ناسا بزرگترین چتر نجات مافوق صوت خود را آزمایش میکند

سازمان فضایی آمریکا (ناسا) اعلام کرد روز چهارشنبه بزرگترین چترنجات مافوق صوت خود را آزمایش خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار فن‌آوری‌های نوین گروه علمی،‌ پزشكی باشگاه خبرنگاران، فناوری استفاده از این نوع چترنجات در فرود فضاپیماها بر سطح کره مریخ کاربرد خواهد داشت.

دانشمندان می گویند از آنجاییکه اتمسفر کره مریخ چندان متراکم نیست، هر نوع چترنجاتی که قرار است برای کاستن از سرعت فضاپیمایی که می خواهد بر سطح این کره فرود آید، استفاده شود، باید بسیار محکم باشد.

ناسا از سال 1976 آزمایش روی این نوع فناوری را با ارسال دو روبات کاوشگر به کره مریخ طی یک ماموریت فضایی موسوم به «وایکینگ» آغاز کرد. اما اینک که قرار است تا سال دو هزار و سی، فضاپیماهای سرنشین دار به مریخ اعزام شوند، ناسا در نظر دارد پاراشوت های نسل جدید را که در آنها از فناوری های بسیار پیشرفته استفاده شده است آزمایش کند.

وسیله ای که قرار است چترنجات جدید ناسا با آن آزمایش شود، یک کپسول فضایی به نام «بشقاب پرنده» است که بیش از سه تن وزن دارد.

چتر نجات جدید ناسا نیز (ال دی اس دی LDSD که مخفف عبارات کاهش دهنده مافوق صوت در تراکم پایین است) بزرگترین چترنجات از این نوع است که سی متر قطر دارد.

 ناسا برای آزمایش این چترنجات، آن را به همراه کپسول فضایی با یک بالن بزرگ تا ارتفاع سی و هفت کیلومتری بر فراز اقیانوس آرام به بالا می فرستد سپس در آن ارتفاع، کپسول فضایی از بالن جدا شده و به کمک موشک های کمکی، تا ارتفاع پنجاه و پنج کیلومتری بالاتر می رود و به این ترتیب به سرعت مافوق صوت می رسد و زمانی که به دو و نیم برابر سرعت صوت رسید، چترنجات به کار می افتد تا آن را آرام آرام بر سطح اقیانوس فرود آورد.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار