باهنر در نشست خبری باشگاه خبرنگاران:

به تیم مذاکره‌کننده اعتماد داریم ولی دلواپس هم هستیم/ احمدی‌نژادی‌ها تعریف روشنی ندارند

دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت: احمدی‌نژادی‌ها تعریف روشنی ندارند؛ عده‌ای از آن‌ها زمانی با این شخص کار می‌کردند ولی در حال حاضر رقیب وی محسوب می‌شوند و عده‌ای دیگر همان ابتدا از وی فاصله گرفتند بنابراین احمدی‌نژادی‌ها متنوع‌اند و با یکدیگر اختلافات زیادی دارند.

اصول‌گراها نمی‌توانند با اصلاح‌طلبان ائتلاف کنند/ به تیم مذاکره‌کننده اعتماد داریم ولی دلواپس هم هستیم/ احمدی‌نژادیها تعریف روشنی ندارندبه گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های باشگاه خبرنگاران، "محمدرضا باهنر" دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری و جامعه اسلامی مهندسین در نشست خبری که بعد از ظهر امروز(شنبه) در باشگاه خبرنگاران برگزار شد، اظهار داشت: حضرت امام خمینی(ره) 15 سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی جریان شکل‌گیری این انقلاب را هدایت کردند و بعد از گذشت 10 سال بعد از انقلاب، شاکله نظام جمهوری اسلامی شکل گرفت.

وی در ادامه با اشاره به دیدار هیئت رئیسه و نمایندگان مجلس با مقام معظم رهبری گفت: زمانی که خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم، ایشان فرمودند که مانیفست انقلاب، خط امام خمینی(ره) است لذا اگر ما به رهنمودهای انقلاب محکم بچسبیم، نظام اسلامی می‌تواند به اوج خود برسد.

باهنر با اشاره به سیره و زندگی پیامبر (ص) و آیاتی که در این مدت صرف انسان‌سازی مردم شبه جزیره عربستان شد، افزود: 10 سال پایان عمر پیامبر(ص) صرف تأسیس دولت اسلامی شد که اولین خشت آن در مدینه منوره نهاده شده و دو بخش عظیم قبل و بعد از هجرت با تکوین ملت آغاز و با تأسیس دولت ادامه یافت.

** رسانه‌ها در غیبت احزاب کار حزبی انجام می‌دهند

در ابتدای این نشست، خبرنگاری از باهنر پرسید که این روزها مسئله وحدت اصولگرایان مطرح است، بایدها و نبایدهای این وحدت از نگاه شما چیست و اصولگرایان در این زمینه چه اقداماتی انجام داده‌اند، که باهنر در پاسخ گفت: زمانی که در کشور فضای انتخاباتی حاکم می‌شود، گروه‌های مختلف به دنبال انسجام و وحدت هستند، البته موضوع وحدت، حرکت خوبی است اما مشکل از آن جا شروع می‌شود که بارها اعلام کرده‌ایم در کشور نیاز به چند حزب قدرتمند فراگیر داریم که بتوانند با یکدیگر رقابت جدی کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: در غیبت احزاب جدی و فراگیر، جریانات و جبهه‌ها کار می‌کنند و گاهی اوقات نیز رسانه‌ها جانشین احزاب می‌شوند اما در واقع به جای رسانه‌ها باید حزبها فعال باشند اگر چه اکنون احزاب تابلوهای تبلیغاتی دارند اما در غیبت احزاب به صورت خودکار نشریه‌ها و رسانه‌ها کار حزبی انجام می‌دهند بدون آن که کار تأسیس حزب را انجام داده باشند.

به گفته نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، جریانات به صورت طبیعی تفرقه دارند اما در انتخابات تلاش می‌کنند به یک ائتلاف برسند و اصولگرایان هم جدای از این موضوع نیستند و سعی می‌کنند با فعالان جبهه سیاسی که مشی اصولگرایی دارند و ما فکر می‌کنیم با آن‌ها هم‌موضع هستیم، به ائتلاف برسیم.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین اظهار داشت: ما اصولگرایان برای انتخابات مجلس دهم و خبرگان رهبری به نسبت انتخابات گذشته یک فرصت و یک تهدید داریم، در دوره‌های گذشته اصلاح‌طلبان عملاً یا امیدی نداشتند و یا اینکه نمی‌توانستند کاندیدا شوند و در مجموع یک رقیب فعال و جدی نبودند.

** دعوت از اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات

وی در ادامه افزود: به همین دلیل در دوره اخیر، اصولگرایان بیشتر با یکدیگر رقابت کردند اگرچه اصلاح‌طلبان نیز در مجلس هفتم فراکسیون نسبت خوب و قوی‌ای داشتند و در مجلس هشتم و نهم نیز تقریباً بودند اما به عنوان یک فراکسیون قدرتمند نتوانستند عرض اندام کنند.

باهنر گفت: ما برای انتخابات آتی تحلیل‌مان این است که اصلاح‌طلبان خواهند آمد و اتفاقاً ما از آن‌ها دعوت می‌کنیم که حتماً در انتخابات شرکت کنند تا انتخابات با طراوت، شاداب برگزار شود.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین با بیان اینکه مسلماً اصلاح طلبان هم سعی می‌کنند به یک وحدت برسند، تأکید کرد: اصلاح‌طلبان یک رقیب مشترک برای تمامی اصولگرایان خواهند بود، لذا از این طریق فرصتی به دست آمده و اکنون وحدت اصولگرایان هم به دلیل همین رقیب مشترک بیشتر شده است.

وی تصریح کرد: البته این رقابت‌ها در برخی نیروها کدورت و ذهنیت ایجاد کرده که باید پالایش شود و به سمت وحدت برویم.

** چشم‌انداز ما نسبت به وحدت اصولگرایان، صددرصدی است

باهنر ادامه داد:‌ به قول مرحوم آیت‌الله مهدوی‌کنی، این وحدت یک موضوع فلسفی نیست بلکه یک نوع ائتلاف است زیرا یک رقیب مشترک وجود دارد و ما نیز تلاش می‌کنیم با یکدیگر کار کنیم و هم‌اکنون جلساتی در حال برگزاری است لذا امیدواریم که نسبت به گذشته وحدت بیشتر شود.

نایب رئیس مجلس افزود: چشم‌انداز ما نسبت به وحدت اصولگرایان صددرصدی است اما اینکه به این عدد برسیم یا خیر مشخص نیست ولی کماکان در حال گفتگو و تلاش هستیم.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین بیان داشت: انگیزه وحدت در همه گروه‌های اصولگرایی وجود دارد اما ما درباره چگونگی دستیابی به وحدت و تاکتیک‌های تعامل بیشتر گفتگو و رایزنی می‌کنیم.

** بارها از ناطق برای حضور در مدیریت سیاسی کشور دعوت کرده‌ایم

نایب رئیس مجلس در پاسخ به این سوال که ظاهراً شما علاقه زیادی به حضور ناطق‌نوری در مجلس دارید و وی را "ظرفیت اصولگرایی" می‌دانید، گفت: این مسئله باید اصلاح شود، منظور بنده ورود ناطق نوری به مجلس نیست چرا که خود وی اعلام کرده که برای ورود به انتخابات احساس تکلیف نمی‌کند و لذا بحث ورود و نامزدی وی مطرح نیست بلکه من تاکید می‌کنم که ناطق باید وارد مدیریت سیاسی کشور شود.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین ادامه داد: برخی اعلام کردند که ناطق باید وارد عرصه سیاسی شود و با ما کار کند، اما ما شرط نمی‌گذاریم بلکه می‌گوییم که وی ظرفیت اصولگرایی است و نمی‌تواند اصلاح‌طلب باشد لذا ما بدون شرط وی را دعوت به حضور در عرصه مدیریت سیاسی کشور کرده‌ایم.

** تا جایی که ضرورت نداشته باشد، قانون تصویب نمی‌کنیم

وی در پاسخ به این سوال که آیا مجلس در قضیه هسته‌ای وارد خواهد شد یا خیر، گفت: مجلس به مسائل هسته‌ای از اول ورود داشته و آن را رصد کرده و دنبال می‌کند. 

باهنر تأکید کرد: مجلس در جریان امور است، البته نه در جزئیات و اینکه چه کسی چه گفت یا مذاکرات چقدر پیشرفت و پسرفت کرده است، اما در هر دوره مذاکرات، تیم مذاکره‌کننده گزارش خود را به مجلس ارائه می‌کند.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین تصریح کرد: خط قرمزهای نظام ویژه دولت، مجلس و یا قوه قضاییه  نیست، یکسری خطوط قرمز در نظام وجود دارد که در شورای عالی امنیت تعیین می‌شود و به تأیید مقام معظم رهبری می‌رسد که مسئولان مذاکره‌کننده هم باید این خطوط را رعایت کنند.

وی ادامه داد: مجلس به عنوان یک پتانسیل، یک مرکز قدرت کاملاً حقوقی در کشور آمادگی دارد و در هر کجا که احساس ضرورت کند قانون تصویب کرده و یا دولت را وادار به انجام کاری و یا از آن منع خواهد کرد، اما چون فرایند تصویب و یا لغو قانون یک فرایند طولانی در کشور ماست، تا جایی که ضرورت نداشته باشد ما قانون تصویب نمی‌کنیم.

باهنر اظهار داشت: من این اطمینان را دارم که مجلس، دولت، شورای‌عالی امنیت ملی و مقامات کشور با هم یک تصمیم می‌گیرند، بعضی‌ها فکر می‌کنند کشور ما نیز همچون دولت آمریکا و کنگره هر کدام تصمیمی می‌گیرند اما اصلاً چنین چیزی وجود ندارد.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین با بیان اینکه نظرات متفاوتی در مجلس نسبت به مسائل موجود وجود دارد، افزود: در مجلس نسبت به مسائل موجود بعضی نگرانی شدیدتری  دارند.

**  به تیم مذاکره‌کننده اعتماد داریم ولی دلواپس هم هستیم

وی با اشاره به باب‌شدن کلمه "دلواپسی" در ادبیات سیاسی کشور نیز تصریح کرد: واژه دلواپسی تبدیل به واژه‌ای در ادبیات سیاسی ما شده که البته این دلواپسی باید هم وجود داشته باشد.

باهنر ادامه داد: بعضی‌ها با تغلیظ این دلواپسی به تیم مذاکره‌کننده کشورمان شک و تردید می‌کنند، بعضاً حتی در رسانه‌ها نیز شنیده شده که با واژه‌های تند و خارج از عرف از تیم مذاکره کننده هسته‌ای یاد می‌کنند.

وی در ادامه گفت: ما به تیم مذاکره‌کننده اعتماد داریم و البته دلواپس هم هستیم به خاطر اینکه دشمن، قدّار و مکار است، رقیب ما کسی است که پای امضای خود نیز نمی‌ایستد بنابراین به تیم مذاکره‌کننده هشدار می‌دهیم که مواظب باشند که خدایی ناکرده اتفاق ناگواری در جریان مذاکرات نیفتد.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه اجازه بازدید از هیچ منطقه نظامی داده نمی‌شود، گفت: وقتی که فرماندهی کل قوا اعلام می‌کنند که اجازه بازدید از هیچ منطقه نظامی داده نمی‌شود، این روشن و واضح است که تیم مذاکره کننده ما حق این کار را ندارد و قطعاً این کار را نخواهد کرد.

وی تأکید کرد: مجلس رصد، دقت و دنبال می‌کند، هر جا که لازم باشد اقدامی انجام دهد حتماً به موقع انجام خواهد داد.

** اینکه برخی‌ها اینقدر دلواپس باشند که احساس کنند تیم مذاکره‌کننده خیانت می‌کند، اصلاً چنین چیزی نیست

در ادامه این نشست خبری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درباره اتفاقات هفته گذشته مجلس و جلسه غیرعلنی با حضور وزیر امور خارجه گفت: این‌ موضوعات خیلی به درد مردم نمی‌خورد، ما یک قانونی هم که در مجلس تصویب می‌کنیم روی آن بسیار گفتگو، بحث و جدل می‌شود، بعضاً برخی از نمایندگان در کمیسیون‌ها با هم درگیری لفظی پیدا می‌کنند اما در نهایت آنچه که از مجلس بیرون می‌آید قانون است و همه ملزم به رعایت آن هستند.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین افزود: اتفاق هفته گذشته مجلس، اتفاق بدی بود، اینکه برخی‌ها اینقدر دلواپس باشند که خدایی نکرده احساس کنند تیم مذاکره‌کننده خیانت می‌کند، اصلاً چنین چیزی نیست.

وی تأکید کرد: سیستم کشور ما بگونه‌ای  است که اگر کسی بخواهد خلاف روند فعالیت کند، نمی‌تواند چرا که سیستم، مقتدر و پابرجاست، کسی که مذاکره می‌کند اگر به جمع‌بندی برسد این جمع‌بندی را باید نظام اجرا کند و اینگونه نیست که کسی یواشکی چیزی را امضا کند که کسی از آن چیزی نفهمد.

** دلواپسی در مقابلِ اعتماد نیست بلکه به دلیل مکاربودن رقیب است

خبرنگاری از باهنر پرسید که مقام معظم رهبری در سخنان اخیر خود فرمودند که من مسائلی را که به تیم مذاکره‌کننده می‌گویم علنا مطرح می‌کنم، اما برخی نمایندگان مجلس اظهارات تندی در این زمینه مطرح کردند، از نگاه شما چه راهبردی باید برای این نوع واکنش‌ که علیه تیم مذاکره‌کننده مطرح می‌شود، در پیش گرفت، که باهنر در پاسخ گفت: داستان دلواپسان را تا همان حدی که توضیح دادم کفایت می‌کند، در زمان جنگ عملیاتهای متعددی صورت گرفت از جمله فتح‌المبین و والفجر که ما از قبل در مورد آنها اطلاع داشتیم، ما به فرماندهان جبهه صددرصد اعتماد داشتیم اما دلواپس بودیم که حتما این دلواپسی روبه روی اعتماد نیست بلکه به دلیل مکاربودن رقیب مطرح می‌شود.

 وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه اقدامات تیم مذاکره‌کننده رصد می‌شود، ادامه داد: هیچگاه اینگونه نیست که مقام معظم رهبری علنی درباره موضوعی صحبت کنند اما در خفا چیز دیگری را بگویند، از طرف دیگر ایشان به تیم مذاکره کننده هسته‌ای هشدار داده‌اند که با استقامت کارشان را ادامه دهند. 

خبرنگاری از باهنر پرسید که در انتخابات هیئت رئیسه قرار بود کسانی در حوزه نایب رئیسی با شما رقابت کنند توضیحاتی را از حواشی هیئت رئیسه دهید که از باهنر پاسخ گرفت: از وحدت به وجود آمده در مجلس شورای اسلامی تشکر می‌کنم چرا که حداقل آن این است که امسال، رئیس و نایب رئیس مجلس رقیب نداشتند و دو فراکسیون مجلس شورای اسلامی هم علی لاریجانی را به عنوان رئیس و حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد و بنده را به عنوان نایب رئیس انتخاب کردند.

وی گفت: شایعات زیادی در فراکسیون رهروان ولایت وجود داشت اما من شهادت می‌دهم که این قضیه از یک ماه قبل توسط عموم دوستان به جد دنبال می‌شد که برای بنده و آقای ابوترابی رقیبی به وجود نیاید لذا در آخرین جلسه مجمع و فراکسیون رهروان کسی کاندیدا نشد.

نایب رئیس مجلس افزود: معمولاً در سال چهارم تغییرات اساسی در هیئت رئیسه کمتر اتفاق می‌افتد زیرا نمایندگان عموماً همدیگر را می‌شناسند و انتخابات با رقابت‌های سبک‌تری برگزار می‌شود.

** سیاست کلی انتخابات به این دور از انتخابات نرسد

باهنر در پاسخ به این سوال که نظر شما و مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد استانی شدن انتخابات چیست، گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام دو وظیفه دارد؛ یکی زمانی است که مجلس قانونی را تصویب کرده و شورای نگهبان به آن ایراد می‌گیرد و این موضوع تبدیل به یک اختلافی میان مجلس و شورای نگهبان می‌شود که به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع می‌شود که نهایتاً آن‌ها تصمیم می‌گیرند.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین ادامه داد: یک کار دیگر این است که طبق اصل 110 قانون اساسی، مقام معظم رهبری بعد از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت سیاست‌های کلی نظام را تعیین و ابلاغ می‌کنند.

وی گفت: در حال حاضر مجمع تشخیص مصلحت نظام در رابطه با سیاست‌های کلی حاکم بر انتخابات مجلس سیاست می‌نویسد و این سیاستها به مقام معظم رهبری تقدیم می‌شود اما اینکه چه زمانی مقام معظم رهبری این سیاست‌ها را نهایی و به سه قوه ابلاغ کنند، نمی‌توانیم پیش بینی کنیم.

باهنر با بیان اینکه سیاست‌های کلی نظام در رابطه با انتخابات به این دوره نمی‌رسد، افزود: بحث‌هایی مطرح شده اما جمع‌بندی صورت نگرفته و هفته آینده در این رابطه جلسه‌ای را خواهیم داشت و باید جمع‌بندی‌ها به مقام معظم رهبری تقدیم شود تا ایشان براساس این مشورت‌ها سیاست‌های کلی را ابلاغ کنند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح استانی شدن انتخابات در مجلس گفت: در این رابطه شور اول تصویب شده و شور دوم هم باید در صحن علنی به تصویب برسد و در صورت تأیید  به شورای نگهبان فرستاده می‌شود از این‌رو فکر می‌کنم به انتخابات این دوره نرسد. 


** درست نیست که یک فراکسیون مجلس به حزب تبدیل شود

وی در رابطه با تشکیل حزب رهروان ولایت اظهار داشت: اطلاع دقیقی درباره این موضوع ندارم، 6 ماه قبل بحثی مطرح شد که رهروان ولایت تشکیلات حزبی در بیرون تشکیل خواهند داد اما آقای لاریجانی اعلام کرد که عضو این حزب نخواهد شد؛ البته در رابطه با جزئیات تشکیل این حزب بهتر است از دکتر جلالی و همکارانش سوال شود.

دبیر کل جبهه پیروان با اشاره به اینکه بنده مخالف تشکیل حزب رهروان ولایت نیستم بلکه در این رابطه بحث کارشناسی داشتم، تأکید کرد: فراکسیون مجلس نبایدحزب تشکیل دهد و این درست نیست فراکسیون بخواهد یک حزب تشکیل دهد.

** اینکه سازمانی بخواهد فعالیت حزبی کند، قانونی نیست

دبیر کل جامعه مهندسین با بیان اینکه دولت نمی‌تواند به ما لیست حزبی بدهد، تصریح کرد: اسحاق جهانگیری در جلسه حزب کارگزاران شرکت داشته و به اعتقاد من اعضای دولت می‌توانند عضو حزب باشند، همچنین نوبخت دبیر کل حزب عدالت و توسعه است البته باید توجه داشت که معنی ندارد که سازمانی بخواهد حزب شود و حزبی عمل کند، سخنگوی دولت اراده این کار را ندارد و اگر هم داشته باشد کار دقیق و قانونی نیست. 

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه رئیس جمهور هم می‌تواند عضو حزب باشد اما نباید از نقش خود به نفع حزب استفاده کند، تصریح کرد: بنابراین ممکن است لیست‌هایی تنظیم شود که مورد حمایت رئیس‌جمهور قرار گیرد.

وی بیان کرد: اصول‌گراها با اصلاح‌طلب‌ها نمی‌توانند ائتلاف کنند، معتقدم همه اصول‌گراها می‌توانند دور هم جمع شوند و لذا شاید حدود 80 درصد اصول‌گراها با هم ائتلاف کنند، البته ممکن است در کنار اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان گروه سومی هم تشکیل شود.

باهنر در بخش دیگری از اظهاراتش در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا روسیه در جریان مذاکرات حمایت بیشتری از مواضع ایران داشته یا گروه 1+5 اظهار داشت: روسیه و یا هر کشور دیگری که مذاکره می‌کند، طرفدار کشور خودش است و منافع ملی و ائتلافی خود را دنبال می‌کند، البته در مسائل منطقه‌ای مواضع ما و روسیه نزدیک بهم است.

** احمدی‌نژادیها تعریف روشنی ندارند

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین در خصوص حضور احمدی‌نژاد در مجلس دهم گفت: احمدی‌نژاد شخصیت فعال سیاسی است و مواضعی دارد البته این که تشکیلاتی داشته باشد من هنوز چیزی نشنیده‌ام.

وی افزود: احمدی‌نژاد بیشتر به دنبال تبلیغ گفتمان است، احمدی‌نژادی‌ها تعریف روشنی ندارند؛ عده‌ای از آن‌ها زمانی با این شخص کار می‌کردند ولی در حال حاضر رقیب وی محسوب می‌شوند و عده‌ای دیگر همان ابتدا از وی فاصله گرفتند بنابراین احمدی‌نژادی‌ها متنوع‌اند و با یکدیگر اختلافات زیادی دارند.

باهنر افزود: اما بخش‌هایی از طیف‌های منتسب به احمدی‌نژاد و جلیلی جزء بخش‌های اصولگرایی محسوب می‌شوند و ما درصددیم تا وحدت اصولگرایان را به حداکثر ممکن برسانیم.

** آغاز دیدارها و فعالیت‌های انتخاباتی با جامعه روحانیت

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین در خصوص روند ملاقات جبهه پیروان خط امام و رهبری با جامعتین اظهار داشت: تکیه‌گاه اصلی ما عموماً روحانیت کشور است که این روحانیت شامل جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز تهران می‌شود لذا ما سنبل روحانی مبارز سیاستمدار را دو تشکیلات ذکرشده می‌دانیم.

وی با تأکید بر اینکه ما به عنوان جبهه پیروان خط امام و رهبری در طول 30 سال اخیر همزبان با روحانیت بوده‌ایم، تصریح کرد: این ارتباط امروز نیز وجود دارد و در این راستا دیدارها و فعالیت‌هایی را با جامعه روحانیت مبارز تهران آغاز کردیم.

باهنر با اشاره به این که الان یکسری جلسات تجمعی به دعوت روحانیت آغاز شده و طیف‌های مختلف اصولگرا به دنبال ایجاد یک مرامنامه برای ائتلاف اصولگرایی هستند، گفت: ما هنوز نمی‌‌دانیم روحانیت می‌خواهد تابلو انتخاباتی داشته باشد یا خیر، اما ما به عنوان یک مرجع سیاسی در سایه روحانیت فعالیت می‌کنیم.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین افزود: این به معنای آن نیست که ما مقلد آن‌ها هستیم یا آن‌ها مقلد ما هستند اما مشی ما آن است که کاری که روحانیت نپسندد، انجام ندهیم.

** در حال مشخص کردن وضعیت پول‌های سرگردان هستیم

وی در خصوص خطر ورود پول‌های سرگردان به فرآیند انتخابات اظهار داشت: پول‌های سرگردان معمولاً به سراغ انتخابات نمی‌آیند و بیشتر به سمت اقتصاد سرازیر می‌شوند.

باهنر یادآور شد: هر انتخابات یکسری هزینه‌های حکومتی و یکسری هزینه‌های حزبی دارد اما اینکه هزینه‌های احزاب و نامزدها از کجا باید تأمین شود، جای سوال است.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین با تأکید بر این که ما در سیاست‌های کلی نظام که در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب می‌شود، در حال مشخص کردن وضعیت پول‌های سرگردان با دو رویکرد هستیم، گفت: یکی آنکه منابع پول‌ها از راه پولشویی نباشد و دوم آن که هزینه‌کرد آن قانونی و مشخص باشد و این خطر هم هیچ گاه منتفی نیست که نامزدی با پول‌های ناپاک وارد فضای انتخابات شود و این وظیفه از طرفی به عهده مقامات نظارتی کشور است و از طرف دیگر به عهده خود نامزدهاست که مراقبت کنند تا گرفتار پول‌های ناپاک در روند تبلیغات انتخاباتی نشوند.

باهنر در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تیپولوژی و ترکیب‌بندی جناح‌های سیاسی کشور نسبت به گذشته تغییر پیدا کرده است یا خیر و اینکه آخرین وضعیت جناح‌های سیاسی کشور به چه نحو است، گفت: درباره احزاب و جناح‌ها ممکن است یکسری جریانات سیاسی باشد که آنها حاضر نباشند در چارچوب نظام حرکت کنند که این مورد ربطی به مسائل حزبی نداشته و ما کاری با آنها نداریم اما در رابطه با آنهایی که می‌خواهند در چارچوب نظام و قانون اساسی فعالیت کنند تعریفی وجود دارد.

باهنر در ادامه با اشاره به تاریخچه تحرکات جناح‌ها در ابتدای انقلاب بیان داشت: اگر بخواهیم از ابتدای انقلاب تاریخچه جریانات سیاسی کشور را بررسی بکنیم باید بگوییم اول انقلاب دو جریان قوی سرکار بودند، جریان خط امام و رهبری و خط لیبرالیسم در ابتدای انقلاب دو جریان اصلی بودند به این معنی که در دو سال اول انقلاب یک عده خط امامی بودند و یک عده لیبرالیسمی که از چپی‌ها گرفته تا منافقین و کمونیست‌ها در آن حضور داشتند. 

وی با بیان اینکه در دو سال اول انقلاب درگیری‌هایی در رابطه با این جریانات وجود داشت، افزود: بعد از جریان 7 تیر و 8 شهریور سال 60 که آن ترورهای عظیم و درگیری‌ها اتفاق افتاد، عملا جناح خط امام بر دولت، مجلس و نظام حاکم شد و نظام در ریل این جریان افتاد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به شروع اختلافات در دولت موسوی تأکید کرد: این اتفاقات تقریبا از سوی سازمان مجاهدین شروع شد که البته بیشتر اقتصادی بود،  در آن زمان یک عده طرفدار اقتصاد دولتی و یک عده طرفدار اقتصاد خصوصی بودند که این موضوع مشهور شد به جناح‌های چپ و راست.

باهنر ادامه داد: چپی‌ها در آن زمان طرفدار اقتصاد دولتی بودند و راستی‌ها طرفدار اقتصاد خصوصی ولی در مابقی مسائل چندان اختلافی نبود، اما این داستان ادامه پیدا کرد تا آهسته آهسته مفهوم چپ و راست به سایر بخش‌های مدیریتی کشور کشیده شد.

این نماینده مردم تهران تأکید کرد: مفهوم چپ و راست، آهسته آهسته در سیاست خارجی، مسائل و موضوعات فرهنگی و لیبرالیسم و مواردی دیگر نفوذ کرد تا اینکه این روند به سالهای 73 و 75 کشیده شد و این دو جریان تبدیل شدند به دو گروه اصلاح طلب و اصول‌گرا و این داستان همچنان ادامه پیدا کرد. 

باهنر در ادامه در پاسخ به این سوال که جریانات آتی کشور دوقطبی است یا سه قطبی، تصریح کرد: بنده معتقدم حضور هر سه نمونه از جریانات سیاسی در کشور قابل تصور است.

وی با اشاره به نمونه‌های موجود جریانات سیاسی کشور و آرایش آنها گفت: در حال حاضر یک نمونه از جریانات می‌تواند یک تیم اصلاح‌طلب و یک تیم اصول‌گرا باشد که دو جریان موجود بلااستثناء در چارچوب نظام تعریف می‌شود.

** فتنه و انحراف؛ دو خط قرمز فعالیت جریان‌های سیاسی

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دو خط قرمز هم در این جریانات موجود است، تأکید کرد: فتنه و خط انحراف از ابعاد و چارچوب‌های نظام در این ترکیبات خارج هستند که مسلما طرف آنها نظام و دیدگاه‌های آن خواهد بود.

باهنر در ادامه با اشاره به احتمالات چینش جریانات سیاسی در انتخابات آتی گفت: یک احتمال وجود دارد که جریانات بین اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان تقسیم شود و احتمال بعدی شاید اصول‌گرا و اصلاح‌طلب و جریان اعتدالی را شامل شود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار داشت: ممکن است در این احتمالات یک احتمال چهارمی هم وجود داشته باشد که به جریانات بین اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان تند و کُند تقسیم شود.

** احتمال تشکیل جریانی به نام اعتدالیون وجود دارد

این نماینده مردم تهران افزود: در حال حاضر ترکیبات جریانات سیاسی، حول محور اصلاح‌طلبی و اصول‌گرایی شکل گرفته است و اعتدالیون هنوز نشر و نمو حقوقی و حزبی سنگینی نداشته‌اند تا یک جریان از دل ‌آنها شکل بگیرد.

باهنر در پایان خاطر نشان کرد: احتمال دارد در انتخابات پیش‌رو یک گروهی به اسم اعتدالیون تشکیل شود. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار