معاون توسعه روستایی مناطق محروم ریاست‌جمهوری:

رشد اقتصادی 8 درصدی با مشارکت مردم ممکن می‌شود

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست‌جمهوری گفت: طرح مشارکت اقتصادی مردم در راه‌اندازی واحدهای تولیدی مستقر در روستاها از امروز اجرایی می‌شود.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران، "سید ابوالفضل رضوی" صبح امروز در حاشیه جلسه مدیران کل امور روستایی استان‌ها در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی که یکی از خواسته‌های به حق رهبری است که مورد توجه دولت قرار گرفته است، گفت: با وجود خدمات خوبی که در امر جاده‌سازی، گازرسانی و ساخت مدارس در روستاها انجام شده است، ما شاهد مهاجرات روستاییان هستیم.

وی در ادامه افزود: دلیل این مهاجرت نبود درآمد کافی برای روستاییان است. ما برای مقابله با پدیده مهاجرت به دنبال مشارکت اقتصادی مردم در روستاها بوده و در همین راستا طرحی را در سال 93 ارائه کردیم که مورد تائید معاون اول ریاست جمهوری قرار گرفت. در این طرح مردم روستاها با یکدیگر همکاری اقتصادی داشته و مثلا 200 خانواده، یک شرکت تشکیل می‌دهند.

رضوی خاطر نشان کرد: این خانواده‌ها هر چه آورده نقدی داشته باشند دولت چهار برابر آن با کار مزد سه درصد و با وثیقه کارت یارانه وام می‌دهد. همچنین روستاهای مرزی نیز هر چه آورده داشته باشند دولت 9 برابر آن را بدون کارمزد و با وثیقه کارت یارانه وام خواهد داد.

معاون توسعه روستایی مناطق محروم ریاست‌جمهوری با اشاره به اینکه صندوق کارآفرینی امید مسئول عملیات بانکی در روستاها خواهد بود، افزود‌: روستاییان از امروز می‌توانند پیشنهاد خود را به فرمانداری‌ها اعلام کنند و کمیته چهارنفره متشکل از مدیر کل اقتصادی استانداری، مدیرکل روستایی استانداری، مدیر برنامه‌ریزی استانداری و مدیر موسسه کارآفرینی امید این طرح ها را بررسی و تصویب می‌کنند.از امروز این عملیات شروع می‌شود.

رضوی با بیان اینکه برای اجرای این طرح بیش از 1500 میلیارد تومان درنظر گرفته شده گفت:‌ اولویت و شرط ما ایجاد شغل پایدار در مناطق روستایی و عشایری است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست‌جمهوری همچنین در سخنرانی خود در جمع مدیران کل امور روستایی استانها با اشاره به مراحل تهیه و تصویب طرح مشارکت مردم در راه اندازی واحدهای تولیدی مستقر در روستاها گفت: از سال 1338 تا سال 1393 متوسط رشد اقتصادی کشور 4/2 درصد بوده است با این وجود در دو مقطع جنگ تحمیلی و سالهای 91 و 92 ما رشد اقتصادی منفی داشتیم.

وی ادامه داد: در دوره جنگ تحمیلی متوسط رشد اقتصادی ما منفی 2/5 درصد بوده است. در آن مقطع نفت را 5 تا 10 دلار از ما می‌خریدند. در سال 91 رشد اقتصادی ما منفی 5/9 درصد بود در حالی که ما نفت را بالای 100 دلار می‌فروختیم در آن مقطع ما می گفتیم تحریم ها اثری ندارد و آن‌ها کاغذ پاره ای بیش نیست. در سال 92 نیز رشد اقتصادی منفی 1/6 درصد بود که با تلاش های دولت تدبیر و امید تورم کاهش یافت و رشد اقتصادی نیز افزایش یافت.

رضوی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه برای حفظ استقلال سیاسی و فرهنگی باید ما یک جهش اقتصادی داشته باشیم، خاطر نشان کرد: اکنون سیاستمداران و اقتصاددانان به این درک رسیده اند که مردم باید در اقتصاد مشارکت داشته باشند همواره هم اینگونه بوده که ما با حضور مردم به موفقیت رسیده ایم. تا زمانیکه مردم در فعالیت‌های اقتصادی حضور پیدا نکنند رسیدن به نرخ بالای 4 درصد در اسناد باقی می‌ماند در حالی که ما در برنامه ششم توسعه در صدد هستیم به رشد اقتصادی 8 درصد برسیم.

معاون توسعه روستایی مناطق محروم ریاست‌جمهوری همچنین گفت:‌ عده‌ای معتقد باید اعتبارات دولت افزایش یابد تا مشکل تولید حل شود در حالی که تا پایان سال 93 میزان نقدینگی مردم 703 هزار میلیارد تومان بوده است. اگر از این توان اقتصادی به خوبی استفاده شود نیازی به افزایش بودجه‌های عمرانی دولت نیست ما باید به خرد مردم و نقش ریز پول‌های مردم در توسعه اقتصادی توجه کنیم. برنامه ما باید درون زا بوده و به سرمایه‌های داخل خود اتکا کنیم اما به بیرون نیز نگاه داشته باشیم.

وی در ادامه با بیان اینکه ما برای اجرای طرح مشارکت مردم در راه اندازی واحدهای تولیدی مستقل در در روستاها آسان‌ترین راه را انتخاب کرده و منتظر نقد این طرح هم هستیم، گفت: ما بررسی کردیم و متوجه شده‌ایم که مهمترین علت مهاجرت روستاییان و عشایران درآمد کم آن‌ها و شغل نامناسب آن‌ها است. ما با اجرای این طرح به دنبال ایجاد شغل پایدار برای روستاییان و عشایران هستیم. ما نمی‌خواهیم پول نذری به کسی بدهیم. پولی که ما می‌دهیم در راستای رونق تولید است.

رضوی گفت: ما در این طرح در هر شهرستان یک روستا را به عنوان نمونه در نظر می گیریم.

رضوی در بخش پایانی سخنان خود خاطر نشان کرد: ما برنامه ششم توسعه روستایی نیز در دستور کار داریم و باید پیشنهادات خود را ارائه کنیم. اولویت ما در این طرح تامین آب آشامیدنی، توان افزایی اقتصادی و فرهنگی و تامین راه مناسب برای روستاها و مناطق عشایری است.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار