باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد

بازجویی از «دانشمندان هسته‌ای» یا «فرماندهان نظامی»؟

هرچند آمریکایی‌ها از عنوان «دانشمندان هسته‌ای» برای کسانی که به دنبال بازجویی از آنها هستند، استفاده می‌کنند که اصل ماجرا اینگونه نبوده و بلکه به دنبال بازجویی «افراد»ی هستند که در فرایند «استقلال» و «قدرت‌گیری» ایران اسلامی نقش داشته و در خط «مقاومت» قرار دارند.

لیست /به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، «فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای»، یکی از مهمترین دستاوردهای تاریخ ایران اسلامی است که «افراد» مختلفی در به ثمر نشستن آن نقش داشته و دارند.

پرونده هسته‌ای کشورمان در حالی این روزها شرایط حساسی را سپری می‌کند که دشمنان ملت ایران به سرکردگی آمریکا و با تحریک رژیم  صهیونیستی تمام تلاش خود را به کار بسته‌اند تا به هر طریق ممکن محدودیت‌هایی برای «افراد» مرتبط با این پرونده ایجاد کنند!

وقاحت و زیاده‌خواهی آمریکایی‌های تا جایی پیش رفته که در جریان مذاکرات تیم هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران با گروه 5+1، خواستار مصاحبه - بخوانید بازجویی - با «افراد» مرتبط با پرونده هسته‌ای کشورمان شده‌اند!

هرچند اشتهای استعمارگری آمریکایی‌ها پایان‌پذیر نبوده و به دنبال امتیازگیری بیشتری در جریان مذاکرات هسته‌ای هستند اما مسئولان ارشد جمهوری اسلامی ایران با قاطعیت اعلام کرده‌اند«اجازه بازجویی از افراد مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران را به هیچ بیگانه‌ای از جمله آمریکایی‌ها نخواهند داد».

آغاز ماجرا
رییس کمیته بسیج مجلس شورای اسلامی برای اولین بار  پرده از درخواست وقیح آمریکایی‌ها برای بازجویی افراد مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران برداشت.

واکنش اولیه
محمدصالح جوکار - 28 اردیبهشت ماه 94 - در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، به طرح برخی موضوعات مبنی بر اینکه طرف غربی خواستار «بازجویی افراد مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران» است، واکنش نشان داد و گفت: این موضوع به هیچ وجه قابل پذیرش نیست. 

وی افزود: اگر بخواهند افرادی که مرتبط با پرونده هسته‌ای است، مصاحبه یا بازجویی کنند، این شروع کار است. 

رئیس کمیته بسیج مجلس تصریح کرد: قدر مسلم اگر چنین اتفاقی بیفتد، در مراحل بعدی قطعا خواستار مصاحبه با کسانی خواهند شد که در راستای بومی‌سازی دانش و صنعت هسته‌ای نقش داشته‌اند. 

وی تاکید کرد: این مسئله نشان دهنده آن است که طرف غربی برخلاف برنامه اقدام مشترک، هر روز به ابعاد خواسته‌هایش می‌افزاید. 

نماینده مردم یزد و اشکذر اظهار داشت: به هیچ عنوان نباید زیربار خواسته طرف غربی مبنی بر مصاحبه یا بازجویی مسئولان مرتبط با پرونده هسته‌ای رفت.

رئیس کمیته بسیج مجلس تصریح کرد: مرتبطین پرونده هسته‌ای ایران از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی گرفته تا دانشمندان و مطلعین این حوزه هستند.

وی افزود: هدف آمریکا در مورد بازجویی از مرتبطین پرونده هسته‌ای ایران جاسوسی و شناسایی آنها است.

نمانیده مردم یزد و اشکذر تأکید کرد: مجلس شورای اسلامی اجازه بازجویی از افراد مرتبط با پرونده هسته‌ای را نه تنها به آمریکایی‌ها بلکه به هیچ بیگانه‌ای نخواهد داد.

همچنین علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با  باشگاه خبرنگاران تاکید کرد: مصاحبه با شخصیت‌های هسته‌ای و بازدید از مراکز حساس، در زمره خطوط قرمز ما است.

اعتراف
«ماری هارف» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این رابطه مدعی شده بود: موضوع مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای ایران مسئله‌ای است که در جریان رایزنی‌های هسته‌ای در 18 ماه گذشته بین دیپلمات‌های ایران و 1+5 مورد بحث قرار گرفته و درباره آن توافق صورت گرفته است، ...ما و ایرانی‌ها بر سر فرایندی برای تهیه لیستی از دسترسی‌ها برای حل موضوع جنبه‌های نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران توافق کردیم. افراد و محل‌هایی که در این لیست قرار می‌گیرند کماکان موضوع رایزنی‌های ما هستند اما ما با توافقی که برآورده کننده نیاز ما برای نتیجه مود نظرمان نباشد، موافقت نخواهیم کرد.

پاسخ قاطع
پس از طرح این مسئله رهبر معظم انقلاب 30 اردیبهشت ماه در دانشگاه افسرى و تربیت پاسداری امام حسین علیه‌السلام فرمودند: «... حالا در همین مذاکرات باز حرف‌های تازه‌ای می‌زنند. [مثلا] بازرسی‌ها، گفتیم که اجازه نمی‌دهیم از هیچ‌ یک از مراکز نظامی هیچ بازرسی‌ای از سوی بیگانگان صورت بگیرد. می‌گویند بایستی ما بیاییم با دانشمندان شما مصاحبه کنیم یعنی در واقع بازجویی کنیم.

ما اجازه نمی‌دهیم به حریم دانشمندان هسته‌ای ما و دانشمندان در هر رشته‌ی حسّاس و مهمّی، اندک‌ اهانتی بشود. من اجازه نمی‌دهم بیگانگان بیایند با دانشمندان ما، با فرزندان برجسته و عزیز ملّت ایران که این دانش گسترده را به اینجا رسانده‌اند، بخواهند بنشینند حرف بزنند. در دنیا هیچ عاقلی اجازه نمی‌دهد، هیچ دولتی اجازه نمی‌دهد؛ دانشمندانشان را مخفی می‌کنند، نمی‌گذارند اسمهایشان را هم کسی بفهمد.

 دشمن پُررو و وقیح توقّع دارد اجازه بدهند راه را باز کنند و بیایند با دانشمندان ما، با اساتید ما، با محقّقین ما گفتگو کنند، مذاکره کنند. درباره‌ی چه؟ درباره‌ی یک پیشرفت اساسی بومی علمی در کشور. این اجازه مطلقاً داده نخواهد شد؛ این را هم دشمنان بدانند، هم کسانی که منتظرند ببینند تصمیم نظام جمهوری اسلامی چه میشود، بدانند»

اصل ماجرا
هرچند آمریکایی‌ها از عنوان «دانشمندان هسته‌ای» برای کسانی که به دنبال بازجویی از آنها هستند، استفاده می‌کنند که اصل ماجرا اینگونه نبوده و بلکه به دنبال بازجویی «افراد»ی هستند که در فرایند «استقلال» و «قدرت‌گیری» جمهوری اسلامی ایران نقش داشته و در خط «مقاومت» قرار دارند.

علی شمخانی دبیرشورای عالی امنیت ملی که شب گذشته در سیما به طور مستقیم با مردم سخن می‌گفت، بار دیر بر زیاده خواهی آمریکایی‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: من نفر اول در لیستی هستم که آمریکایی‌ها به دنبال مصاحبه - بخوانید بازجویی - با آنها هستند.

تاکید دبیر شورای عالی امنیت ملی مبنی بر قرار گرفتن اسمش در لیست مذکور نشان می‌دهد که هدف آمریکایی‌ها صرفا بازجویی «دانشمندان هسته‌ای» نبوده بلکه افراد دیگری در لیست مورد درخواست آمریکایی‌ها برای بازجویی قرار دارند.

لیست 23 نفره
اما این سوال مطرح می‌شود که اسامی چه کسانی در لیست درخواستی آمریکایی‌ها برای بازجویی قرار دارند؟ سوالی که مهرداد بذرپاش شنبه‌شب - 9 خرداد ماه - جمع تعدادی از فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف تا حدودی به آن پاسخ داد.

وی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای و سنگ اندازی طرف آمريكايی در روزهای پایانی مذاكرات گفت: هرچه به روزهای پاياني مهلت نهايی توافق جامع هسته‌ای نزديك مي‌شويم، زياده‌خواهی طرف آمريكايی بيشتر و بيشتر مي‌شود.

اين عضو هيات رئيسه مجلس با بيان اينكه تجربه نشان داده هرگاه در مقابل زياده‌خواهی آمريكايی‌ها يك قدم عقب بنشينيم، خواسته‌های غير قانونی آنها نيز بيشتر خواهد شد، تصریح کرد: آمريكایی ها بعد از طرح بازرسی از مراكز غير هسته‌ای و نظامی كشورمان و بازجويی از دانشمندان هسته‌ای، ليستی از فرماندهان نظامی كشور را برای بازجويی ارائه كرده‌اند.

بذرپاش در ادامه از قرار گرفتن نام اشخاصی چون علی شمخانی دبيرشورای عالي امنيت ملي كشورمان،  فريدون عباسی رییس سابق سازمان انرژی اتمی و برخی مسوولان دولت سابق همچون کامران دانشجو در ليست 23 نفره آمريكايي‌ها برای بازجويي خبر داد و گفت: دبیر شورای عالی امنیت ملی و فرماندهان نظامی کشورمان را قصد بازجویی دارند، کدام عقل سلیم در کجای دنیا این نسخه را تجویز می‌کند، گفته بودیم موضوع هسته‌ای بهانه‌ای برای ورود به حوزه دفاعی و نظامی کشور است.

وی افزود: قطعا غيرت رئيس جمهور و آقاي  ظريف بازجويي از فرماندهان نظامي كشورمان را قبول نخواهد كرد.

عضو هیات رئیسه مجلس این را هم گفت که تیم مذاکره کننده ما، وظیفه پیدا کردن راه حل برای بازجویی فرماندهان نظامی را ندارد بلکه وظیفه آنها بستن تمام راه حل‌ها برای یازجویی از فرماندهان نظامی کشور است.

بذرپاش با بيان اينكه از كجا معلوم اگر با همین روال پیش برویم آمريكايي‌ها فردا ليست مصاحبه يا بازجويي از سران قوا و يا شخص رئيس جمهور را روی ميز مذاكرات قرار ندهند گفت: هرچند اعضاي تيم مذاكره كننده پاسخ قاطعی به اين زياده‌خواهی امريكايی‌ها داده‌اند، اما مجلس به نمایندگی از ملت ایران اجازه تحمیل چنین تحقیری که در طول تاریخ کم سابقه بوده را نخواهد داد و هرگز اجازه نمی‌دهیم آمريكايی‌ها حتي خواب مصاحبه و بازجويي از مسوولان ودانشمندان ايرانی را ببينند.

بذرپاش در پايان با بيان اينكه مجلس هيچگاه مخالف مذاكره نبوده و نيست، گفت: با اين رويه و با توجه به سنگ‌اندازی و زياده‌خواهی آمريكايی‌ها در مذاكرات رسيدن به توافق خوب دشوار خواهد شد.

وی خطاب به دولت و تیم مذاکره کننده گفت: اکنون معلوم شد انتقاداتی که به توافق ژنو از سوی دلسوزان و منتقدان مطرح می‌شد، درست بوده است. وقتی که شما داشته‌های هسته‌ای خود را با هیچ معاوضه می‌کنید آنوقت باید برای برداشتن اصل تحریم‌ها منتظر شنیدن چنین پیشنهاد‌هایی باشید.

حال باید منتظر ماند و دید آیا اسامی 20 «افراد» دیگر مرتبط با پروند هسته‌ای که آمریکایی‌ها به دنبال بازجویی آنها هستند، اعلام خواهد شد؟ و آیا همه منفذها برای سوءاستفاده آمریکایی‌ها در این رابطه بسته خواهد شد؟ یا بازهم در دولت‌های ‌آینده شاهد افشاگری در مورد اجازه مصاحبه اینبار نه صرفا با «دانشمندان هسته‌ای» بلکه با «فرماندهان نظامی» خواهیم بود!

گزارش از: وحید عظیم‌نیا

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۱ ۱۰ خرداد ۱۳۹۴
در خانه اگر کس است یک حرف بس است مگر صبحت های رهبری را نشنیدید
آخرین اخبار