سین جیم اقتصادی شماره 1؛

حکایت دوبلوری که قطعه ساز شد/ دبیر انجمن قطعه سازان: پراید وصله پینه است

دبیر انجمن قطعه سازان معتقد است پراید با این طراحی جدید، وصله پینه شده و اکثر مردم از کیفیت خودروهای داخلی رضایت ندارند.

به گزارش خبرنگار صنعت گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ "ساسان قربانی" که متولد بندر انزلی است؛ پیش از ورود به انجمن قطعه سازان؛ در صدا و سیما کار دوبله مستندهای مختلف از جمله راز بقا را انجام می‌داد.

حکایت دوبلوری که قطعه ساز شد/ دبیر انجمن قطعه سازان: پراید وصله پینه است
سین: -بچه کجایید؟

جیم: متولد سال 1337 در بندر انزلی.

سین: -چطور وارد صنعت قطعه شدید؟

جیم: من در رشته طراحی صنعتی درس می خواندم و یکی از پروژه هایم را با شرکت پارس خودرو هماهنگ کردم و این اتفاق فتح بابی شد برای حضور در صنعت خودرو. پس از آن، چند مورد کار طراحی انجام دادم و جایزه هم بردم. اولین طراحی هم که انجام دادم، داشبورد جیپ صحرا بود که بعدا به تولید انبوه رسید و از آنجا با قطعه سازان آشنا شدم.

سین: -پارتی هم داشتید؟

جیم: نه واقعا پارتی نداشتم و به این کار علاقه مند و پیگیرش بودم.

سین: -الان هم که دبیر انجمن قطعه سازان هستید؟

جیم:بله دیگر؛

سین: -از انجمن چه خبر؟

جیم: انجمن هم فعال است؛ حاشیه هایی البته داشته ایم اما الان در حال انجام فعالیت های لازم هستیم.

انجمن الان عضو شورای سیاستگذاری خودرو است و در تعیین استراتژی صنعت خودرو نیز نقش دارد.

سین: -به عنوان دبیر انجمن قطعه سازان نه، به عنوان یک شهروند، فکر می کنید مردم از صنایع قطعه و خودرو راضی هستند؟

جیم: واقعیت این است که نه راضی نیستند. البته شاید مردم چندان با صنعت قطعه مشکل نداشته باشند، هرچند قطعه سازی نقش تعیین کننده ای در شکل گیری خودرو دارد و به این لحاظ احتمالا از این صنعت نیز رضایت چندانی وجود ندارد. به نظر من الان باید به دنبال این باشیم که ببینیم مردم چرا خودروهای داخلی را قبول ندارند.

سین: -مردم با خود شما برخوردی داشته اند؛ برخوردی از جنس انتقاد و گلایه؟

جیم: زیاد؛ در کوچه و خیابان و خانواده و فامیل و دوست و آشنا. خود شما رسانه ها نیز زیاد نقد کرده اید، نقدهایی که به جا بوده اند. بالاخره ما باید بپذیریم که در حال حاضر خودروهای 40 سال پیش را تولید می کنیم. مگر چقدر می توان خودروهای قدیمی را بزک کرد. من به این انتقادات حق می دهم اما مسئله این است که کسی به موشکافی دلایل وضع فعلی صنعت خودرو کشور نمی پردازد. کسی نمی رود دنبال اینکه ما چرا نمی توانیم خودرو باکیفیت تولید کنیم. در واقع ما همواره حلقه آخر را می بینیم و به این توجه نمی کنیم که چه عواملی سبب می شود محصول نهایی دارای مشکل باشد.

سین: -این دوست و آشنا و فامیل و مردم عادی که می گویید، بیشتر از چه چیز خودروهای داخلی گلایه می کنند؟

جیم: اکثرا از کیفیت، ظاهر خودرو و قیمت. آنها می پرسند که تا کی می خواهید این خودروهای قدیمی را تحویل مان بدهید.

سین: جواب تان به آنها در مقابل این پرسش چیست؟

جیم: من باید سعی کنم متناسب با میزان آگاهی  آنها صحبت کنم تا بتوانم  منظورم را برسانم. طبعا شکل صحبتم با آنها کمی متفاوت است با مثلا شما به عنوان رسانه؛ به هر حال رسانه اطلاعات بیشتری دارند و من باید مراقب باشم. البته نه اینکه خدای نکرده بخواهم به مردم دروغ بگویم، ولی بالاخره نوع پاسخ هایم کمی بالا و پایین دارد.

سین: -خانواده تان چند نفره است؟

جیم: منم و همسر و فرزندم.

سین: -آنها در مورد صنعت خودرو کشور چه می گویند؟

جیم: آنها هم نقد می کنند و از ظاهر خودروها و عدم تنوع گله دارند، منتها چون در جریان کار و مشکلات مان هستند، ایرادهایی را که مردم مطرح می کنند، نمی گیرند. آنها می دانند من به عنوان پدر خانواده چه سختی هایی را در انتقال پول تحمل می کنم و می فهمند که سه سال به دنبال تسهیلات بوده ام و دست آخر هم موفق به گرفتن آن نشدم.

سین: -خانواده تان چه خودرویی سوار می شوند؟

جیم: دخترم رنو مگان و همسرم زانتیا.

سین: -خودتان چطور؟

جیم: من یک مگان دارم و یک لندکروز. برای راه های دور از لندکروز استفاده می کنم و در شهر از مگان.

سین: -چرا خودرو داخلی سوار نمی شوید؟

جیم: پرسش خوبی است چون خیلی ها این را می پرسند که چرا خودتان محصولی را که تولید می کنید، سوار نمی شوید. اتفاقا من خودرو داخلی هم سوار می شوم، مثلا خودرو شرکت، پژو 405 است و حس سوار شدن بر خودرو تولید داخل این است که می فهمم مردم چه مشکلاتی را تحمل می کنند. من قبول دارم اختلاف خودروهای داخلی با خارجی ها معنادار است و مردم هم این را فهمیده اند، چون خودروهای خارجی زیادی وارد کشور شده و از مقایسه آنها با داخلی ها می توان به تفاوت ها پی برد.

با این حال یادمان نرود که عوامل بیرونی بر رشد کند صنعت خودرو تاثیرگذار بوده اند. این را هم در نظر بگیرید که قدرت خرید مردم پایین است و بنابراین نمی توانند خودرو باکیفیت بخرند. طی همین سه چهار سال گذشته، قدرت خرید مردم به یک سوم کاهش یافته و کسی که قبلا می توانست با هفت هشت میلیون تومان خودرو بخرد، الان باید بیش از 20 میلیون تومان برای همان خودرو را با همان سطح کیفی بپردازد.

سین: -اهل دعوا هستید؟

جیم: اصولا خیلی آدم آرامی نیستم.

سین: -شده در مورد صنعت خودرو چیزی بشنوید و از کوره در بروید؟

جیم: بله گاهی بی انصافی هایی دیده ام که از کوره در رفته ام. به هر حال صنعت خودرو خیلی به کشور خدمت کرده و بعضی وقتها از بی انصافی هایی که در مورد آن می شود، ناراحت می شوم. متاسفانه بخش عمده ای از ارزش افزوده صنعت خودرو مغفول مانده است.

سین: -سر جای پارک با کسی دعوا کرده اید؟

جیم: خیلی پیش آمده.

سین: -وضع مالی تان خوب است؟

جیم: خدا رو شکر؛ نه اینکه خیلی خوب باشد، ولی در کل بد نیست.

سین: -از وضع مالی مدیران خودروساز خبر دارید؟

جیم: اگر درآمد آنها را با فوتبالیست ها مقایسه کنید، خب نه، وضع مالی شان  خوب نیست. اگر وضع مالی مدیران خودروساز داخلی را با مشابه های خارجی شان مثلا پروتون مالزی و ماهینداری هند نیز مقایسه کنید، باز هم وضع مالی آنها خوب نبوده و در حد صفر است.

سین: -با توجه به اوضاع مالی تان، هیچ وقت به فکر این نیفتاده اید از ایران بروید؟

جیم: نه هیچ وقت. با اینکه همین الان هم در شرایط سخت کاری قرار دارم و تحت فشارم، به رفتن هم حتی فکر نکرده ام. از دوست و آشناهایمان رفته اند، اما من معتقدم باید اینجا بمانم و کار کنم.؛ شعار هم نمی دهم.

سین: -تا حالا گذرتان به تعمیرگاه افتاده است؟

جیم: اخیرا خیلی کم. ولی در گذشته زیاد پیش آمده و اتفاقا دلخور هم شده ام.

سین: -تا به حال قطعه تقلبی هم به شما انداخته اند؟

جیم: به من نه، ولی شنیده ام که این اتفاق افتاده است. من بیشتر از برخوردها نارحت شده ام، مثلا برای تعمیر خودرو رفته ام و طرف هم ما را نشناخته و خب دلخوری پیش آمده است.

سین: -پس لمس کرده اید گاهی مردم در این تعمیرگاه ها چه می کشند؟

جیم: قطعا؛ وقتی خودم از نزدیک شاهد برخوردها بوده ام، می دانم مردم چه می کشند. 

سین: -شرکت خودتان چه قطعاتی تولید می کند؟

جیم: اول قطعات تزئینی  می ساختیم و بعد به سراغ قطعات فلزی رفتیم و الان هم چند سالی است با یک شریک خارجی روی سیستم ترمز ضدقفل کار می کنیم.

سین: -پیش آمده که به خودروسازها قطعه تقلبی بیندازید؟

جیم: نه هیچ وقت این کار را نکرده ام، ولی ممکن است گاهی قطعات مان از کیفیت لازم برخوردار نبوده و خودروسازان آن را برگشت زده اند.

سین: -آدم لجبازی هستید؟

جیم: روی اصولی که دارم خیلی پافشاری می کنم.

سین: -شده با خودروسازها هم لج کنید؛ مثلا سر مسائل مالی به آنها قطعه ندهید؟

جیم: برخی قطعه سازان ممکن است خط را بخوابانند تا پول خود را بگیرند، ولی من هیچ وقت این کار را نکرده ام. البته گاهی وقتی خودروسازان پول نداده اند و من احساس کرده ام شرکت در حال ضربه خوردن است و در خرید مواد اولیه اش هم مانده، قطعه ارسال نکرده ام.

سین: -اهل گروکشی هستید؟

جیم: نه اصلا، ولی روی چیزی که احساس کنم حق است، پافشاری می کنم.

سین: -به شما نمی خورد زن ذلیل باشید؟

جیم: نه نیستم، با تفاهم زندگی می کنیم.

سین: -یک سوال دو لبه؛ کیفیت سبد محصولات ایران خودرو بیشتر است یا سایپا؟

جیم: فکر می کنم ایران خودرو.

سین: -استقلالی هستید یا پرسپولیسی؟

جیم: من طرفدار فوتبال زیبا هستم، منتها فکر کنم ته دلم پرسپولیسی ام.

سین: -برایتان پیش آمده کسی به شما توهین کند و نتوانید پاسخش را بدهید؟

جیم: بله.

سین: -چه کسی؟

جیم: خب بیشتر مشتریان.

سین: -دوست داشته اید طرف را کتک بزنید؟

جیم: نه در آن حد، ولی دلم می خواسته جوابش را بدهم.

سین: -الان نان در تولید کدام قطعه است؟

جیم: قطعاتی که تک سورس و بدون رقیب باشند، یعنی فقط یک نفر آنها را تولید کند. البته قطعات های تک و دارای فناوری بالا هم این ویژگی را دارند.

سین: -اهل شبکه های اجتماعی و وب گردی هستید؟

جیم: گاهی اوقات.

سین: -تا حالا در این شبکه ها با جوک و کاریکاتوری که صنعت خودرو را به تمسخر گرفته باشد، روبرو شده اید؟

جیم: بله پیش می آید.

سین: -می خندید یا ناراحت می شوید؟

جیم: خب به نظرم برخی از این کاریکاتورها و جوک ها، درست می گویند.

سین: -یکی از بامزه هایش را تعریف می کنید؟

جیم: یکی از آنها که باعث ناراحتی و خنده با هم شد، مقایسه پراید با داعش بود. یکی دیگرش هم مقایسه خودروهای داخلی با فرغون. اینها آزاردهنده بودند، اما خب آدم ته دلش خنده اش هم می گیرد.

سین: -قبول دارید که "مرگ حق است، پراید وسیله"!؟

جیم: نه زیاد. الان پراید را با بنز یک میلیاردی مقایسه می کنند که درست نیست.

سین: -ظاهرا قرار است قیمت گذاری را از شورای رقابت بگیرند؛ نظر شما در این مورد چیست؟

جیم: من یک سوال برایم پیش آمده که صنعت خودرو چرا اینقدر متولی دارد. ما کلی گشتیم و هیچ کشوری حتی کمونیست ها را ندیدیم که یک نهادی بیاید در قیمت گذاری خودرو دخالت کند. به نظر من قیمت خودرو را مردم باید تعیین کنند. ممکن است الان بگویید که اگر قیمت خودرو دست خودروساز باشد، قیمت را بالا ببرند، در حالی که آن زمان مردم نخواهند خرید. بنابراین خودروساز به یک قیمت تعادلی می رسد و شاید حتی قیمت را کاهش نیز بدهد. در هر صورت من هیچ اعتقادی به دخالت شورای رقابت در قیمتگذاری خودرو ندارم.

سین: -پراید سوار شده اید؟

جیم: سال ها پراید داشتم.

سین: -فکر می کنید پراید اینقدرها که می گویند، بد است؟ منظورم این است که پراید را لایق این همه هجمه می دانید؟

جیم: نه؛ ما اگر پراید را مقایسه کنیم با تعریفی که برای آن در نظر گرفته شده، خودرویی کوچک و شهری بوده است. اساس پراید، آمریکایی است و نمی تواند خودرو بدی باشد. با این حال وقتی پراید را با خودرویی 100 میلیونی مقایسه می کنیم، خود به خود در مورد آن به اشتباه برمی خوریم. از طرفی، پراید خودرویی متعلق به 35 سال پیش است و چطور می توان انتظار داشت که پاسخگوی نیاز امروز ما باشد. پراید به لحاظ آیرودینامیکی و تعاریفی که برای ایمنی در نظر گرفته شده، قطعا مشکل دارد. البته پراید الان ترمز ضدقفل و ایربگ هم دارد، ولی اینها به نوعی وصله پینه هستند. نمی شود بعد 30 سال یاد این بیفتیم که پراید مثلا ایربگ می خواهد.

سین: -آنالیز کرده اید که قیمت پراید برای سایپا چقدر از آب در می آید؟

جیم: نه ولی پراید را با خودروهای هم قیمت خارجی اش مقایسه کرده ام و متوجه شده ام آنها برخی امکانات پراید را ندارند، منتها چون ظاهر این خودرو تغییر نکرده، تغییرات داخلی اش هم به چشم نمی آید. الان خودرو هم قیمت پراید (حدودا شش هزار دلار) دارای ایربگ و ترمز ضدقفل نیستند.

سین: -این پرسش را در یک کلمه پاسخ بدهید؛ خودرو ایرانی گران است؟

جیم: با توجه به عقب ماندن سیستم طراحی بدنه، به نظر گران است، اما با توجه به اجزای به کار رفته در آن، با قاطعیت می گویم که گران نیست. مثلا سمند، تکنولوژی پیشرفته ای در درها و داشبوردش دارد، اما چون روی ظاهرش کار نشده، تغییرات خیلی به چشم نمی آید.

سین: -غیر از مگان و لندکروز که سوار می شوید، دوست دارید چه خودروی دیگری را برانید؟

جیم: من به شخصه صنعت خودرو آلمان را خیلی قبول دارم و دوست دارم بنز و بی ام و سوار شوم. الان در برنامه ام نیست، ولی دوست دارم از این نوع خودروها بخرم.

سین: -اهل سینما و گردش هستید؟

جیم: من خودم یک عقبه هنری دارم و ...

سین: -ظاهرا دوبلور فیلم های مستند هستید، نه؟

جیم: بله. 37 سال پیش وارد صدا و سیما شدم و بیشتر از صدایم استفاده شد. از سال 61 هم وارد دوبله شدم و فیلم و سریال های زیادی را دوبله کردم.

سین: -ناراحت نمی شوید بگویند آقای قربانی دوبلور راز بقاست؟

جیم: نه، کار جذابی است.

سین: -آخرین باری که سینما رفتید کی بود؟

جیم: خیلی وقت پیش فیلم جدایی نادر از سیمین را دیدم.

سین: -به عنوان آخرین سوال، نظرتان در مورد این اسم بگویید؛ "ساسان قربانی"؟

جیم: یک آدم جدی در کار.

سین: -یک انتقاد هم از خودتان بکنید؟

جیم: باز هم جدی در کار؛ چون این جدی بودن گاهی برخی را رنجانده است.

گفتگو از حمیدرضا بهداد

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار