در برنامه مناظره مطرح شد

استفاده از اقساط مسکن مهر دست در جیب فقرا به نفع اغنیا است/ سود 14 درصدی این وام در ظاهر و 30 درصدی در اصل

برنامه مناظره روز گذشته با موضوع افزایش تسهیلات مسکن در حالی برگزار شد که مهمانان این برنامه به مخالفت و یا حمایت از این طرح به بحث و گفتگو پرداختند.

به گزارش گروه اقتصاذی باشگاه خبرنگاران؛ برنامه مناظره روز گذشته با موضوع افزایش تسهیلات مسکن در حالی برگزار شد که مهمانان این برنامه به مخالفت و یا حمایت از این طرح به بحث و گفتگو پرداختند که به شرح زیر است:

افزایش تسهیلات مسکن در جهت رونق ساز و ساز است
 
فرهاد بیضایی پژوهشگر سیاست گذاری مسکن دانشگاه علم و صنعت در خصوص تسهیلات مسکن اظهار داشت: این طرح برای توجه به رونق در ساخت و ساز است اما اینکه این هدف را پوشش نداده
 
بیضایی افزود: متاسفانه فرایند اجرایی بسیاری از این راه حل های گفته شده را شاهد نبودیم و علاوه بر آن شاهد قطع تامین زمین از سال 92 هستیم که در هزینه های مسکن تاثیر گذار است.  
 
وی در ادامه در خصوص اینکه این وام متعلق گروه متوسط جامعه است، گفت:  اگر سبد هزینه گروه میان درآمدی را بررسی کنید کل درامد آن ها با اقساط این وام برابری دارد پس موضوع میان درآمدی ها غلط است.  
 
بیضایی افزود: در حال حاضر اتفاقی که وجود دارد،  این است که صندوق های گذشته و فعلی با کسری منابع مواجه بوده و هستند و با توجه به اینکه اعلام شده برای طرح جدید از منابع بانک مرکزی استفاده نمی شود و از طریق اقساط مسکن مهر استفاده می شود، به گونه ای دست در جیب فقرا به نفع اغنیا است.  
 
وی در پایان تصریح کرد: متاسفانه عرضه زمین کاملا محدود شده است در صورتی که این منابع بسیار است.
 
 
اقتصاد ما توانمند نیست پس باید گام به گام حرکت کنیم
 
علی چگینی نماینده وزارت راه و شهرسازی در برنامه مناظره در خصوص تسهیلات مسکن اظهار داشت: به لحاظ جامع بودن موضوع دولت باید سیاست های متناسب را در پبیش گیرد .

مسکن مهر و افزایش وام و دوره بازپرداخت و علاوه بر آن ساخت مسکن در حوزه روستایی از جمله سیاسیت های حمایت از عرضه است که از جمله اهداف جدی ما در خصوص تامین مسکن مورد نیاز مردم است و متاسفانه اقتصاد ما توانمند نیست و باید گام به گام حرکت کنیم تا به نتایج درستی برسیم.  
 
این سیاستی اکنون از آن نام می بریم از گذشته وجود داشته و برنامه ریزی شده است و نمی توان یکباره آن را اصلاح کرد. 

چگینی تصریح کرد: اگر به دنبال حل این موضوع هستیم باید همه ی این مباحث گفته شده شکافته شود تا شعاری نباشد.  
 
الان در واقع در حوزه کمک به عرضه شکی نداریم اما سیاستی که درباره آن صحبت می شود برای طبقه میانی جامعه است و از طرفی به خانوار کمک می کند تا یاد بگیرد که پس انداز کند اما برای خانوارهای کم درآمد نیز باید فکر دیگری شود.  
 
وی در ادامه افزود: دولت به دنبال افزایش تورم نیست اما توجه به این نکته ضروری است که پایین آمدن قیمت مسکن توجه سرمایه گذار را کم می کند زیرا باید سرمایه گذار به اندازه تورم بتواند افزایش داشته باشد.  
 
چگینی در ادامه تصریح کرد: منابع مسکن مهر تا پایان امسال ادامه دارد و خوشبختانه نظارت دقیقی بر آن وجود دارد که این سیاست گذاری در ادامه سیاست گذاری حمایت از عرضه است.
 
وی با بیان اینکه در تهران فقط 50 تا 60 میلیارد تومان گردش مالی مسکن وجود دارد، افزود: همه ی بانک ها اجازه ساخت و خرید دارند که تاکنون وجود نداشت.  
 
در پایان تاکید کرد: جریان اقتصادی کشور مبتنی بر قیمت های نسبی کشور است که اگر در بخشی افزایش وجود داشته باشد مطمئناً افزایش قیمت در یاسر بخش ها نیز وجود خواهد داشت.  
 
مسکن نقش اساسی در زندگی مردم دارد اما دست نیافتنی است  
 
علیرضا خسروی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در خصوص تسهیلات مسکن اظهار داشت: یکی از مسائلی که نقش اساسی در زندگی مردم دارد مسکن است و متاسفانه در سال های اخیر دست نیافتنی است در حالی که  در قانون اساسی بر آن تاکید جدی شده است.  
 
در 36 سال گذشته دولت ها تنها تا دو سال آینده برای مسکن برنامه ریزی داشته اند  که متاسفانه در این خصوص خیلی عملی نبوده است.  
 
وی در ادامه افزود: در راستای سیاست های مسکن سه قانون در مجلس تصویب شد که اگر اجرایی شود بسیاری از این مشکلات حل خواهد شد.  
 
توقع از وزیر راه و شهرسازی به تنهایی عادلانه نیست زیرا باید همه ی سازمان های ذی صلاح در این خصوص اقدام جدی داشته باشند.  
 
اما توجه به این نکته ضروری است که سود وام، سپرده اولیه و جزئیات آن مباحث زیادی وجود دارد که باید بحث شود.
 
خسروی در ادامه افزود: سود این وام  14 درصد است اما در اصل 30 درصد که اگر واقع گرا باشیم به ضرر بسیاری از خریدران است.  
 
وی افزود: یکی از مشکلات اصلی این است که بانک ها 34 هزار میلیارد تومان به بانک مرکزی بدهکار هستند و بانک مسکن هم یکی از آن ها است.  
 
مشکل بعدی، در مدل طراحی دریافت کنندگان این وام است زیرا اطلاعات مربوط به مسکن مورد نظر برای خرید به درستی اعلام نشده است تا از بروز مشکلات بعدی جلوگیری شود اما امیدواریم با عمل به این قانون بسیاری از مشکلات حل شود.  
 
در کل حدود 500 واحد مسکونی  در دو سال گذشته به مردم تحویل داده شده است و توجه به این نکته ضروری است که تا نتوانید اقدامی جدی صورت دهید، شروع به اقدام جدی کرده اید که اصلا صحیح نیست.  
 
وی در پایان تصریح کرد: 80 میلیون تومان برای ابر شهری مثل تهران عملی نیست و مشکلی را حل نخواهد کرد.
 
 درستی سیاست های سمت تقاضا موجب حل بسیاری از مشکلات  
 
ابوالقاسم رحیمی انارکی نماینده بانک مرکزی در برنامه مناظره در خصوص تسهیلات مسکن اظهار داشت: اگر ما از قبل عرضه داشته باشیم می توانیم آثار تخریبی را کاهش دهیم به عنوان مثال در سال 93 تحرکی در جهت افزایش قیمت ها در حوزه مسکن وجود نداشت پس اگر سیاست های طرف تقاضا درست صورت گیرد می تواند از  بسیاری مشکلات بعدی جلوگیری شود.

رحیمی انارکی در ادامه گفت: بانک مسکن از زمانی که ملی شد و تحت نظر قوانین بانکی عمل کرد حدود 7 میلیون فقره واحد مسکونی را تامین مالی کرده است.  
 
وی افزود: دستور العمل اجرایی به بانک مرکزی ابلاغ شد و از هفته آینده نیزبه بانک ها ابلاغ خواهد شد.  
 
رحیمی انارکی در خصوص جزئیات این طرح افزود: تسهیلات خانه اولی ها برای خانه های نوساز است  و از نظر ما در حال حاضر نباید افزایش قیمتی رخ دهد زیرا ما مازاد عرضه داریم و سازندگان تشویق به دریافت پروانه ساخت نمی شوند و قاطعانه اعلام می کنیم که افزایش قیمت نخواهیم داشت.  
 
وی در خصوص سود این تسهیلات گفت: حساب صندوق پس اندار مسکن بانک ما کوتاه مدت است پس نرخ تمام شده برای مشتری 16.2 درصد است که اگر با نرخ 20 درصد سایر بانک ها مقایسه شود به نفع مشتری ما است .  
 
رحیمی انارکی تصریح کرد: در پرداخت این تسهیلات محدودیت تعداد نداریم و اگر مشتریان مراجعه کنند که شرایط لازم را داشته باشند نقدینگی لازم وجود دارد تا به آن ها تسهیلات پرداخت شود.  
 
وی در پایان گفت: ما انتظار داریم تا بخش بانکی مشکلات مسکن را حل کند.  


انتهای پیام/
برچسب ها: وام ، مسکن ، بانک ، سود ، مهر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار