سالم هستند و سعی کرده‌ایم در این سریال شخصیت‌های انسانی را درست ترسیم کنیم. متأسفانه بعضی از ویژگی‌های ارزشی انسانها از بین رفته است و سعی کردیم در این سریال قدری این موضوع را بهبود دهیم.

چه درخواستی از تماشاگران این سریال دارید؟
از مردم خواهش می‌کنم که این سریال را دنبال کنند زیرا ما تمام تلاش خود را برای بهتر شدن کار و جذابیت آن انجام دادیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار