سین‌جیم شماره 1؛

مشاور عالی سازمان سنجش بر روی صندلی سین جیم/کنکور داده‌اید؟/تا کی کنکور می‌گیرید

حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش به سین‌های خبرنگار باشگاه خبرنگاران از خلق تا حذف کنکور سراسری جیم داد.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران؛ برگزاری کنکور سراسری در کشور ما تاریخچه دیرینه‌ای دارد و البته این کنکور در یک مقطع زمانی مورد استقبال بسیاری از داوطلبان قرار گرفته بود در حالی که هم‌اکنون میزان و ظرفیت بسیاری از دانشگاه‌های کاهش یافته و همین امر موجب شد که برخی از مسئولان به فکر حذف کنکور بیافتند. 

پیگیر این موضوع از حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش از ابتدای کنکور و حتی حذف کنکور شدیم تا آخرین اطلاعات را دریافت کنیم. 

دکتر توکلی شما متولد چه سالی هستید؟ 
من متولد سال 1327 هستم.

در چه سالی وارد دانشگاه شدید؟
در سال 1346 وارد دانشگاه شدم. 

در آن زمان هم از طریق کنکور شما وارد دانشگاه شدید؟
آن زمان کنکور سراسری نبود، به طوری که هر دانشگاهی و هر دانشکده‌ای و حتی هر گروه آموزشی به طور جداگانه آزمونی برگزار می‌کرد و دانشجویان خود را انتخاب می‌کرد، حالا اگر در این میان شخصی در چند دانشگاه و حتی چند آزمون می‌خواست امتحان دهد باید به محل آن دانشگاه مراجعه می‌کرد و کارت را دریافت می‌کرد. 

پس آقای دکتر افراد به محض گرفتن دیپلم، به راحتی وارد دانشگاه می‌شدند؟ 
نه خیر، چون در آن زمان ظرفیت‌ها محدود بود و می‌بایست افراد شرکت می‌کردند و بعد پذیرفته می‌شدند، اما دانش‌آموزانی که با رتبه‌های بالا دیپلم می‌گرفتند تنها می‌توانستند در یکی از دانشگاه‌ها ثبت نام کنند، به همین علت ممکن بود این ظرفیت در یکی دیگر از دانشگاه‌ها خالی بماند. 

آن زمان در کنکور آیا شرط معدل دانش‌آموز نیز وجود داشت؟
البته آن زمان هم می‌توان گفت شرط معدل مطرح بود چنانکه دانشگاه‌ها یک حد نصابی را مطرح می کردند و در صورتی که فرد آن شرایط را دارا بود می‌توانست در آزمون شرکت کند، البته این آزمون نیز از طریق یک اطلاعیه‌ای به صورت جداگانه از سوی دانشگاه‌ها اعلام می‌شد. 

آقای دکتر اولین کنکور در چه سالی برگزار شد؟ 
در کشور، وزارت علوم به طور متمرکز و به منظور سر و سامان دادن به امر پذیرش دانشجو در اصل از طریق مرکز آزمون شناسایی یا اساسنامه مرکز آزمون شناسی و یا حتی سازمان سنجش کشور آزمون کنکور را در بهمن ماه 1347 به تصویب رساند، چنانچه دانشگاه‌ها و در آن موقع روسای دانشگاه‌ها صلاحیت داشتند که این بحث کنکور را به تصویب برسانند بنابراین اولین آزمون سراسری توسط مرکز آزمون شناسی در سال 1348 و با 47 هزار و 773 داوطلب برگزار شد یعنی دو سال بعد از ورود من به دانشگاه این آزمون برگزار شد. 

شما در چه دانشگاهی تحصیل کردید؟ 
من در دانشگاه شهید بهشتی فعلی که در آن زمان دانشگاه ملی نام داشت. به هر حال یک آزمونی می‌گرفتند و شرایطی برای شرکت در آزمون هر دانشگاه تعیین می‌کردند. 

در آن زمان آیا نمره منفی هم در آزمون مطرح بود؟
بله، سوالات هم تستی بود و هم تشریحی، چنانچه از سال 1340 مفهوم تست‌های 4 گزینه‌ای در ایران راه‌ افتاده بود و برای پذیرش دانشجو هم از این شیوه اقدام می‌کردند. 

در چه رشته‌ای شما قبول شدید؟‌آیا شما نمره منفی هم گرفته بودید؟ 
در رشته روانشناسی قبول شدم چون تستی هم بود نمره منفی گرفتم،‌به علت اینکه با این سیستم کنونی کنکور متفاوت بوده است. 

تا کنون چند کنکور در کشور برگزار شد؟ 
11 نوبت کنکور قبل از انقلال فرهنگی که در سال 59 شکل گرفته بود، برگزار شد یعنی از سال 48 تا 58 کنکور برگزار شد سپس به خاطر انقلاب فرهنگی در سال 59 و 60 کنکور برگزار نشد و بعد از انقلاب فرهنگی اولین آزمون در سال 61 برگزار شد و تا کنون هم ادامه دارد، چنانچه آزمون امسال چهل و پنجمین آزمون سراسری است که توسط سازمان سنجش برگزار می‌شود، البته در ابتدا سازمان سنجش آموزش کشور به عنوان مرکز آزمون شناسی بوده و سپس سازمان سنجش و این فعالیت همچنان ادامه دارد. 

یعنی دو سال (59 و60) کنکور برگزار نشد؟ 
درسته در سال 59 و 60 کنکور برگزار نشد چون انقلاب فرهنگی بود و ضرورتا قرار شد که شرایط و ضوابط پذیرش دانشجو در ستاد انقلاب فرهنگی در اصل بررسی شود و بر اساس آن ضوابط و شرایط به وزارت علوم و سازمان سنجش ابلاغ می‌شد به همین دلیل در این دو سال کنکور برگزار نشد. 

رشته تحصیلی شما روانشناسی بود یعنی ربطی به کارتان ندارد؟ 
نه خیر، دقیقا با کارم در ارتباط است چون مدرک دکترای من در رشته روانشناسی کاربردی است که البته علاقه شخص من هم در همین رابطه است و این کار کاملا با رشته تحصیلی من مرتبط است و من آن را دوست دارم.

اولین شغل شما چه بود؟ آیا از همان ابتدا در سازمان سنجش مشغول شدید؟
 من در سال 48 که دانشجو بودم همکاری خود را با سازمان سنجش شروع کردم بعد از دریافت مدرک لیسانس و اتمام خدمت سربازی به خارج از کشور رفتم و در اریبهشت 57 به ایران برگشتم و تصمیم گرفتم در همین سازمان مشغول شویم. 

آقای دکتر آن زمان چند دانشگاه در کشور وجود داشت؟ 
در زمانی که اولین کنکور در حال برگزاری بود 12 دانشگاه در کشور وجود داشت و حتی برخی از دانشگاه‌های کشور حاضر نبودند از طریق آزمون سراسری دانشجو جذب کنند. 

آن زمان دانشگاه‌ها فقط روزانه بود؟
خیر بلکه دانشگاههای شبانه هم بود ولی خیلی محدود بود و تمام رشته‌ها نبود. 

آن زمان آیا تقلب در کنکور هم مطرح بود؟
در برگزاری آزمون ورودی تمام دقت‌های لازم صورت می‌گیرد که هر آزمونی که برگزار می‌شود واقعا با کیفیت مطلوب و در محیطی امن برگزار شود ولی خب حتی در یک کلاس هم چنین فعالیتهایی‌ صورت می‌گیرد البته این در حالی است که تا کنون سازمان سنجش 150 آزمون برگزار کرده است. 

حال بحثی که چند سالی است مطرح است حذف کنکور است؟در ابتدا می‌خوام بدونم که هدف از بیان چنین فعالیتی در جامعه‌ای که مشتاق تحصیل هستند چیست؟
ما همیشه مطرح می کردیم که تا زمانی که ظرفیت پذیرش دانشجو کمتر از داوطلبان متقاضی آزمون است، روی انتخاب مستعدترین افراد و معرفی آنان به مراکز متنوع تحصیلی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، قائدتا یک آزمونی برگزار می‌شود که بر اساس آن رشته‌های متنوع تحصیلی با توجه به انتخاب‌هایی که وجود داشت معرفی شود، چنانچه قبل از انقلاب فرهنگی حدود 10 درصد از داوطلبان در دانشگا‌ه‌ها پذیرش می‌شدند و چون دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی محدود بود، ظرفیت پذیرش و رشته‌های تحصیلی نیز محدود بود، بعد از انقلاب فرهنگی با توجه به اینکه یک تجدید نظری در شیوه پذیرش دانشجو شکل گرفته بود از سال 61 به بعد ما شاهد افزایش ظرفیت بودیم چنانچه در سال 81 افرادی که علاقمندی خودشان به گروه هنر و زبان  خارجی را اعلام کردند تقریبا یک میلیون و 850 هزار داوطلب بود یعنی بیشترین تعداد داوطلبان کنکور در سال 81 بوده است و سپس به تدریج با ایجاد دوره‌های مختلف همچون دوره‌های شبانه، پیام نور، غیر انتفاعی و غیر دولتی و دانشگاه آزاد ظرفیت افزایش یافت و سپس در یکی دو سال دیگر شاهد کاهش داوطلب در آزمون سراسری بوده‌ایم، سپس با افزایش نسبی مواجه شدیم که آن هم به دلیل حضور داوطلبان دارای مدرک کاردانی یا کاردانی پیوسته بود که در آزمون سراسری شرکت می‌کردند و افزایش آمار را به دنبال داشت. 

وی تصریح کرد: تعداد داوطلبانی که امسال در آزمون شرکت کردند 877 هزار و 835 نفر بود که ظرفیت پذیرش بیش از این در دانشگاه‌ها برای دانشجویان فراهم شده است چنانچه هر کدام از متقاضیان اگر اراده کنند می‌توانند وارد یکی از رشته‌ها شود و هم‌اکنون رقابت بین علاقمندان به دانشگاه‌ها و حتی رشته‌های خاصی است که می‌خواهند پذیرش شوند.

توکلی در ادامه به سوابق تحصیلی اشاره کرد و اظهار داشت: بحث سوابق تحصیلی که از ابتدا مطرح بود و آن هم از طریق ریز نمرات دانش‌آموزان سال دوم، سوم دبیرستان و دوره پیش دانشگاهی که امتحان آن به صورت سراسری است برگزار می‌شود و هم‌اکنون امتحانات سال سوم دبیرستان نظام جدید از سال 84 به بعد به صورت سراسری در کشور برگزار می‌شود و به عنوان سابقه تحصیلی برای آنها در نظر گرفته می‌شود بنابراین بر اساس گزینش‌هایی که تا‌کنون صورت گرفته و البته بر اساس گزینش‌هایی که تا کنون صورت گرفته و البته بر اساس آنچه در مجلس شورای اسلامی هم مصوب شد مقرر شد که کمیته‌ای مشکل از وزیر علوم، وزیر بهداشت،‌نمایندگان مجلس، وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان سنجش آموزش کشور( به عنوان دبیر و سخنگو) این موضوع را پیگیری کنند و تمام مصوبات از این طریق انجام شود. 
البته این بررسی ها همچنان ادامه دارد و بر اساس آخرین تصمیمات برنامه ریزی شد که در سال 97 سوابق تحصیلی برای بیشتر رشته محل‌های دانشگاهی در نظر گرفته شود.
 
کنکور در سال 97 حذف می‌شود؟ 
مصوبات قبل از سال 90 بوده و در این جهت حرکت می‌کردیم که تصمیم‌گیری‌ها با توجه به رشته محل‌های قابل توجه و بر اساس سوابق تحصیلی برای دانشجویان در نظر گرفته شود. 

پس بالاخره یعنی کنکور سال 97 حذف می‌شود؟ 
آن کمیته باید کارشناسی کند و نظر دهد مهمتر این است که بهترین و صالح‌ترین و متخصص ترین افراد از کارشناسان این موضوع را بررسی می کنند و به جمع‌بندی می رسند و نتیجه را اعلام می‌کنند. 

آقای دکتر بحثی که در خصوص عدم حذف کنکور مطرح می‌شود این است که کنکور به دلیل اینکه برخی از ارگانها هزینه‌های دفترچه و حتی آزمون را می‌گیرند حذف نخواهد شد آیا صحت دارد؟ 
اصلا این قابل قبول نیست سازمان سنجش و حتی دانشگاه آزاد هم این هزینه‌ها را دریافت نمی‌کنند و حتی پیش بینی این هزینه‌های دریافتی از سوی دانشجویان از هیئت دولت پیشنهاد می‌شود و تصمیم گیری گرفته می‌شود که دانشجویان چه مبلغی را باید پرداخت کنند و تمامی پول ها به حساب خزانه وارد می‌شود نه به حساب سازمان سنجش و البته بر اساس قرار داد میان سازمان سنجش و آموزش کشور با خزانه و قوانین این بود به تدریج در اختیار سازمان قرار می گیرد. 


گفتگو از محبوبه دل‌انگیز

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۳ ۲۱ مرداد ۱۳۹۹
حذف کنکور یعنی افزایش فارغ التحصیلان بی سواد در جامعه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۶ ۲۱ خرداد ۱۳۹۴
حذف کنکور به نظام اموزشی کشور ضربه میزنه و حتی تاثیر بیش از حد معدل هم درست نیست چون که خیلی از دانش آموزها .......
Germany
مجتبی
۱۸:۴۱ ۰۹ خرداد ۱۳۹۴
با حذف کنکور رشته پرطرفدار چی میشه ... مثل پزشکی و مهندسی نفت


ایا تبعیض نمیشه بین دانش اموزی که بدون زحمت معدل بالایی گرفته و کسی که زحمت کشیده و معدل پایین تری داره ؟؟؟؟