لیگ جهانی والیبال 2015

سرو قامتان ایران در اندیشه ثبت نخستین شکست آمریکا

تیم ملی والیبال ایران نخستین بازی خود از سری مسابقات لیگ جهانی 2015 را فردا ساعت 6:40 مقابل تیم ملی آمریکا قهرمان دوره گذشته برگزار می‌کند.

سرو قامتان ایران در اندیشه ثبت نخستین شکست آمریکابه گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران؛ تیم ملی والیبال کشورمان در حالی پا به مسابقات لیگ جهانی امسال می‌گذارد که سال گذشته در بازی رده بندی مقابل تیم ملی ایتالیا نتیجه را واگذار کرده و عنوان چهارمی را به خود اختصاص داد. غیور مردان کشورمان در این دیدار حساس و سنگین اماده‌اند تا نخستین باخت آمریکا مدافع عنوان قهرمانی را در کارنامه‌اش به ثبت رسانند.

ملی‌پوشان کشورمان برای شروع مسابقات لیگ جهانی راه سختی را پیموده‌اند و هفته‌هاست که در سفرند آن‌ّا از تهران به فنلاند و از آن‌جا به جمهوری چک سفر کردند و در نهایت در لس‌آنجلس مستقر شدند در طول این مدت اردوها و تمرینات گسترده‌ای را برگزار کرده و خود را برای نبرد با بلند قامتان آمریکایی آماده کردند.

آمریکایی‌ها در زدن سرویس‌های پرشی موجی تبحر خاصی دارند مهار آن‌ها نیاز به دریافت خوب از سوی بازیکنان ایرانی است٬ باتوجه به آن‌که مصدومیت فرهاد ظریف لیبرو کهنه کار تیم ملی برطرف شد تا حدودی خیالمان از بابت این مساله راحت است البته کواچ به دلیل حساسیت بازی و اهمیت دریافت اول نام عبدالرضا علیزاده را هم در لیست 14 نفره خود برای بازی فردا به برگزار کنندگان ارائه کرده است٬‌ با این وجود نباید دریافت‌کننده‌ها از حمایت لیبروها غافل شوند چرا که شاگردان باهوش و اسپراو از کوچکترین اشتباه و غفلت ملی‌پوشان کشورمان نهایت استفاده را خواهند داشت و به نفع خود کار را تمام می‌کنند. سعید معروف پاسور و کاپیتان تیم ملی ایران که در طول یک‌سالی که از لیگ جهانی دوره قبل می‌گذرد تجاربی را به اندازه چندین سال به دست آورده می‌تواند در صورت دریافت خوب ملی‌پوشان راه افتاده و به خوبی با پاس‌ّهای بی نقص‌اش بازیکنان را تغذیه کند.

امسال از میان تیم‌های حاضر در گروه B لیگ جهانی تیم ملی آمریکا کمترین تغییر را در ترکیب خود داشته است و سکاندار این تیم ترجیح داده که از همان تیمی که به لهستان آورده بود در لیگ جهانی استفاده کند. کریستین رونی دریافت کننده متبحر آمریکایی که به دلیل مصدومیت به لهستان نیامده‌ بود بازهم نامش در لیست لیگ جهانی نیست و این موضوع ضعف دریافت تیم ملی این کشور را بیشتر می‌کند. ویلیام پیریدی کاپیتان این تیم که از مشکل زانو رنج می‌برد و مورد عمل جراحی قرار گرفت با این وجود نامش در میان بازیکنان حاضر در لیگ جهانی نوشته شده است وی یکی از قدرت‌های این تیم محسوب می‌شود که در قهرمانی آمریکا در لیگ جهانی سال‌ گذشته نقش قابل توجهی داشت.

اریک شوجی لیبرو کارکشته و باتجربه آ‌مریکایی‌ها در گرفتن توپ‌های اول به خوبی عمل می‌کند و بازیکنان تیم ملی ایران باید سرویس‌های خود را به گونه‌ای بزنند که وی نتواند آن‌ها را مهار کرده و به دست پاسور برساند و در اجرای تاکتیک‌ها به مشکل برخورد کنند.

مت اندرسون و تایلور سندر در دریافت جزو مهره‌ّهای کلیدی آمرکایی‌ها هستند مهار آن‌ها کار راحتی نیست ولی بازیکنان ایرانی در بازی‌های قهرمانی جهان نشان دادند در مواقع حساس می‌توانند برنامه‌های آن‌ّها را هم خنثی کنند.

قطرپاسورهای‌مان نمی‌لنگند

در تیم ایران ترکیب بازیکنان نسبت به سال گذشته تفاوت چندانی نداشته و حضور فرهاد پیروت‌پور در پست پشت خط زن حاکی از آن‌ است که کواچ در این پست می‌خواهد خیالش راحت باشد چرا که شهرام محمودی و امیر غفور به تازگی از بند مصدومیت رها شده‌اند.

دریافت‌های جوان ولی آب دیده

مصدومیت حمزه زرینی دریافت کننده باتجربه‌ تیم ملی ایران در روزهای پایانی تمرینات آماده‌سازی باعث شد تا کواچ نتواند از وی در این پست استفاده کند البته عبادی‌پور٬ قائمی٬ میرزاجانپور و محمد جواد معنوی‌نژاد بازیکنان جوانی هستند که به خوبی در مسابقات مختلف بین‌المللی برای تیم ایران قدرت‌نمایی کرده‌ و تاحدودی خیال کواچ را از این پست راحت کرده‌اند.

دفاع مستحکم ایران

در پست دفاع‌وسط عادل غلامی٬ سید محمد موسوی عراقی و سامان فائزی جزو نفرات انتخابی سرمربی صرب تیم ملی هستند که باید با اسپک و دفاع‌های مستحکم خود مانع از امتیاز‌اوری حریف شوند.

پاسورهای قوی با تنوع در بازی‌گردانی

بخش اصلی تیم ملی یعنی پاسورها که نقش موتور و بازی گردان را در این دیدار حساس ایفا می‌کنند برعهده سعید معروف و مهدی مهدوی است این 2 بازیکن هر کدام به نوبه خود با تجربه‌اند و تنوع پاس‌های آن‌ها باعث می‌شود تا کواچ هر زمان که بخواهد تاکتیکی خاص با سرعت مورد نظرش در زمین اجرا شود از یکی از آن‌ها در ارنج خود استفاده کند.

خاطره خوش لس‌آنجلس در یاد آمریکایی‌ها

لس‌آنجلس برای والیبال آمریکا خاطره‌ای خوب و به یاد ماندنی دارد٬ 31 سال پیش در این شهر یانکی‌ها موفق به کسب مدال طلای المپیک شدند و می‌خواهند با شکست ایران باز هم خاطره‌ای خوش را در ذهن‌های علاقمندان به والیبال این کشور بگذارند ولی از این غافل هستند که بازی با آمریکا برای ایرانیان در تمامی رشته ‌ها نوعی انگیزه خاص دارد و برد آن‌ّها برای بلند قامتان کشورمان در حد قهرمانی در لیگ جهانی است و با برد در بازی فردا این خاطره خوب را به بد تبدیل خواهند کرد.

روزمه بازی ایران- آمریکا

تیم‌های ملی ایران و آمریکا در طول تاریخ والیبال کشورهای خود تا کنون 6 بار به مصاف هم رفته‌اند که سهم والیبال ایران از این دیدارها تنها دو پیروزی بوده است. که نتایج این نبردها به شرح زیر است:

ایران 2 – آمریکا 3 (قهرمانی جهان 1970)

ایران صفر – آمریکا 3 (قهرمانی جهان 2006)

ایران صفر – آمریکا 3 (جام جهانی 2011)

ایران 3 – آمریکا 2 (قهرمانان قاره ها 2013)

ایران صفر – آمریکا 3 (لیگ جهانی 2014)

ایران 3 - آمریکا 2 ( قهرمانی جهان 2014)

تاریخچه سالن یو‌اس‌سی

دو دیدار رفت تیم ملی والیبال ایران برابر آمریکا در سالنی ده هزار نفری با نام یو اس سی گی لن سنتر برگزار می‌شود. سالنی متعلق به دانشگاه یو اس سی در جنوب شهر لس آنجلس که موسس آن خانمی به نام گی لن بوده است. دمای هوای لس آنجلس در این روز ها 19 درجه سانتیگراد است.

سالنی که به غیر از والیبال ورزش‌هایی چون ژیمناستیک، بسکتبال، بدمینتون، تنیس و برنامه‌های سرگرمی در آن انجام می‌شود و با هتل رادیسون محل اقامت تیم های ایران و آمریکا حدود100 متر فاصله دارد.

گزارشی از انسیه ورزنده

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.