حاشیه‌نگاری باشگاه خبرنگاران از یک بزرگداشت؛

غلغله‌ در حفره‌های التماس/ بازرسی بدنی که حاشیه‌ساز شد!

بیست و ششمین مراسم بزرگداشت معمار کبیر انقلاب اسلامی در حالی با حضور پرشکوه ملت ایران برگزار شد که این مراسم خالی از حاشیه نبود.

دست‌رد به سینه زائران خمینی‌کبیر/ غلغله در حفره‌های التماس!گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران: بزرگراه خلیج همیشه فارس و خیابان‌های همجوار مملو از زائران «خمینی کبیر» بود، زائرانی که از اقصی نقاط ایران اسلامی برای بیست و ششمین سال پیاپی خود را به مراسم بزرگداشت بنیانگذار انقلاب اسلامی در جنوبی‌ترین نقطه تهران و در کنار گلزار شهدای بهشت زهرا (س) رسانده بودند.

دستگاه‌های خدمات رسانی همچون آتش نشانی، اورژانس، پلیس‌راه، نیروی انتظامی، کارکنان شهرداری، ایستگاه‌های راهنما و ... همه و همه در مسیر زائران «خمینی کبیر» و حتی در 9 مربع 42 ×42 متری حرم در حال انجام وظیفه بودند.

از 4 ورودی حرم مطهر حضرت امام خمینی(ره)، ورودی شمالی شاهد بیشترین تجمع مردم برای ورود به صحن و زیارت ضریح بود، تجمعی که از حاصل وحدت اقوام مختلف مردم ایران تشکیل شده بود.

قومیت، فرهنگ، زیان و مذهب فرق نمی‌کرد، از هر قشر و طبقه و گروه آمد بودند، گروهی با لباس محلی کُردی و گروهی هم با لباس محلی تُرکمن، گروهی به زبان آذری صحبت می‌کردند و گروهی دیگر به زبان بلوچی و سیستانی، لری و ... .

در گوشه‌ای هم جوانان نسل سومی انقلاب «خمینی کبیر» در حال عکس گرفتن از لباس و رسومات هموطنان مختلف خود بودند که نشانه برابر بودن امت اسلامی در نظام برگرفته از اسلام و انقلاب است.

اگر کتاب گینس، 26 سال قبل مراسم تشییع رهبر 87 ساله ایران را بخاطر حضور 10 میلیون نفری مردم در خود جای داد باید امروز عشق و اردات نسل جوانی را ثبت کند که هر چند از نزدیک امام(ره) را درک نکرده‌اند اما همچنان عاشق آن پیر سفر کرده هستند.

در حاشیه این مراسم، نمایشگاه زندگی سالم با تعدد غرفه‌های مختلف دایر شده بود که زائران قبل از آغاز رسمی مراسم از آن بازدید کردند.

همچنین ایستگا‌های «روشنگری؛ پاسخ به شبهات سیاسی» و ... در ضلع شمالی حرم مطهر به چشم می‌خورد.

گزاره برگ هسته‌ای ایرانی نیز در این مراسم حضور داشت و انبوهی از مردم در حال امضای آن بودند و روی آن نوشته شده بود:« گزاره برگ مردمی ایرانی در برابر گزاره برگ جعلی آمریکا».

همه و همه در جنب و جوش بودند تا بتوانند خود را به داخل حرم مطهر برسانند اما فرایند عبور به داخل صحن حرم مطهر با کندی پیش می‌رفت.

معمولا در مراسم‌های این چنینی که مردم از اقصی نقاط کشور حضور چشمگیر دارند ایستگاه‌های اطلاع‌رسانی به تعداد زیاد و با نیروهای با حوصله دایر می‌شود تا مردم را راهنمایی کنند اما مقوله‌ای که قدری اهمال در آن دل آزاری می کرد.

اکثر قریب به اتفاق زائران حرم مطهر امام خمینی(ره) در بخش درب شمالی تجمع کرده بودند و منتظر ورود به داخل حرم بودند اما خبری از هدایت آنها به داخل حرم نبود.

عقربه‌های ساعت به سرعت می‌گذشت و زائران به خوبی می‌دانستند ساعت 10 سخنرانی رهبر معظم انقلاب آغاز خواهد شد از این جهت هر چه زمان می‌گذشت عجله و شوق زائران برای ورود به حرم زیاد می‌شد، تا جایی که مجبور بودند با تندی صحبت کنند.

زائرن با دلخوری خطاب به انتظامات حرم می‌گفتند «ما از راه دور به عشق حضرت آقا آمدیم،  اجازه نمی‌دهید به مقصد برسیم و از نزدیک آقا را زیارت کنیم، متوجه هستید که ما از شهرستان برای دیدن آقا آمدیم و...»

این در حالی بود که فقط 2 ورودی برای انبوه زائران در نظر گرفته شده بود و مابقی ورودی‌ها را با داربست فلزی و کیسه‌های آبی رنگ مسدود شده بودند! البته برخی از زائران حفره‌های را باز کرده بودند و از طریق آن از مسئولان انتظامات در خواست التماس‌گونه داشتند تا اجازه دهند وارد صحن حرم شوند!

کندی ورود زائران به  صحن در حالی صورت می‌گرفت که برای تعداد بیشتری از زائران در داخل محوطه حرم جا وجود داشت و شاید صرفا نیاز به یک هماهنگی و اطلاع‌رسانی دقیق و بیشتر وجو داشت!

اصرار زائران برای ورود به صحن ادامه داشت تا اینکه سخنرانی حجت السلام سید حسن خمینی به اتمام رسید و نفس‌ها در سینه حبس شد و همه منتظر ورود رهبر معظم انقلاب بودند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ساعت 10 در میان شعار زائران حرم «خمینی کبیر» که همراه با شور و شوق بود، وارد صحن شدند و لحظاتی به احساسات مردم پاسخ دادند و سپس به روی صندلی که در آنجا تعبیه شده بود، نشستند.

رهبر معظم انقلاب برای دقایقی صرفا ابراز احساسات زائران را می‌نگریستند بدون آنکه حرفی بزنند و شاید این بهترین نوع پاسخ به احساسات آنها بود.

مسئولان ارشد نظام هم در جایگاه تعیین شده حضور یافتند، آیت الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی ریس مجمع تشخیص مصلحت نظام ، آیت الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان، آیت االله صادق آملی لاریجانی رییس دستگاه قضا، حجت الاسلام حسن روحانی رییس دستگاه اجرایی، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، آیت الله محمود شاهرودی رییس سابق دستگاه قضا و حجت الاسلام حسن خمینی به همراه 2 برادارانش در جایگاه مخصوص نسشته بودند.

حجت‌الاسلام قدرت الله علیخانی نماینده دور هشتم مجلس شورای اسلامی قصد داشت از یکی از ورودی‌ها وارد صحن شده و در جایگاه مخصوص مقامات حضور داشته باشد اما یکی از ماموران انتظامات وی را بازرسی بدنی کرد و با لحنی تند از وی خواست تا عمامه اش را هم بازرسی کند اما وقتی علیخانی این رفتار را دید از ورودبه صحن خودداری کرد و گفت خداحافظ!

مراسم بیست و ششمین سالگرد بزرگداشت رهبر کبیر انقلاب اسلامی در حالی برگزار می‌شد که از 45 کشور جهان و 27 رسانه خارجی مهمانان بین المللی حضور داشتند.

به هر صورت سخنرانی حضرت‌آیت‌الله خامنه‌ای ساعت 11 و 36 دقیقه به پایان رسید که تعداد زیادی از زئران موفق نشدند وارد صحن شده و از نزدیک رهبر زمان خود را ببینند!

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار