در نشست خبری جشنواره ادبی پروین اعتصامی؛

جایزه پروین نیاز به تغییر دارد / نامزدهای بخش پژوهش جایزه جایزه‌ی پروین اعتصامی اعلام شدند

نامزدهای بخش پژوهش جشنواره ادبی پروین اعتصامی در نشست خبری جشنواره معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران؛ حاضر در محل برگزاری نشست خبری پروین اعتصامی که امروز در بنیاد شعر و ادبیات داستانی برگزار شد مهدی قزلی مسئول بنیاد شعر و ادبیات داستانی گفت: نامزدهای بخش پژوهش جایزه پروین اعتصامی توسط داورانی با نام‌های اسماعیل امینی، مریم جلالی، بهمن ساکی، منیره احمدسلطانی و جواد محقق انتخاب شدند.

وی ادامه داد:‌کتاب‌های حرکت تئاتر به سبک شعر نوشته طلایی رویایی از انتشارات قطره، سبک شناسی انتقادی نوشته مریم دورپر از نشر علم، شاهنامه‌ی فردوسی نوشته مهری بهفر از نشر نو، کارکرد ابهام در فرایند خوانش متن نوشته فروغ صهبا و مولاصدرا سهره‌وردی نوشته سیما سادات نوربخش از نشر هرمس به عنوان نامزدهای بخش پژوهش جایزه پروین اعتصامی معرفی شدند.

مهدی قزلی در بخش دیگری از مراسم نشست خبری جایزه‌ی پروین اعتصامی گفت: تصمیم بر آن شد که برای در حاشیه قرار نگرفتن جایزه‌ی پروین اعتصامی اختتامیه‌ی این جایزه‌ی در بیست‌و‌پنجم خرداد ماه سال جاری برگزار کنند البته ما تاکید داشتیم که زمان برگزاری اختتامیه‌ی این جایزه در فصل بهار باشد .

وی ادامه داد: ما از سال گذشته شروع به جمع‌آوری کتاب‌های مورد نظر در جایزه‌ی پروین اعتصامی‌ کردیم و در این امر خانه‌ی کتاب نیز به ما کمک کرد البته چون این جایزه به صورت دو سالانه برگزار می شود پیدا کردن کتاب‌های مورد نظر کار سختی بود.

مسئول بنیاد شعر و ادبیات داستانی گفت: جایزه‌ی پروین اعتصامی شامل پنج بخش رسمی و یک بخش غیر رسمی ‌است که آن‌ها را می‌توان در قالب داستان شعر نقد ادبیات نمایشی ادبیات کودکان و ترجمه تعریف کرد البته ترجمه در اساس‌نامه‌ی جایزه‌ی پروین اعتصامی نیامده و در اصل این بخش تالیف و ترجمه‌ بوده است پس بخش ترجمه به صورت غیر اساس‌نامه‌ای به این جایزه افزوده شده است.

قزلی افزود: هم‌اکنون در بخش پژوهش جایزه‌ی پروین اعتصامی هزار اثر به دست ما رسیده که از آن‌ها بیست‌ونه اثر در غربالگری به مرحله‌ی نهایی راه پیدا کرده‌اند.

وی گفت: ما در بخش پژوهش مشکل داشتیم چون برخی از آثار که نویسنده و پژوهشگر آن‌ها زن نبوده به نام بانوان ثبت شده بودند.

مسئول بنیاد شعر و ادبیات داستانی ادامه داد: تا به امروز در بخش ترجمه نهصد اثر در بخش داستان هزار‌و‌چهار اثر در بخش شعر هزار اثر در بخش کتاب کودک دوهزار‌و‌صد اثر و در بخش ادبیات نمایشی چهل‌و‌هفت اثر به دست ما رسیده که به ترتیب در بخش ترجمه صدو‌بیست‌ونه اثر در بخش شعر صدو‌چهل‌ودو اثر در بخش کتاب کودک دویست اثر و در بخش ادبیات نمایشی بیست‌و‌سه اثر به مرحله‌ی نهایی راه پیدا کرده‌اند.

قزلی اظهار داشت: هم‌اکنون کار داورها به مرحله‌ی خوبی رسیده به گونه‌ای که در بعضی از بخش ها پنج‌ اثر نهایی نیز تعیین شده‌اند .

وی ادامه داد: هیئت علمی جایزه پروین اعتصامی از افرادی با نام‌های راضیه تجار، حسن‌دولت‌آبادی، منیره احمد‌سلطانی، سوسن طاقدیس، محمدرضا واحدی و حجت‌الاسلام مهدوی‌راد تشکیل شده است.

مسئول بنیاد شعر و ادبیات داستانی تصریح کرد: ما امیدواریم که در هفته‌ی آینده کار انتخاب آثار تمام شده باشد.

قزلی افزود: هیئت امنای جایزه‌ی پروین اعتصامی نیز از علی‌جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نماینده‌ی فرهنگستان زبان و ادب فارسی و چهار عضو یکی از شوراهای اقماری شورای عالی انقلاب فرهنگی که همان شورای زنان و خانواده است تشکیل شده‌ است.

وی گفت: جوایز پروین اعتصامی و جلال آل‌احمد هر دو با مصوبه‌ی شورای عالی انقلاب فرهنگی کار خود را شروع کرده‌اند و به صورت قانونی باید اجرا شود اما جایزه‌ی جلال‌آل‌احمد پخته‌‌تر از جایزه‌ی پروین اعتصامی به نظر می‌رسد و جایزه‌ی پروین اعتصامی در مقایسه‌ با جایزه‌ی جلال‌آل‌احمد شتابزده‌تر عمل کرده است.

مسئول بنیاد شعر و ادبیات فارسی ادامه داد: مثلاً‌در بخش کودک جایزه‌ی پروین اعتصامی نام نوجوان برده نشده و در بخش ترجمه‌ی آن نیز گویا فن ترجمه مد نظر بوده و ترجمه با تالیف قابل مقایسه نیست همانگونه که در بخش داستان نیز نقد و نوشتن با هم فرق دارد.

قزلی اظهار داشت: در اساس‌نامه‌ی جایزه‌ی پروین اعتصامی اینگونه آمده که دایره‌ی این جایزه‌ می‌تواند در سطح بین‌المللی هم گسترش پیدا کند تا آنجا که زنان جهان اسلام مشمول آن شوند البته در حال حاضر این جایزه چنین عمومیتی پیدا نکرده است .

وی افزود: میزان جوایز جایزه ادبی پروین اعتصامی برای برگزیده‌ها 12 سکه و برای تقدیر شدگان 4 سکه است البته میزان جوایز این جایزه همچون جایزه‌ی جلال‌آل‌احمد نبوده زیرا این میزان در اساس‌نامه ذکر نشده و بر عهده‌ی هیئت علمی جایزه گذاشته شده است.

مسئول بنیاد شعر و ادبیات داستانی گفت: ما در نظر داشتیم با کمک شهرداری تبریز جایزه‌ی پروین اعتصامی به نتیجه برسانیم اما از زمانی‌که آن‌ها در جشنواره شعر فجر با ما همکاری لازم را به عمل نیاورده و سخت‌ترین محفل ما از باب مشارکتی را در محفل تبریز شکل دادند متوجه شدیم که این امر نیز به ثمر نخواهد رسید.

قزلی افزود: تلاش شد تا برای برگذاری جایزه‌ی پروین اعتصامی معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده را به مشارکت بطلبیم البته در این زمینه نیز توفیقی نداشتیم بنابراین در این جایزه چه در اجرا و چه در جوایز کاملا روی پای  خودمان ایستادیم.

وی تصریح کرد: اعضای انتخاب نهایی جایزه‌ی پروین اعتصامی 5 کاندیدا هستند و البته 3 داور نیز در میان آن‌ها حضور دارند .

قزلی ادامه داد: هم‌اکنون نتایج داوری‌ها به طور کامل مشخص نشده است.

 همچنین جواد محقق نماینده‌ی دبیر جایزه‌ی پروین اعتصامی در بخش دیگری از نشست خبری این جایزه گفت: جایزه‌ی جلال‌آل‌احمد و جایزه‌ی پروین اعتصامی از طرف شورای عالی انقلاب  فرهنگی به تصویب رسیده‌اند و هرگونه تغییر یا تبدیلی در آن‌ها نیازمند کسب مجوز از این شورا است. در جایزه‌ی پروین اعتصامی هم تغییراتی لازم است که اتفاق بیافتد و این تغییرات یادداشت شده تا بعد برگزاری این دوره با شورای عالی انقلاب فرهنگی در میان گذاشته شود.

وی افزود: اگر در جایزه‌ی پروین اعتصامی کتاب‌های تخصصی زنان جایزه می‌گیرد چرا باید همین کتاب‌ها در جایزه‌ی کتاب سال و جایزه‌ی جلال‌احمد نیز مورد بررسی قرار بگیرند این سوال مطرح می‌شود که آیا ضرورتی دارد که جایزه‌ی اختصاصی زنان داشته باشیم البته ما تا به امروز جایزه‌ی اختصاصی مردان نداشته‌ایم و این همیشه مورد اعتراض نویسندگان مرد ما بوده است.

محقق اظهار داشت: جایزه‌ی پروین اعتصامی در گام اول خود با این هدف شکل گرفته که زنان را در امور فرهنگی در نظر داشته باشیم اما به نظر می‌رسد که امروز این کارایی اهمیت چندانی ندارد زیرا در حال حاضر آثار زنان در کنار آثار مردان در جوایز ادبی مورد بررسی قرار می‌گیرند.

نماینده‌ی دبیر علمی جایزه‌‌ی پروین اعتصامی ادامه داد: سطح آثار در جوایز ترکیبی میان زنان و مردان نیز در سال‌های متفاوت با هم فرق می‌کنند و طبیعی است که همین مورد در زمینه‌ی جایزه‌ی پروین اعتصامی نیز صدق کند .

وی گفت: آثاری که امسال به دست ما رسیدند ممکن به بعضی از دوره‌ها بهتر باشند به خصوص در بخش پژوهش داستان و شعر کودک و نوجوان این تفاوت مشهود است اما با توجه به اینکه من در سال‌های گذشته در ضمره‌ی داوران جایزه‌ی پروین اعتصامی نبوده‌ام فکر می‌کنم که این آثار هرچند که تفاوت کمی با سال‌های گذشته داشته‌اند از کیفیت قابل قبولی برخوردار هستند.

محقق خاطرنشان کرد: اعضای هیئت علمی حاضر در میان داوران بخش نهایی جایزه‌ی جلال‌آل‌احمد افرادی چون راضیه تجار، سید محمدرضا واحدی، حسن دولت‌آبادی منیره احمد‌سلطانی و سوسن طاقدیس هستند.

گفتنی است که در پایان این نشست خبری از پوستر جایزه‌ی ادبی پروین اعتصامی که سلمان قیس‌عبداللهی آن را طراحی کرده بود رو نمایی شد. 

لازم به ذکر است که اختتامیه‌ی جایزه‌ی پروین اعتصامی در پژوهشکده‌ی فرهنگ، هنر و معماری جهاد دانشگاهی برگزار می‌شود.


انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار