تشخیص دیابت و سرطان کبد با باکتری ای‌کولای

دو تیم تحقیقاتی در دانشگاه‌ کالیفرنیا در سان‌دیگو، باکتری E. coli را به گونه‌ای مهندسی کرده‌اند که به طور دقیق علائم شیمیایی سرطان کبد و دیابت را در ادرار شناسایی می‌کند.

به گزارش خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران؛ در نخستبن بررسی، دانشمندان ژن‌های این باکتری را به گونه‌ای دستکاری کردند که سطوح بالای گلوکز موجود در ادرار را که نشانگر بیماری دیابت است، با اطمینان بالایی شناسایی کند. زمانی که سطوح گلوکز به آستانه خاصی رسید، این باکتری‌ مهندسی‌شده به رنگ قرمز در آمد.
 
هنگامی که محققان این باکتری ای‌کولای را در نمونه‌های ادرار 13 بیمار آزمایش کردند، سطوح بالای گلوکز را نشان داد. محققان امیدوارند بتوانند از دستکاری ژنتیکی همین باکتری برای شناسایی بیماری‌های دیگر استفاده کنند.
 
در تحقیق دوم، دانشمندان این باکتری را برای شناسایی مراحل اولیه سرطان متاستاز کبد دستکاری کردند.
 
باکتری‌های خاصی در درون و اطراف تومورها زندگی می‌کنند و تومورها توانایی ساکت‌کردن سیستم ایمنی را دارند؛ این موضوع می‌تواند در شناسایی سرطان کبد کارآمد باشد.
 
شناسایی متاستاز کبد در مراحل اولیه دشوار است زیرا شیوه‌های تصویربرداری مانند ام‌آر‌آی اغلب نمی‌توانند ریزترین تومورها را شناسایی کنند.
 
محققان حاضر ژن‌های باکتری ای‌کولای را به گونه‌ای دستکاری کردند که زمانی که به موش‌های مبتلا به سرطان کبد تزریق شدند، آنزیم خاصی را ترشح کنند. این آنزیم، مولکولی تولید می‌کند که می‌درخشد با این حال دیدن آن در درون بدن موش دشوار است؛ بنابراین محققان نوع دومی از باکتری‌های ای‌کولای را دستکاری کردند که در صورتی که مولکول درخشان و در نتیجه سلول‌های سرطان کبد در ادرار موش باشند، ادرار را به رنگ قرمز در می‌آورند.

این رویکرد هیچ نوع عوارض جانبی جدی را پس از یک سال نظارت بر موش‌ها به وجود نیاورد. محققان امیدوارند این شیوه را بتوان برای تشخیص سرطان‌های دیگر نیز به کار برد اما پیش از آزمایش آن در انسان‌ها، باید با انجام آزمایشات بیشتر از ایمن‌بودن این شیوه اطمینان حاصل کرد.
 
این دو تحقیق نشان می‌دهد زیست‌شناسی مصنوعی می‌تواند در آینده به محققان در شناسایی غیرتهاجمی و مطمئن بیماری‌ها کمک کند. با پیشرفته‌ترشدن این شیوه‌ها، پزشکان خواهند توانست بیماری‌های مختلف را با نمونه ساده ادرار تشخیص دهند.
 
جزئیات این دو بررسی در مجله Science Translational Medicine ارائه شد.
 
انتهای پیام

 

برچسب ها: دیابت ، بیماری ، درد ، درمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.