سین جیم علمی شماره 10؛

هیچ یک از فرزندانم در مدارس غیر دولتی تحصیل نکردند/ اعتقادی به اجرای رتبه بندی در شرایط فعلی ندارم

حمیدرضا حاجی بابایی زاده‌ی 1338 همدان نماینده دوره پنجم تا هشتم در مجلس شورای اسلامی دارای دیپلم تجربی، کارشناسی تربیت معلم ،فوق لیسانس علوم قرآنی و حدیث و مدرک دکتری در همین رشته است.

اعتقادی به اجرای رتبه بندی در شرایط فعلی ندارمبه گزارش خبرنگار آموزش و پرورش گروه علمی،‌ پزشكی باشگاه خبرنگاران، این بار سین جیم‌های باشگاه خبرنگاران سراغ حمیدرضا حاجی بابایی رفت.

لطفاَ سوابق کاری خود را برای ما بگید؟
بنده از سال 58 تا 72 سابقه دبیری، نمایندگی مجلس، دو دوره عضویت هیئت رئیسه مجلس، نایب رئیس کمیسیون محاسبات، عضو کمیسیون تلفیق برنامه چهارم توسعه، عضو کمیسیون امنیت ملی، عضو هیئت امنای دانشگاه بوعلی و تصدی وزارت آموزش و پرورش در دولت دهم را بر عهده داشته‌ام.

 آقای حاجی بابایی کدام برهه کاری شما حائز اهمیت‌تر است؟
 بنده 4 دوره نماینده همدان در مجلس شورای اسلامی در دوره‌های مجلس پنجم، ششم، هفتم و هشتم بوده‌ام و هر کدام از موقعیت‌های کاری بنده ویژگی خاص خود را داشته است.

 از کارهای نیمه تمام خود در آموزش و پرورش بگویید
من از فعالیت خود در آموزش و پرورش در حد وسع و توانم راضی‌ام اما به نظرم نتوانستم همه نیازها و جایگاه عظیم آموزش و پرورش را پاسخگو باشم.

 به نظر می‌رسد بسیاری از طرحهای کنونی آموزش و پرورش در زمان شما پایه گذاری شده است اما هنوز به سرانجام نرسیده‌اند؟
طرح تعطیلی پنجشنبه‌ها در زمان بنده ارائه و اجرایی شد، چراکه اجرا نشدن آن به معنی تخطی از قانون بود، البته باید عنوان شود پنجشنبه‌ها برای اموری همچون ورزش و فعالیت‌های فوق برنامه باز است.

اما هنوز برخی از مدرسه‌ها در پنجشنبه کلاس درسی دارند؟
شاید تعداد اندکی از مدارس از قانون تخطی کنند اما اغلب مدارس از این قانون تبیعت کرده‌اند به گونه‌ای که در زمان بنده 88 و نیم درصد فرهنگیان به تعطیلی پنجشنبه‌ها رای داده‌اند. این طرح در زمان بنده بررسی و کار کارشناسی روی آن صورت گرفت.

 انتقاداتی که به نظام شش سه سه وارد است را قبول دارید؟
 این طرح در ابتدا 3-3-3-3 بود یعنی دوره ابتدایی هم شامل دو دوره سه ساله بود بعد به صورت شش سه سه در آمد اشکالاتی که منتقدین به این طرح می‌گیرند به نحوه اجرای آن است نه خود طرح.
  
منظور خود را واضح‌تر بگویید؟
باید بگویم چند درصد مخالف طرح یا اجرا آن هستند، به نظر بنده نظام شش سه سه اتوبان و مسیر ارتقا آموزش و پرورش است و اشکالاتی که می‌گیرند در برابر کل این نظام بسیار ناچیز است. دهها سال طول می‌کشد تا ین طرح ادامه یابد و تکمیل شود، نمی‌شود گفت در ابتدای راه عالی بوده است ما این مسیر و ریل را بنا نهادیم و آموزش و پرورش در مسیر این ریل به بالاترین کیفیت‌ها دست خواهد یافت اما این موضوع زمان می‌برد.

 پس شما معتقدید نظام شش سه سه هر سال بهتر خواهد شد؟
 این نظام یک راه استراتژیک است و به یک زمان خاص تعلق ندارد و بلکه مربوط به یک قرن است به زبان ساده‌تر هیچ طرحی در ابتدای کار خود صد درصدی نیست و بیش از 50 درصد این طرح در زمان وزارت بنده با موفقیت همراه بود پس می‌توان آن را یک طرح موفق دانست.

در خصوص مدارس دو نوبتی چه کار کردید؟
وقتی من آموزش و پرورش را تحویل گرفتم 66درصد کلاس‌ها یک نوبته و 34 درصد دو نوبته بود در زمان فعالیت من در آموزش و پرورش 90 درصد مدارس صبح و 10 درصد عصر کلاس داشتند.

 یعنی شما اعتقادی به نوبت عصر کلاس‌ها ندارید؟
بنده معتقدم دانش آموز در نوبت عصر توانایی لازم را ندارد و از استانداردهای آموزشی بهره کمتری می‌برد.

برخی ‌ها معتقدند شما شتاب زده عمل کردید؟
باید روشن شود منظورشان از شتاب زده یعنی چه، به اموری می‌گویند شتاب زده که کار کارشناسی روی آن صورت نگرفته باشد یا وقتی که عملیاتی شد موفق نشود برای مثال طرح 6-3-3، هفت سال بررسی شد سپس شورای انقلاب فرهنگی به آن رای داد و به صورت قانون درآمد اجرای ان هم با موفقیت همراه بود به نظر م قطاری را که من روی ریل قرار دادم هیچ کس نمی‌تواند متوقف کند.

در خصوص اجرای نظام شش سه سه اما و اگرهای زیادی وجود داشت بیشتر توضیح می‌دهید؟
 به بنده انتقاد می‌کردند یک سال بیشتر از دولت نمانده و برای اجرای این طرح دیر است چراکه می‌دانستند اگر من این طرح را اجرا کنم کسی نمی‌تواند آن را متوقف کند به اعتقاد بنده شش سه سه یک طرح قرنی است و 50 سال آینده نیز دنبال خواهد شد.

 آیا اگر دوباره به آموزش و پرورش برگردید این طرح را انجام می‌دهید؟
صد درصد این طرح در سال 1367 که رهبر انقلاب رئیس شورای انقلاب فرهنگی بود مصوب شد اما اجرایی نشد در سال 88 مجدد در شورای انقلاب فرهنگی تصویب گردید بنده دو سال روی این طرح برنامه ریزی کردم و اگرچه مخالفان زیادی داشت در سال 91  اجرایی شد به نظر بنده مخالفین این طرح معلمین نبودند چراکه اگر طرحی با مخالفت معلمین روبرو شود هرگز موفق نمی‌شود.
  
هوشمند سازی مدارس هم به نام شما در تاریخ آموزش و پرورش رقم خورده است؟
بله هوشمند سازی مدارس در زمان بنده تصمیم گیری و اجرایی شد اکنون کسی مخالف هوشمند سازی مدارس نیست و من این موضوع را مبارک می‌دانم کما اینکه در اجرای آن تعلل شده است.

از کارهای نیمه تمامتان بگویید؟
پیش دانشگاهی تا دو سال دیگر حذف می‌شود، کسی نمی‌تواند جلوی اجرای قانون را بگیرد ما نیز در زمان خود که تصدی وزارت آموزش و پرورش را به عهده داشتیم، آنچه قانون بود را اجرا می‌کردیم مقام معظم رهبری اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را نسخه شفا بخش می‌دانند، برخی از طرحها در زمان بنده نیمه تمام ماند چون عمر دولت به پایان رسید برای مثال پیش دانشگاهی تا دو سال آینده حذف می‌شود و کسی هم نمی‌تواند جلوی ان را بگیرد.

چه شد که سراغ نظام رتبه بندی معلمین رفتید؟
در سند تحول بنیادین به رتبه بندی فرهنگیان اشاره شده که شامل 6 زیر سند است، این 6 زیر سند ستون‌های محکم سند تحول بنیادین هستند، نظام رتبه بندی هم بخشی از همین زیر سند است حتی تغییرات کتب درسی ساعات مربوط به هر درس تعطیلی پنجشنبه‌ها نظام 6-3-3 و نظام رتبه بندی فرهنگیان از همین زیر سندها است.

در خصوص دانشگاه فرهنگیان نظر خود را بگویید؟
دانشگاه فرهنگیان جز موارد مورد اشاره در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است ما راه اندازی این دانشگاه را تدوین و بررسی کردیم، سپس در شورای انقلاب فرهنگی مصوب گردید مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نیز آن را تصویب نمود و به زبان ساده‌تر بگویم هیچ دانشگاهی پشتوانه محکم فرهنگیان را ندارد.

اولین سال پذیرش این دانشگاه در زمان شما بود؟
بله اولین پذیرش این دانشگاه در زمان بنده بیست و پنج هزار دانشجو پذیرفته شد و قرار بود هر سال 25 هزار دانشجو جذب شود چراکه سی سال سابق بازنشستگی یک معلم است و اگر هر سال 25 هزار دانشجو جذب شود 750 هزار معلمی که نیازمند نظام آموزشی است، تامین می‌شد یعنی اگر هر سال کمتر از 25 هزار نفر وارد دانشگاه فرهنگیان شوند در تامین نیرو با مشکل مواجه می شوند.

اما به نظر می‌رسد عملکرد این دانشگاه چندان قابل دفاع نیست؟
من در خصوص عملکرد خود در وزارت آموزش و پرورش باید بگویم این دانشگاه در زمان من 25 هزار دانشجو با معدل 19 و 20 جذب نمود و عملکردی روشن و فعال داشت اما به اعتقاد بنده دوستانی که اکنون مسئولین آموزش و پرورش هستند، اعتقادی به دانشگاه فرهنگیان ندارند اینها دنبال این هستند که دانشجو نگیرند و جذب 5 هزار نیرو در آزمون استخدامی نشان دهنده این است که دانشگاه فرهنگیان را قبول ندارند به  اعتقاد بنده تمام فرهنگیان باید از طریق این دانشگاه وارد آموزش و پرورش شوند به جز موارد اضطراری و استثنایی که دانشگاه فرهنگیان نمی‌تواند نیروهایش را تربیت کند.مسئولین الان می‌گویند 5 هزار نیرو برای دوره ابتدایی می‌خواهیم درحالی که دو سوم دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در دوره ابتدایی آموزش دیده‌اند پس چرا  از آنها جذب نمی‌شود.

آینده دانشگاه فرهنگیان را چطور می‌بینید؟
باز هم می‌گویم مسئولین الان دانشگاه فرهنگیان را قبول ندارند و آخرین گزینه‌شان برای استخدام این دانشگاه است چراکه می‌گویند نیروهای استخدامی به مدت 6ماه تا یک سال به دانشگاه فرهنگیان بروند و دوره ببینند در حالی که در همه  جای دنیا نیروی آموزش و پرورش از دیپلم وارد دانشگاه فرهنگیان می‌شوندوآموزش تخصصی می‌بینند.

جرقه نظام رتبه بندی چگونه زده شد؟
سومین سند در خصوص تحول بنیادین آموزش و پرورش نظام رتبه بندی فرهنگیان است که در زمان بنده در ملاقاتی که در مشهد با مخبر دزفولی و رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس داشتیم قرار شد کمیته‌ای تشکیل شود و نظام رتبه بندی را بصورت کارشناسی بررسی کند، این کمیته در مرداد 91 تشکیل شد و بنده رئیس رسیدگی به این موضوع شدم یک سال از مرداد 91 تا  اواخر خرداد 92 روی این موضوع کار کارشناسی کردیم جزئیات را به دولت دادیم به صورت قانون در آمد و باید اجرایی می‌شد در این خصوص دو نامه‌ هم به مجلس و شورای انقلاب فرهنگی دادیم که معلمین تحت قانون مدیریت خدمات کشوری نباشند و زیر لوای نظام رتبه بندی قرار گیرند به زبان ساده‌تر رتبه بندی فرهنگیان مهندسی نیروی  انسانی در آموزش و پرورش است.

پس این طرح در اواخر دولت شما به مرحله اجرا در آمد؟
ما برای اول مهر 92 اجرای نظام رتبه بندی را ابلاغ کردیم که شامل دو،سه شاخص بود از جمله اینکه معلم همانند استاد دانشگاه و اعضای هیئت علمی جایگاه شغلی مناسبی داشته باشد و شکاف حقوقی با دیگران نداشته باشد.

پس چرا این طرح اینقدر مورد نقد قرار گرفت؟
کسانی که رتبه بندی را نقد می‌کردند اطلاعات کافی نداشتند این قانون جامع و شامل حال همه فرهنگیان می‌شد درحالی که مسئولین الان آن را مختص درصدی از معلمین می‌دانند.

آیا این طرح قابل دفاع است؟
بله، در این طرح عنوان شده بود معلم در خصوص روش تدریس خود مقاله و کتاب هم ارائه دهد یعنی از پشتوانه‌ی کارشناسی برخوردار بود، نظام رتبه بندی نسخه ‌ انتخابی ارتقا معلمین نیست بلکه نسخه اضطراری ارتقا منزلت معلمی است.

اگر آموزش و پرورش را با شرایط کنونی به شما بسپارند رتبه بندی را اجرایی می‌کنید؟
اگر به بنده بگویند امروز رتبه بندی را اجرا کن قبول نمی‌کنم آن موقع 4 سال به صورت متوالی حقوق معلمین را 2.7 برابر افزایش داد‌ه‌ام یعنی از میانگین 489 هزار تومان به یک میلیون و 342 هزار تومان رساندم که رضایت معلمین را بسیار بالا برد البته تا رسیدن به جایگاه مطلوب فاصله داشتیم اما نقطه قوت بخش کار این بود که معلمان می‌دانستند من دنبال کارشان هستم، در زمان وزارت بنده هیچ سالی حقوق معلم کمتر از تورم اضافه نشد و آخرین واریز حقوقی مربوط به سال 92 بود که حقوق فرهنگیان 35 درصد افزایش یافت.

دلایلتان برای اجرا  نکردن رتبه بندی در شرایط کنونی چیست؟
همانطور که گفتم الان نمی‌شود این طرح را اجرا کرد چون مسئولین کنونی این وزارتخانه حقوق معلمین را در حدود 14 درصد تا 17 درصد در طی این دو سال افزایش داده‌اند، من جمله اینکه  حقوق آنها مابه التفاوتی که دارد که شامل افزایش حقوق نمی‌شود، در حالی که سایر ارگانها افزایش حقوق می‌دهند. معلمین دچار شکاف حقوقی با سایر دستگاه‌ها شده‌اند و به اعتقاد بنده تا این شکاف برطرف نشود، نمی‌توان نظام رتبه بندی را اجرایی کرد.

به موفقیت این طرح در شرایط کنونی خوش بین هستید؟
اول باید این زیر پایی که خالی کرده‌اند را پر کنند وگرنه موفقیتی همراه نخواهد بود، چطور می‌گویند هر سال 26 درصد حقوق اضافه می‌شود اما افزایش حقوق نا چیز‌تر از آماری است که ارائه می‌دهند. وزیر می‌گوید 99 درصد بودجه آموزش و پرورش مربوط به حقوق معلمین است و بودجه در  سال جاری 25 درصد اضافه شده اما حقوق معلمین تنها در حد 14 درصد اضافه شده است و این  جای سوال دارد.

آقای حاجی بابایی همچنان دغدغه فرهنگیان از صحبت‌هایتان به گوش می‌رسد؟
بنده خود را همواره یک معلم می‌دانم و در طی یکی دو سال اخیر 4 نامه برای مسئولین از جمله مجلس، آموزش و پرورش، شورای انقلاب فرهنگی داده‌ام که به مشکلات موجود در آموزش و پرورش اشاره دارد نظام رتبه بندی که الان اجرایی می‌شود همان قانون مدیریت خدمات کشوری است که تنها نام رتبه بندی را ید ک می‌کشد.

آقای حاجی بابایی فرزندانتان در مدرسه غیر دولتی تحصیل کرده‌اند یا دولتی؟
بنده 3 فرزند دارم که هیچ کدام در مدرسه غیر دولتی درس نخوانده‌اند و اعتقادم به این است که فرزندانمان باید در شرایطی مشابه با سایر دانش آموزان و از امکاناتی یکسان برخوردار باشند، بنده سه فرزند دارم که هر کدام در زندگی تحصیلی خود موفق بوده‌اند پسر ارشدم دکتری عمران خود را از موسسه بین المللی زلزله شناسی و  پسر دومم کارشناسی ارشد مکانیک خود را  از دانشگاه صنعتی اصفهان دریافت کردند و دخترم پنجم ابتدایی است، ضمن آرزوی موفقیت برای فرهنگیان و دانش آموزان امیدوارم شاهد موفقیت های روز افزون برای این عزیزان باشیم.

گفتگو از طیبه کارگر

انتهای پیام/









اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۲۳:۴۲ ۱۴ خرداد ۱۳۹۴
دکترحاجی بابایی بهترین وزیرآ.پ بودند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۹ ۱۴ خرداد ۱۳۹۴
هیچ وقت فراموشت نمی کنم هرجا هستی سلامت،سربلندوسعادتمند باشی خیلی مردی فرهنگی ناحیه 2قزوین
Iran (Islamic Republic of)
جواد شاملو
۱۷:۳۵ ۱۴ خرداد ۱۳۹۴
واقعاً که احسنت آقای حاجی بابایی. دمت گرم با وزارت داری ات.
Iran (Islamic Republic of)
سید رضا حسینی
۱۶:۵۳ ۱۴ خرداد ۱۳۹۴
تا نگردی آشنا زین پرده رازی نشنوی گوش نامحرم نباشد جای پیغام سروش.شما تهرانید و ما همدان تشریف بیارید
آخرین اخبار