کافه کتاب/29

سارا عرفانی: شهرت، ما را از هدف اصلی باز می‌دارد/ كاش رسانه ها به نويسنده ها هم توجه می‌كردند

ای کاش رسانه های ما همان قدر که به بازیگرها و خواننده ها اهمیت می دهند به نویسنده ها هم توجه می‌کردند.

باشگاه خبرنگاران-اکرم رضایی ثانی؛ کتاب، دنيايی توام با خيال انگيزی و واقعيت است. زيرا که داستان نويسی خلق يک زندگی يا دنيايی جديد توسط ذهن خلاق نويسنده است. با سارا عرفاني نويسنده کتاب «پنجشنبه ي فيروزه ای» در ادامه از نحوه‌ی ورود در دنيای کتاب و نويسندگی گفتگو می کنيم.

خانم عرفانی چه چیزی تخیل شما را در نویسندگی تحریک می کند؟

اتفاقاتی که ذهنم را درگير يا به نوعي اذيت مي کنند را ترجيح می‌دهم برای نشان دادنشان آنها را به رشته‌ی تحرير درآورم.

کتاب برای شما شبیه چیست؟

به نظرم کتاب مثل دریچه ای به سوی یک دنیای جدید است. دنیایی که شاید خودم آن را تجربه نکرده ام اما وقتی کتابی دست می گیرم خودم را می سپارم به دنیایی که نویسنده پیش رویم گذاشته است. از این جهت وسواس دارم که با چه کتاب هایی همراه شوم و به چه دنیاهایی قدم بگذارم. فکر می کنم قدم گذاشتن به هر جایی هم به صلاح ما نباشد و باید در این زمینه دقت داشته باشیم.

اگر بخواهید به کسی که تازه وارد عرصه ی ادبیات شده یا تصمیم دارند در آینده نویسنده شوند چه چیزی را گوشزد می کنید؟بیشتر از شکست ها می گویید یا موفقیت ها؟

مهمترین نکته برای کسی که می خواهد بنویسد این است که قبل از نوشتن بسیار بسیار بخواند. تجربه های زیادی در زمینه‌ی خواندن پیدا کند و کارهای متفاوت از نویسندگان بزرگ را بخواند. وقتی کوله بارش از خواندن زیاد شد بهتر و حرفه ای تر می تواند بنویسد.

آیا به مقصد مورد نظرتان در نویسندگی رسیده‌اید؟

نه، احساسم این است که هر کسی در هر زمینه ای فکر کند به مقصد رسیده باشد دیگر حرکت و تلاشی نخواهد کرد. من هم در زمینه‌ی نویسندگی تازه اول راه هستم و مسیر زیادی پیش رو دارم.

لزوما کسی که انشاء يا دست نوشته خوبی دارد ، مي تواند نویسنده‌ خوبی هم باشد؟

اینکه کسی انشا یا دست نوشته ی خوبی داشته باشد به نظرم روی نقطه ی شروع نویسندگی ایستاده است. یعنی نمی شود گفت حتما می تواند نویسنده ی خوبی باشد. اما آماده ی شروع است. باید بتواند به درستی از این نقطه حرکت کند و قدم های بعدی را دقیق و درست بردارد. کتاب های خوب بخواند. تلاش کند و از استعدادش به درستی استفاده کند. استعداد بدون تلاش نتیجه نمی دهد.

آیا تا به حال تصمیم گرفته ايد كه داستان زندگی خود را به رشته‌ی تحریر در آورید؟

برای این کار خیلی زود است. هر چند داستان هایی که تا به حال نوشته ام هر کدام بخشی از زندگی ام را همراه خود دارند.

در کتاب‌هایی که تا کنون خوانده‌اید آیا از شخصي الگو برداری کرده‌اید؟

نمی توانم بگویم از یک فرد خاص الگو گرفته ام. اما تمام کتاب هایی که از نویسندگان مختلف خوانده ام در وجودم ته نشین شده اند و هر کدام به سهم خود در نوشتن به من کمک می کنند.

اگر بخواهید بعد از سال‌ها نویسندگی و مطالعه، اثری را به دوستداران کتاب معرفی کنید، چه چیزی را معرفی می‌کنید؟

کتاب های آقای رضا امیرخانی را معرفی می کنم. من او، بیوتن، قیدار و...

مشوق شما در نویسندگی چه کسی و یا چه عاملی بود؟

خانواده ام بهترین مشوق من بوده اند. ابتدا پدر و مادرم که دستشان را می بوسم و بعد هم همسرم که در حد توان به من کمک می کند.

اگر بخواهید برای مخاطبان خود از حال و هوای این روزهای خود بگویید ، چیزی را در اولویت قرار می‌دهید؟

این روزها بعد از نگارش چهار ساله ی «پنجشنبه فیروزه ای» در حال استراحتم و البته مثل کشاورزی که مدت ها زحمت کشیده و کاشته و آب داده و زمانی که محصول خود را برداشت می کند، من هم چنین حس و حالی دارم. هر روز چند نفری کتاب «پنجشنبه فیروزه ای» را می خوانند و در شبکه های اجتماعی یا سایتم نظر می گذارند و خدا را شکر اغلب نظرها مثبت و خیلی مثبت است. مخاطب ها ارتباط خیلی خوبی با کتاب برقرار می کنند و می گویند یکی دو روزه کار را خوانده اند و از اینکه تمام شده است ناراحت هستند. دوست دارند همچنان در حال و هوای کتاب بمانند و سرشار از احساس مثبت باشند. از این بابت خدا را شکر می کنم و می دانم که لطف خودشان است.

آیا شهرت در نویسندگی مهمه؟

شهرت مهم نیست و نباید درگیرش شد چرا که شهرت یک مساله ی اعتباری است و ما را از هدف اصلی باز می دارد. اما معتقدم کاری که خوب است و نویسنده برای آن زحمت کشیده است، باید مطرح شود و دیده شود تا مخاطب بیشتری آن را بخواند و از این مسیر است که آن کار، به کمال خود می رسد. یعنی اگر یک کار خوب بیشتر خوانده شود به کمال خودش نزدیک تر می شود.

همین جا بگویم ای کاش رسانه های ما همان قدر که به بازیگرها و خواننده ها اهمیت می دهند و کارهای آنها را پیگیری و مخابره می کنند به نویسنده ها هم نگاه منطقی داشتند و در صدد معرفی نویسنده ها و آثار ارزشمند بودند.

چه نظری در مورد اوضاع ادبیات کشورمان دارید؟

نمی شود یک نظر کلی داد. امیدوارم هر روز شاهد بهبود اوضاع ادبیات کشور باشیم. کارهای فاخر بیشتری ببینیم و بخوانیم و سرمست شویم.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار