در آستانه مراسم سالگرد ارتحال امام (ره)؛

جزئيات آمادگی بخش‌های مختلف حمل‌و‌نقل عمومی برای زائران اعلام شد

جزئيات آمادگی بخش‌های مختلف حمل‌و‌نقل عمومی برای شرکت زائران داخلی و خارجی در مراسم سالگرد ارتحال امام (ره) اعلام شد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران، بخش هاي مختلف حمل و نقل عمومي جاده اي، ريلي و هوايي براي تسهيل تردد مسافران داخلي و خارجي به منظور شرکت در مراسم سالگرد ارتحال امام خميني(ره) ساماندهي  شده است که جزييات تمهيدات بخش هاي مختلف زميني، ريلي و هوايي به اين شرح است:
 
* حمل و نقل جاده اي

در بخش حمل و نقل جاده اي، در آستانه برگزاري عيد نيمه شعبان، برگزاري بزرگداشت بيست و ششمين سالگرد عروج ملكوتي حضرت امام(ره) و تعطيلات تابستاني چهل و هفتمين جلسه كميته هماهنگي اجراي طرح‌هاي ويژه ترافيكي کشور با حضور رئيس پليس راهنمايي و رانندگي ناجا، معاون وزير راه‌وشهرسازي، رئيس سازمان پزشكي قانوني کشور و ساير اعضاي اين كميته جهت هماهنگي و تعامل لازم تشكيل شد.

در همين زمينه داوود کشاورزيان معاون وزير راه و شهرسازي و رييس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي با اشاره به آمادگي کامل ادارات كل راه و شهرسازي، ادارات كل حمل و نقل و پايانه‌هاي سراسر كشور در سفرهاي پيش رو همچنين طرح سفرهاي تابستاني گفت: با هماهنگي‌ تشكل هاي صنفي حمل و نقل جاده‌اي و تدابير انديشيده شده اين بخش با تمام توان و ظرفيت انتقال زائران مرقد مطهر حضرت امام (ره) از سراسر كشور و حضور در مراسم بزرگداشت بيست و ششمين سالگرد عروج ملكوتي آن حضرت را عهده‌دار خواهند بود.

همچنين سردار تقي مهري رئيس پليس راهنمايي و رانندگي ناجا نيز با تاكيد بر آمادگي تمامي نيروهاي پليس راهور و راه همچنين ساير ارگانهاي ذيربط جهت انجام سفرهاي هموطنان در عيد ميلاد مسعود حضرت ولي‌عصر (عج) به شهرهاي زيارتي و به ويژه مسجد جمكران گفت: براي تعطيلات پايان هفته تمهيدات لازم صوت پذيرفته و در اين جلسه آخرين هماهنگي با دستگاه‌هاي ذيربط انجام خواهد شد و مردم عزيز با آرامش و آسودگي خاطر با برنامه سفرهاي خود را به انجام برسانند.

پيش بيني 30 هزار دستگاه اتوبوس براي انتقال زائران امام (ره)

سردار مهري از پيش‌بيني 30 هزار دستگاه اتوبوس جهت انتقال زائران محترم حرم مطهر حضرت امام (ره) خبر داد و افزود: اين تعداد علاوه بر خودروهاي شخصي است كه قصد عزيمت به مراسم بزرگداشت سالگرد ارتحال را خواهند داشت لذا ورود و خروج همزمان اين تعداد ناوگان ملاحظات ترافيكي لازم را مي‌طلبد كه از هموطنان درخواست مي‌ كنيم ضمن رعايت نظم و انضباط قوانين و مقررات رانندگي به توصيه‌هاي همكاران توجه جدي داشته باشند.

آماگي پايانه‌هاي مسافري و مجتمع هاي خدماتي

مديرکل حمل و نقل و پايانه‌هاي استان تهران نيز با اشاره به برگزاري چندين جلسه با حضور نمايندگان  ومديران تشكلهاي صنفي و سازمان مديرت بحران كشور در برگزاري مراسم و ارايه خدمات مناسب به زائران با حداکثر توان گفت: براي انسجام هر چه بيشتر اعزام زائران از سراسر کشور به مرقد مطهر امام خميني(ره)  پيشنهاد شد  دستورالعملي از سوي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي تهيه و به تمامي ادارات کل حمل و نقل و پايانه هاي استانها ابلاغ شود. در اين دستورالعمل نحوه خدمات رساني، شرح وظايف ادارات حمل و نقل و پايانه هاي استانها  در مبدا، مقصد، قبل و بعد از اعزام، وظايف درمسير حرکت کاروانها و مواردي از اين قبيل قيد شده و به سازمان متبوع ارسال شده است.

شهركي ثانوي با بيان اينکه اداره کل حمل و نقل و پايان هاي استان تهران با  هدف حفظ جان زائرين  اقدام به تدوين دستورالعمل تردد كاروانهاي پياده کرده است، افزود: با توجه به جاماندن برخي از زائران از کاروانها هنگام بازگشت لازم است کارگروه ستاد ارتحال  جهت تامين خودرو و بازگشت زائران با هماهنگي ستاد گمشدگان مستقر در حرم همکاري کنند.

وي ادامه داد: آماده کردن فضاي شركتهاي حمل و نقل و پايانه بار و مجتمع هاي خدماتي رفاهي و ساختمان اداره كل به منظور بزرگداشت اين ايام، تهيه بروشور و توزيع آن در مبادي ورودي تهران به رانندگان ناوگان عمومي اتوبوسي به منظور معرفي پاركينگ و محل استقرار و نيز رعايت نكات ايمني، برپايي ايستگاه صلواتي در پايانه بار و پايانه هاي چهارگانه مسافر تهران و نيز مبادي ورودي شهر تهران، استفاده حداكثري از ظرفيتهاي شركتهاي امداد خودرو، ايجاد گشت مشترك كنترل جاده اي با همراهي پليس راه، تامين ناوگان در راه مانده و... از ديگر اقدامات پيش بيني شده جهت اين ايام است.

جزئيات خدمات امدادي به زائران حرم امام

مديرکل حمل و نقل و پايانه‌هاي استان تهران گفت: از آنجايي که مقصد عمده سفرهاي جاده‌اي دراين ايام استان تهران است بنابراين بايد محدوديتهاي ترافيكي دراين ايام در مركز مديريت راههاي استان وپليس راه كشور استعلام وبه ساير دستگاه‌هاي امدادي اطلاع رساني شود.

شهرکي افزود: براي برگزاري مراسم بيست وششمين سالگرد ارتحال معمار كبير انقلاب اولين جلسه كارگروه امداد ونجات با حضور مدير كل و پليس راه شرق، پليس راه غرب، اداره كل راه و شهرسازي، اورژانس، هلال احمر، آتش نشاني و امداد خودرو در دفتر مديريت برگزار شد.

وي ادامه داد: اين اداره كل با هماهنگي پليس راه گشت سيار مشتركي براي بررسي وضعيت استقرار ايمني اكيپ هاي ايمني در نظر گرفته است.

مديركل حمل و نقل وپايانه هاي استان تهران گفت: براي ارايه خدمات امدادي به زائران وتقويت پايگاههاي امدادي ساير شهرستانهاي تحت پوشش در حوزه راههاي ارتباطي استان، اورژانس تهران 10دستگاه آمبولانس در مترو شوش، 4 دستگاه در فرودگاه مهرآباد و6 دستگاه آمبولانس درپايانه آزادي مستقر مي‌کند.

همچنين شهركي ثانوي يادآور شد مركز مديريت حوادث فوريتهاي پزشكي دانشگاه شهيد بهشتي نيز طبق روال سالهاي گذشته پايگاههاي امدادي خود را جهت تامين نيرو به ساير ارگانها  در ضلع شمالي حرم مستقر مي‌کند.

وي گفتت: شركت امدادخودرو نيز با هماهنگي قرارگاه پليس راه 3 دستگاه جرثقيل سنگين در حوزه پليس راه فرماندهي انتظامي ويژه شرق و4 دستگاه جرثقيل سنگين در حوزه فرماندهي انتظامي ويژه غرب مستقر  خواهند کرد.

استقرار پنج ايستگاه خدماتي براي زائران در ورودي‌هاي تهران

در همين زمينه فريبرز واحدي مديرکل راه و شهرسازي استان تهران گفت: پنج جايگاه در محورهاي تهران- قم، تهران- ساوه، تهران- کرج و محور امام رضا(ع) با ارائه بروشور و اقلام خوراکي به صورت پنج ستاد مشترک آماده راهنمايي و پذيرايي از زائران بارگاه امام خميني (ره) در روز14خرداد ماه خواهند بود.

واحدي، با بيان اينکه هزينه و اقدامات انجام شده در حوزه تهران- قم، شهرستان ري و محورهاي منتهي به حرم امام براي پشتيباني اين مراسم بالغ بر 20 ميليارد ريال بوده است افزود: ترميم و اصلاح نرده هاي رفوژ وسط آزاد راه تهران- قم و فنس هاي ضلع غربي حرم، خط کشي محورهاي منتهي به حرم  شامل آزادراه راههاي اصلي، فرعي و روستايي، لکه گيري و روکش آسفالت قسمت هاي مورد نياز آزادراه تهران- قم، زيرسازي و آسفالت راه روستايي مجيدآباد (راه دسترسي ضلع شرقي حرم) به طول يکهزار و 800 متر، شانه سازي، اصلاح شيب شيرواني و ايمن سازي از مهم ترين اقدامات راه و شهرسازي تهران در طول يک ماه گذشته و در اين محدوده بوده است.

وي ادامه داد: نيروهاي راهداري در روز 14 خرداد در آماده باش کامل براي ايجاد دو دور برگردان موقت بعد از عوارضي قم، انسداد آزاد راه تهران- قم، هدايت مسافران از خروجي حسن آباد و هدايت و همراهي زائران در اکيپ هاي شبانه روزي گشت هاي راهداري هستند.

آمادگي ناوگان حمل و نقل عمومي جاده‌اي براي جابه‌جايي زائران حرم امام (ره)

همچنين معاون حمل و نقل سازمان راهداري با بيان اينکه در آستانه بيست و ششمين مراسم بزرگداشت بنيان‌گذار انقلاب اسلامي تدابير لازم براي جابه‌جايي زائران حرم مطهر امام خميني (ره) اتخاذ شده است، گفت: ضمن هماهنگي کامل با مسوولان تشکيل ستاد برگزاري بزرگداشت امام (ره)، همكاري تمامي ارگان ها و اتحاديه‌هاي فعال حمل و نقل كشور بالغ بر 20 هزار دستگاه اتوبوس و 35 هزار دستگاه ميني‌بوس و 36 هزار دستگاه سواري کرايه براي جابجايي زائران در اين ايام به کار گرفته شده است.

غلامي با اعلام آمادگي ادارات كل حمل‌ونقل و پايانه‌هاي سراسر كشور در زمينه تخصيص اتوبوس‌هاي داراي استانداردهاي فني و تجهيزات ايمني جهت جابه‌جايي زائران، افزود: نظارت و كنترل مديران فني شركتهاي حمل و نقل قبل از اعزام ناوگان، به ‌كارگيري رانندگان واجد شرايط، تأكيد بر رعايت اصول ايمني و حركت با سرعت مجاز در طول سفر، تأكيد بر كنترل و نظارت از سوي شركتهاي مسافربري در ارايه خدمات مناسب به زائران هماهنگي با امدادگران خودروها و هماهنگي با پليس راه استان جهت امكان تردد اتوبوس‌ها در محورهاي داراي محدوديت‌هاي ترافيكي از جمله ديگر اقدامات گرفته شده است.

وي ياداورشد: تشكيل ستاد جاماندگان از كاروان‌هاي اعزامي استان‌ها در پايانه‌هاي مسافربري تهران براي اعزام زائران ياد شده  و تأمين ناوگان جايگزين جهت استفاده در صورت بروز مشكلات فني در ناوگان اعزامي استان‌ها نيز از جمله اقداماتي است كه از سوي اداره‌كل حمل‌ونقل و پايانه‌هاي استان تهران انجام مي‌شود.

معاون حمل و نقل سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي با اشاره به تلاش‌هاي صورت گرفته در اداره‌كل راه و شهرسازي استان تهران مبني بر آماده‌سازي مسيرهاي منتهي به حرم مطهر حضرت امام (ره) تصريح كرد: ضمن آمادگي کامل ادارات كل راه‌وشهرسازي در سراسر كشور در جهت برگزاري شايسته مراسم ، اداره‌كل راه‌وشهرسازي استان تهران به طور ويژه ضمن انجام اقدامات فني و عمراني در مسيرهاي منتهي به حرم مطهر به صورت آماده‌باش كامل تا پايان مراسم در خدمت زائران محترم خواهد بود.
 
* حمل و نقل ريلي

بر اساس اين گزارش، شرکت راه‌آهن نيز براي تعطيلات نيمه خردادماه به مناسبت ارتحال امام (ره) تمهيداتي در نظر گرفته است.

در همين زمينه معاون مسافري شرکت راه آهن جمهوري اسلامي ايران با تأکيد بر اينکه قطعا براي تعطيلات نيمه خرداد برنامه ويژه داريم ، افزود: طبق معمول هر سال تلاش خواهد شد بخشي از مسافران با قطارهاي معمول جابه‌جا شوند و براي ساير مسافران نيز قطار فوق العاده يا ويژه در نظر گرفته شود.

راشدي با بيان اينکه بيشترين ترددهاي ريلي در ايام نيمه خرداد به سمت قم و تهران است، از اختصاص قطارهاي فوق العاده در مسيرهاي تهران-قم و تهران- جمكران خبر داد.

معاون مسافري راه آهن با اعلام اين خبر گفت: همزمان با ايام بزرگداشت سالگرد رحلت امام خميني (ره) و به منظور رفاه حال سوگواران و زائران آن امام بزرگوار در روزهاي 14 و 15 خرداد 
تعدادي قطار فوق العاده به برنامه حركت قطارهاي مسير تهران- قم و تهران - جمكران و بالعكس افزوده شده است.

وي افزود:  پيش بيني لازم براي زمان برگشت قطارهاي ياد شده انجام شده كه متقاضيان براي کسب اطلاعات بيشتر مي توانند به پايگاه اينترنتي راه آهن به نشاني www.rai.ir مراجعه يا از طريق سامانه صداي مسافر به شمار تماس 5149 اطلاعات كامل‌تر را دريافت كنند.
 
* بخش هوايي

محدوديت‌هاي جاده اي و پروازي 14 خرداد از فرودگاه امام/ جدول تغيير زمان پروازهاي هما

علاوه بر مسافران و زائران داخلي، هر ساله در ايام ارتحال امام (ره) پايتخت ايران ميزبان ميهمانان خارجي از کشورهاي مختلف نيز است. در همين زمينه در جهت تسهيل تردد مسافران خارجي تصميمات و برنامه هايي در نظر گرفته شده است.

نماينده فرودگاه بين‌المللي امام خميني(ره) در ستاد سالگرد ارتحال بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران، از پيش‌بيني پذيرش واعزام بيش از هزار ميهمان خارجي براي شرکت در اين مراسم خبر داد و گفت: هر ساله به مناسب سالگرد درگذشت امام(ره) برنامه‌هايي براي ورود و خروج مسافران از فرودگاه بين‌المللي امام انجام مي‌شود که امسال نيز در دستور کار است.

رئيس جايگاه تشريفات دولت در فرودگاه بين‌المللي امام خميني(ره) گفت: طي سنوات گذشته بين 400 تا 600 ميهمان خارجي براي شرکت در مراسم سالگرد ارتحال امام از طريق اين فرودگاه پذيرش و اعزام مي شدند که پيش بيني مي‌شود امسال اين ميزان بين هزار تا 1500 نفر باشد.
وي گفت: برخي از ميهمانان از کشورهاي مختلف اروپايي، آمريکاي جنوبي، آفريقا، شبهه قاره هند، آسياي دور و خاورميانه هستند.

علاوه بر اين در جهت تسهيل تردد در مسير منتهي به  حرم حضرت امام (ره) با برنامه ريزي انجام شده، در روز پنجشنبه هيچ پروازي از ساعت 7:45 دقيقه صبح تا ساعت 11:45 دقيقه انجام نمي شود؛ همچنين خروجي فرودگاه به سمت تهران تا ساعت 16 مسدود است.

به گفته علي کاشاني رئيس روابط عمومي و امور بين الملل فرودگاه بين المللي امام خميني (ره)، از ساعت 24  چهارشنبه تا ساعت 16 روز پنجشنبه (14 خرداد) تمامي مسيرهاي مسيرهاي منتهي به اتوبان تهران - قم به سمت شمال (تهران) از خروجي فرودگاه بين‌المللي امام خميني(ره) مسدود است.

وي افزود: از تمام مسافران، مستقبلان، تمامي سطوح پروازي، کادر پروازي و همکاران شاغل در فرودگاه امام (ره) درخواست داريم مسيرهاي جايگزين را براي ورود به فرودگاه انتخاب کنند.

کاشاني تاکيد کرد: مسافراني که بليت پرواز آنها روز پنجشنبه  است با برنامه ريزي دقيق‌تر و 3ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حضور يابند.

همچنين شرکت هواپيمايي هما اعلام کرد با توجه به برگزاري مراسم سالروز ارتحال بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران، حضرت امام خميني(ره) تعدادي از پروازهاي داخلي و بين المللي هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران"هما" در روز پنج شنبه 14  خرداد تغيير زمان خواهد داشت.

مسافران مي توانند براي دريافت اطلاعات بيشتر با شماره تلفن 46621888 واحد پاسخگويي فروش تلفني «هما» تماس حاصل کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار