کارشناس اقتصادی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

سیستم مالیاتی ناقص است/ ضرورت دگرگونی در نظام مالیاتی

کارشناس اقتصادی گفت: متأسفانه نظام مالیاتی فعلی تقریبا ناقص است و نیازمند دگرگونی‌های جدی می‌باشد.

فرشید سیم‌بر کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، در خصوص وضعیت فعلی نظام مالیاتی گفت: نظام مالیاتی فعلی یک نظام تقریبا ناقص است.

وی ادامه داد: به علت آنکه اغلب معاملات بدون وجود شرکت‌ها انجام می‌شود و سند مربوطه وجود ندارد نظام مالیاتی در وصول مالیات‌ها موفق عمل نمی‌کند.

سیم‌بر گفت: یکی دیگر از مسائل و مشکلات نظام مالیاتی آن است که افراد یا گروه‌هایی که در سازمان و شرکت‌های خصوصی و دولتی فعالیت می‌کنند بر حسب مالیات بر درآمد، مالیاتشان را به درستی پرداخت می‌کنند و این در حالی است که برخی مشاغل اعم از پزشکان و مهندسان مشاور که درآمد به مراتب بالاتری دارند مالیات ناچیزی پرداخت می‌کنند.

وی افزود: رقم دریافتی مالیات از گروه‌های مختلف متأسفانه ناعادلانه می‌باشد.

سیم‌بر عنوان کرد: به علت آنکه نقل و انتقالات به راحتی در سیستم مالیاتی ضبط نمی‌شود، مالیات به درستی دریافت نمی‌گردد. برای مثال درخصوص مالیات بر ارث که این اواخر خیلی پربحث واقع شده، سیستم مالیاتی اشکالات جدی را بر سر راه خود می‌بیند.

این کارشناس اقتصادی گفت: این شرایط درخصوص مالیات بر سود و درآمد شرکت‌ها هم وجود دارد و بعضا در شرکت‌ها هم مالیات بر سود تقسیم شده واقع می‌شود و هم پس از تقسیم سود مالیات بر درآمد اعمال می‌گردد که این امر باعث می‌شود در غالب شرکت‌ها بالغ بر 50 درصد سود از بین برود و این در حالی است که برخی شرکت‌های دولتی از پرداخت مالیات ممانعت می‌کنند.

سیم‌بر گفت: لازم است در چارچوب مالیات فرهنگ سازی ایجاد شو، چرا که فعالیت‌های فرهنگی، هنری و تمدنی در این امر می‌تواند مثمر ثمر باشد.

این اقتصاددان عنوان کرد: متأسفانه سیستم مالیاتی به روز نمی‌باشد و نیازمند دگرگونی‌های جدی است که مطابق با شرایط اقتصادی باشد و نیازهای مالی دولت را برطرف کند.

سیم‌بر خاطرنشان شد: البته باید در نظر گرفته شود مالیات تنها برای کسب درآمد نیست بلکه اهداف اجتماعی - اقتصادی و حتی سیاسی را در دستور کار خود دارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی حقوقی
۰۹:۰۸ ۱۲ خرداد ۱۳۹۴
سلام
جناب سیم بروبسیاری دیگرازکارشناسان اقتصادی مملکت به درآمدهای پنهان درسیستم سنتی بازرگانی وکسب کارمملکت ( بازار )که گاها ده هابرابربیشترازدرامدبزرگترین جراحان ومهندسان مشا وراست توجه نداشته وندارندومانندطراهان سیستم مالیاتی درگذشته وحال راحت ترین وقابل دسترس ترین منابع راکه شرکت ها وموسسات دارای دفاترقانونی ویااسنادومدارک ثبت شده باشندرادرنظردارند
آخرین اخبار