آصفی:

مبارزه با تروريسم بايد به عنوان اولويت اول جامعه جهانی درآيد

سخنگوی اسبق وزارت امورخارجه كشورمان گفت: ايران به عنوان قربانی ترور بايد كاری كند تا مسئله ترور و تروريسم به‌عنوان اولويت اول جامعه جهانی مطرح شود.

مبارزه با تروريسم بايد به عنوان اولويت اول جامعه جهاني درآيد،به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دومین کنگره بین‌المللی 17000 شهید ترور، حميدرضا آصفی در گفت‌وگو با این پايگاه درباره علت بروز پديده ترور و تروريسم در جهان و همگامی برخی كشورهای عربی با غرب در حمايت از اين پديده بيان كرد: اصولا ترور و تروريسم ريشه در ناعدالتی و نابرابری دارد. وقتی ناعدالتی، تبعيض و نابرابری گسترده می‌شود، خشونت و توسل به ابزارهای مختلف، در دستور كار برخی‌ها قرار می‌گيرد.

براي مقابله با تروريسم بايد تبعيض و بی‌عدالتی از بين برود

وي ادامه داد: در مقاطعی اين خشونت به ترور و تروريسم و كشت و كشتار تبديل می‌شود و اگر كسی بخواهد با ريشه تروريسم مقابله كند، بايد توجه كند كه تبعيض و بی‌عدالتی و ظلم بايد در ميان كشورها از بين برود.

سفير اسبق كشورمان در فرانسه با بيان اين‌كه تروريسم به دو دسته تروريسم دولتی و غيردولتی تقسيم مي‌شود، گفت: تروريسم غيردولتی‌همانند كاری است كه منافقين، گروهك فرقان و چريك‌های فدايی خلق اقليت و كومله و امثال آن‌ها انجام دادند و تروريسم دولتی مثل كاری است كه رژيم صهيونيستی انجام مي‌دهد و در آن يك دولت متوسل به خشونت و زورگويی می‌شود.

شكست در سياست‌ها، دليل توسل برخی كشورها به خشونت است

وی درخصوص دلايل همراهی برخی كشورهای عربی با غرب در حمايت از تروريسم، اظهار كرد: آن‌ها وقتی سياست‌هايشان را ناموفق می‌بينند و می‌بينند كه از طريق دموكراتيك نمي‌توانند اهداف خود را دنبال كنند چون پايگاهی ندارند و اقدامات‌شان با طبع و سلايق مردم سازگار نيست، به خشونت متوسل می‌شوند. در اين راه اين كشورها يا خودشان اقدامات تروريستی انجام می‌دهند و يا از گروه‌ها و گروهك‌های تروريستی حمايت می‌كنند و يا گروه‌های تروريستی را به‌وجود می‌آورند همانند القاعده، داعش، جبهه النصره و غيره. اين‌ها از آن دسته از ترويست‌هایی هستند كه دولت‌های ديگر آن‌ها را به وجود آوردند.

وي افزود: اين گروه‌ها زمانی به‌وجود می‌آيند كه می‌بينند منطق‌شان در دنيا خريدار ندارد و از طريق دموكراتيك و ابزارهای شناخته‌شده ديپلماتيك و صلح‌جويانه نمی‌توانند به اهداف‌شان برسند. در اين صورت می‌بينيد كه ترور و تروريسم شكل می‌گيرد و شيوع پيدا می‌كند و به اين ترتيب در نظام بين‌المللی ما شاهد هرج‌ومرج و كشت و كشتار هستيم.

ايران خود قربانی تروريسم است

سخنگوی وزارت خارجی كشورمان در دوره اصلاحات درخصوص نقش ايران در مقابله با تروريسم بيان كرد: ايران قربانی تروريسم است. چه ترورهايی كه درباره آن سخن گفته شد و چه ترورهايی كه توسط قاچاقچيان مواد مخدر انجام گرفت. آمار شهدای ايران در زمينه مبارزه با مواد مخدر در دنيا بی‌سابقه است.

ايران بايد براي مبارزه با تروريسم كمپينی در سطح جهانی راه بياندازد

وي تاكيد كرد: تصور می‌كنم جمهوری اسلامي ايران بايد كمپين و بسيجي را در سطح جهانی براي اين كار راه بياندازد و به عنوان محور مبارزه با ترور و كشوری كه دراين‌باره كارنامه خوبی دارد، مي‌تواند از طرق مختلف چه از طريق فضای دوجانبه با كشورها و چه از طريق سازمان ملل، پيمان‌های منطقه‌ای و غيرمنطقه‌ای و مانند آن اقدام كند و موضوع ترور و تروريسم را در ليست اولويت‌های جهانی قرار بدهد.

دنيا می‌داند اگر با تروريسم مقابله نكند، اين پديده رشد خواهد كرد

آصفی افزود: هم‌چنين ايران می‌تواند از ابزار ديپلماسی عمومی و فرهنگی و رسانه‌های مجازی و غيرمجازی استفاده كند. علاوه‌بر آن برگزاری‌همايش‌ها و كنگره‌ها در اين زمينه حتما با موفقيت‌ همراه خواهد بود چون دنيا خود به نوعي خطر تروريسم را احساس می‌كند و می‌داند كه اگر با آن مقابله نكند فردا اين پديده حتما در كشورهای اروپایی و آمريكايی رشد و نمو پيدا خواهد كرد.

كشورهای قربانی ترور بايد همگرا شوند

اين ديپلمات كهنه‌كار كشورمان درباره ضرورت همگرايي كشورهاي قرباني ترور در امر مبارزه با تروريسم نيز بيان كرد: اين ضرورت بايد وجود داشته باشد؛ چون همه اين كشورها از موضوع واحدي آسيب ديدند و رنج مي‌برند؛ لذا تصور مي‌كنم هم‌گرايي نه فقط بايد در بين كشورهايي كه در مسئله تروريسم همگرا هستند، وجود داشته باشد؛ بلكه بايد در ميان كشورهايي كه هنوز قرباني تروريسم نيستند اما در آستانه آن هستند، اين همگرايی را ايجاد كرد. موضوع تروريسم عين مواد مخدر، اعتياد و ايدز است و می‌تواند در آينده تمام دنيا را تحت تاثير قرار دهد.

وي درباره برگزاری كنگره بين‌المللی17000 شهيد ترور و اين‌كه اين كنگره چگونه مي‌تواند در اثبات اين امر كه ايران خود بزرگترين قربانی تروريسم است، گام بردارد، گفت: در درجه اول برگزاركنندگان اين كنگره بايد از صاحب‌نظران، كارشناسان، تحليلگران و نيروهاي زبده چه در عرصه عملی و  چه در عرصه تئوريك استفاده كنند و در درجه دوم بايد افرادی را از نقاط مختلف برای حضور در كنگره دعوت كرد چرا كه اين مسئله كمك مي‌كند تا مبارزه ترور و تروريسم جهانی‌تر شود.

بايد مبارزه با ترور و تروريسم در اولويت اول جامعه جهانی قرار گيرد

آصفي تصريح كرد:‌ از طرف ديگر بايد تلاش شود مسئله مبارزه با ترور و تروريسم به عنوان اولويت اول جامعه جهاني قرار بگيرد. رژيم صهيونيستی با اينكه رژيمی ناحق است هميشه سعی كرد تا موضوع خود را در اولويت جامعه جهانی قرار دهد و دنيا را با مظلوم‌نمايی بي‌جهت، به خود جلب كند و يا آمريكايي‌ها، بعد از ماجرای برج‌های دوقلو كه معلوم نبود اساس آن چه بوده، آمدند و آن را به عنوان اولويت قرار دادند و بعد سياست‌های نامشروع خود را دنبال كردند. حال ما به عنوان قربانی ترور بايد در اين كنگره كاری كنيم تا موضوع ترور و ترويسم به عنوان اولويت اول جامعه جهانی قرار بگيرد.

انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار