گزارش ویژه: جمعه بازارها

از شير مرغ تا جان آدميزاد در جمعه بازار تهران + تصاویر

روزهاي جمعه كه بيشتر مغازه ها تعطيل هستند، جمعه بازار تهران محلي براي خريد و فروش هر چيزي است. از شير مرغ تا جان آدميزاد!

خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران: در جمعه بازارها هر چيزي كه به ذهنتان خطور مي‌كند عرضه می شود و به فروش مي رسد. از وسايل دست‌دوم تا وسايل نو و جدید، از اشيايي كه به قول خود فروشندگان از عهد دقيانوس است تا كفش اسكي پيدا مي شود. در ميان اين وسايل از ظروف عتيقه، وسايل ساخته‌شده از چوب‌هاي جنگلي، زيورآلات دست‌ساز قديمي و جديد و البته صنایع دستی ساده و ارزان قیمت گرفته تا فرش و گلیم های بسیار گران قیمت را می توان پيدا كرد.

*بازارهايي كه برند شده اند

اگرچه در گذشته یک یا دو روز از هفته به برگزاری این بازارچه ها آن هم در حاشیه مناطق مسکونی، اختصاص می‌یافت اما اکنون فروشندگان این بازارچه‌ها، هر روز را در یک نقطه از شهر بزرگ تهران یا حاشیه‌های آن سپری می‌کنند و هر روز برای خود، این کسب و کار را ادامه می‌دهند.

برخی نقاط شهر تهران هم در برگزاری این بازارچه‌های روزانه، به یک برند تبدیل شده‌اند، برندی که همه مردم تهران از سراسر نقاط شهر برای خرید از آنها، روانه این نقطه خاص می‌شوند و تلاش دارند که خریدهای مناسب خود را با قیمت مناسب، از این بازارچه های روزانه یا به اصطلاح جمعه‌بازار تأمین کنند.

از شير مرغ تا جان آدميزاد در جمعه بازارهاي تهران+تصاویر

ناصرالدين‌شاه بعد از رفتن به فرنگ و ديدن جمعه ‌بازار پاریس، جمعه بازار را باب کرد.
نخستين جمعه ‌بازار در مسجدشاه سابق (مسجد امام‌ خميني) در بازار بزرگ تهران شکل گرفت كه فروشندگان؛ اجناس خود را از صبح زود تا اذان ظهر پهن مي‌كردند. بعد از مسجدشاه، تكيه دولت محل جمعه‌بازار شد.
 
اما جمعه‌بازار به شكل و شمايل امروزي در پاركينگ ناصرخسرو (سعدي جنوبي) شكل گرفت و از سال 1380 به بعد، پاركينگ پروانه در روزهاي جمعه تغيير كاربري دارد و جمعه‌بازار جديد در آنجا شكل گرفت كه نسبت به جمعه‌بازار ناصرخسرو از هر جهت مناسب تر است. 

در ميان اين وسايل از ظروف عتيقه، وسايل ساخته‌شده از چوب‌هاي جنگلي، زيورآلات دست‌ساز قديمي و جديد و البته صنایع دستی ساده و ارزان گرفته تا فرش و گلیم های گران قیمت را می توانید در جمعه بازار پیدا کنید. لباس های مختلف که یا بسیار کار شده و گران قیمت هستند یا بسیار ساده و حتی بدون الگو دوخته شده اند. فروش عتیقه جات از قبيل گرامافون های میلیونی، صفحات موسیقی قدیمی، ظرف معمولی و ظروف عتیقه مثل سماور و سینی،کلکسیون های گران قیمت سکه، لاله و جاشمعی های قدیمی و صندلی های لهستانی  بخشي ديگر از اجناس عرضه شده در اين بازارهاي يك روزه را به خود اختصاص مي دهند و می توانید هر آنچه را كه در سالهاي پیش وجود داشته است با اندكي چرخ زدن در آن ها پیدا کنید. 

از شير مرغ تا جان آدميزاد در جمعه بازارهاي تهران+تصاویر

در جمعه بازارها بسیار دختران و پسران جوان هستند که صنایع دستی خودشان را می فروشند. این صنایع دستی معمولاً در هر فصل تغییر می کنند.

* گردشگرانی كه بدنبال عتيقه هستند

 
خانم های میانسال و تعدادي فروشندگان شهرستاني كه با لباس های محلی برای همان چند ساعت به تهران می آیند هم در اين ميان به چشم مي خورند كه لباس هاي دست دوز خودشان را عرضه مي کنند.

در اين بازارها بيشتر فروشندگان چند سالی است كه غرفه دارند و شناخته شده حرفه خود هستند و هم تعداد زیادی از خریداران، دختران و پسران جوان که ظاهر هنری دارند هم، جزو مشتریان پروپاقرص اینجا هستند. البته تعداد کسانی که خانوادگی برای خرید به جمعه بازار می آیند هم کم نیست. در اين بين تعداد زیادی گردشگر نیز سري به جمعه بازار می زنند و اغلب سراغ خرید صنایع دستی، رومیزی های کار شده و عتیقه ها مي روند.

یکی از بزرگترین مشکلاتی که شايد هنگام خريد البسه از جمعه بازارها با آن روبرو شويد، نبود اتاق برای پوشیدن و اندازه گرفتن ( اتاق پرو) است. از آنجا که امکان تعویض وجود ندارد، مجبورید لباس ها را از روی لباس های خودتان اندازه بگیرید. 

يكي از مزایای اين جمعه بازارها برای شهروندان، جمع كردن چند بازار در كنار هم است كه رنج مسير خريداران را در ترافيك سر سام آور و هوای آلوده تهران كم مي كند و افراد با حضور در اين مكان ها براحتي مي توانند اجناس خود را انتخاب و خریداری کنند. اين بازارها كه به همت شهرداري ها برپا می شوند براي فروشندگاني كه نمي توانند براي ارائه اجناس خود مغازه ای اختيار كنند نيز خالي از لطف نيست و از قبل آن سودي بدست می آورد.

گزارشگر: افشین حیدری

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۰ ۰۱ فروردين ۱۳۹۸
عالی من خودم وقتی خرید میکنم نسبت به جا های دیگه رضایت بیشتری از نظر قیمت دارم
آخرین اخبار