رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران مطرح کرد

تأمین امنیت غذایی و توسعه صادرات دو هدف اصلی بخش کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران گفت:سال گذشته 50 چاه مجاز به صورت تصادفی انتخاب و دبی آن اندازه‌گیری شد که آب‌دهی آن 41.9 درصد از حد آب مجاز پایین‌تر بود.

به گزارش خبرنگار کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران،سید محمد موسوی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران امروز در بازدید خبرنگاران از گلخانه‌های پیشوای ورامین گفت: در بخش کشاورزی دو هدف اصلی تأمین امنیت غذایی و توسعه صادرات دنبال می‌شود که برای این موضوع سه راهبرد تعریف شده که اولین راهبرد پایداری منابع پایه تولید و تقویت زیرساخت‌ها است.

وی افزود: علیرغم اینکه یک میلیارد و 300 میلیون متر مکعب پساب فاضلاب در استان موجود است، اما فقط 10 درصد آن تصفیه شده و در اختیار بخش کشاورزی قرار می‌گیرد و به علت اینکه حق‌آبه‌های بالادست به شرب اختصاص یافته است، عملاً مدیریت‌ دشت‌ها رها شده، به طوری که نزدیک 7 هزار حلقه چاه غیرمجاز در این استان حفر شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران اظهار داشت: سال گذشته 50 چاه مجاز به صورت تصادفی انتخاب و دبی آن اندازه‌گیری شد که آب‌دهی آن 41.9 درصد از حد آب مجاز پایین‌تر بود.

موسوی با بیان اینکه یکی از راهبردهای اساسی بخش کشاورزی بحث تحول در شیوه بهره‌برداری از آب است، اظهار داشت: تا سال 93 تقریبا 34 هزار هکتار از 211 هزار هکتار اراضی کشاورزی استان به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده بود، اما در سال 93، 10 هزار هکتار به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شد و برنامه امسال هم 10 هزار هکتار است.

وی اظهار داشت: استان تهران از نظر آلودگی آب و خاک رتبه اول را دارد، به طوری که استفاده از فاضلاب در تولید یکی از چالش‌های پیش روی کشاورزی محسوب می‌شود و ما در این استان با رهاسازی آب‌های آلوده در اراضی کشاورزی مواجه هستیم.

موسوی در مورد مصرف کود تصریح کرد: با مطالعه و بررسی‌هایی که انجام شده نقشه حاصلخیزی خاک را در دستور کار قرار داده‌ایم، تا از آلودگی خاک کم کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران اظهار داشت: راهبرد دوم ما اقتصادی کردن تولید است و برای این کار تبدیل گلخانه‌های سنتی به صنعتی را پیگیری می‌کنیم و با دادن تسهیلات و پشتیبانی فنی به بهره‌برداران بستر لازم را فراهم می‌کنیم، به طوری که امروز بالغ بر 144 هکتار از گلخانه‌های سنتی به صنعتی و نیمه صنعتی تبدیل شده است.

موسوی اظهار داشت: 40 درصد گلخانه‌های کشور در استان تهران واقع شده، 12 درصد تولید شیر، 10 درصد تولید گوشت قرمز، 55 درصد تولید گل شاخه بریده و 58 درصد تولید قارچ کشور، به استان تهران اختصاص دارد.

وی بیان داشت: همچنین استان تهران در تولید گیلاس رتبه اول، در تولید سیب رتبه دوم و در تولید ذرت علوفه‌ای رتبه دوم را در کشور دارا است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران راهبرد سوم را سلامت تولید دانست و اظهار داشت: اقدامات خوب و گسترده‌ای از جمله آموزش و توانمندسازی در این راستا انجام شده است، به طوری که امروز 4 هزار و 700 هکتار و تقریباً 100 درصد کشت انار با روش بیولوژیک کنترل می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران اظهار داشت: با کاهش مصرف سموم در کشت گلخانه‌ای و محصولات زراعی و باغی، جهاد کشاورزی استان تهران رتبه اول کشور را در ارزیابی اجرای طرح نظارت بر تولید محصول سالم سبزی و صیفی سازمان حفظ نباتات به دست آورده است.

وی افزود: نظارت بر کنترل مصرف سموم در گلخانه‌ها باعث کاهش حدود 65 درصدی سموم خطرناک شده و همچنین مصرف سموم کم خطر و استفاده از سمومی که حداقل زمان ماندگاری را در محصول دارند، افزایش یافته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران اظهار داشت: نهادینه‌سازی تولید محصول سالم جذابیت چندانی برای بهره‌برداران نداشت، اما با تاکیدات سازمان هم اکنون بیش از 300 واحد تولیدی در استان با به کارگیری سموم شیمیایی کم خطر و استفاده نکردن از آن در حداقل مصرف سموم با حساسیت محصول سالم تولید می‌کنند.

وی در ادامه به اهم اقدامات، برنامه‌ها و دستاوردهای جهاد کشاورزی استان تهران در تولید محصولات گواهی شده (ارتقای سلامت محصول) اشاره کرد و گفت: کاهش 60 درصدی مصرف سموم در کشت‌های گلخانه‌ای و 15 درصدی در محصولت زراعی و باغی و شناسنامه‌دار کردن 9 هزار 100 واحد بهره‌برداری و شناسنامه‌دار کردن محصولات کشاورزی تولیدی 8 هزار و 400 بهره‌بردار با اختصاص کد 16 رقمی به محصولات آنها از اهم اقدامات سازمان بوده است.

وی افزود: عرضه 15 نوع محصول کشاورزی گواهی شده، به میزان 7 هزار و 811 تن با الصاق کد رهگیری 16 رقمی توسط 15 کلینیک گیاه پزشکی استان از دیگر اقدامات این سازمان در تولید محصولات گواهی شده بوده است.

موسوی بیان داشت: تولید محصولات سالم و گواهی شده برای تولید کننده هزینه بر است، در حالی که هنوز مصرف کننده این محصول را به طور کامل نشناخته و همچنین مکان‌هایی برای عرضه چنین محصولاتی مشخص نشده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران اظهار داشت: برای تولید محصول لازم باید انگیزه اقتصادی ایجاد کرد و بنابراین باید مکان‌هایی برای عرضه چنین محصولاتی در نظر گرفته شود.

موسوی با انتقاد از اینکه هنوز درج کد 16 رقمی قانونی نشده است اظهار داشت: بنابراین مشخص نیست که اگر کسی برای تولید محصول سالم خود کد 16 رقمی تعیین نکرد چگونه و چه سازمانی باید با آن برخورد کند.

موسوی بیان داشت یکی از بحث‌های گواهی استاندارد داشتن برند است، گفت: این کار نه تنها به ما کمکی نمی‌کند، بلکه مانع به شمار می‌رود، زیرا متوسط واحدهای بهره‌برداری کشور حدود 2 هکتار است.

وی با بیان اینکه برای تولید محصول سالم و کنترل محصول از مزرعه تا سفره به بودجه قابل توجهی نیاز است گفت: بودجه اجرای طرح کنترل سلامت حدود 700میلیون تومان است، در حالی که به بودجه‌ای حدود 5 تا 10 میلیارد تومان نیاز است.

موسوی تصریح کرد: از آنجا که بخشی از منابع هدفمندی یارانه‌ها به وزارت بهداشت و درمان و به حوزه سلامت تعلق گرفته است معتقدیم باید بخشی از آن هم در راستای تولید محصول سالم به وزارت جهاد تعلق یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران بیان داشت: برای تولید محصول سالم نیاز به زیرساخت است و زیرساخت‌های سلامت تولید باید پشتیبانی اعتباری شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار