10 تا 19 سالگی سن خطر آلوده شدن به دخانیات

سیاری گفت: 90 درصد از افرادی سیگاری در رنج سنی بین 10 تا 19 سال شروع به کشیدن می‌کنند.

دکتر علی اکبر سیاری معاون بهداشتی وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه 6 میلیون نفر بر اثر دخانیات جان می‌دهند گفت:‌از این تعداد 600 هزار نفر غیرسیگاری‌هایی هستند که در معرض استنشاق دود  دست دوم فوت می‌کنند و در صورت عدم مداخله و اقدامات کاهش مصرف و استرس این اپیدی تا سال 2030 هر سال به 8 میلیون نفر می‌رسد. 

وی افزود: بیش از 80 درصد از این مرگ‌های قابل پیشگیری در میان مردمی است که در کشورهای با درآمد پایین و متوسط زندگی می‌کنند. 

سیاری تاکید کرد: 90 درصد از افراد درگیر به سیگار از سن 10 تا 19 سالگی آلوده این ماده دخانی می‌شوند و صرفا داشتن آگاهی در مورد سیگار نمی‌توانند مانع از ابتلای نوجوانان به آن شود. 

وی با بیان اینکه مدارس با استفاده از موفقیتشان می‌توانند نقش مهمی در پیشگیری از استعمال دخانیات توسط دانش آموزان داشته باشند افزود: دانش آموزان یک سوم از زمان شبانه روز خود را در مدرسه سپری می‌کند و بسیاری از آن‌ها معتقدند که شروع مدت سیگار به دلیل الگو پذیری از دوستانشان بوده است، بنابراین برای اینکه مدارس تاثیر مثبتی در جلوگیری و کاهش مصرف سیگار در بین نوجوانان دانش آموز داشته باشد، باید محفلی ایجاد کنند که دانش آ‌موزان را تشویق به  تقویت اعتقادات و رفتارهای ضد سیگار کشیدن کنند. 

سیاری خاطر نشان کرد: دانش آموزان الگو می‌توانند با عنوان همیار کنترل دخانیات در اجرای سیاست‌های کنترل و پیشگیری از سیگار کشیدن سایر جوانان در  مدارس به کمک گرفته شوند. 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار