عسلی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

افزایش 500 هزار بشکه‌ای صادرات در صورت رفع تحریم‌ها

مدیر امور اوپک و روابط با مجامع انرژی با اشاره به اینکه با بازگشت ایران به بازار بعد از رفع تحریم‌ها، قیمت‌ها در بازار کاهش نمی‌یابد گفت: ما می‌توانیم بعد از رفع تحریم‌ها در مدت کوتاهی ٥٠٠ هزار بشکه به صادرات خود اضافه کنیم.

مهدی عسلی، در گفتگو با خبرنگار انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ در خصوص دستاوردهای اجلاس یکصد و شسصت و هفت اوپک اظهار داشت: اجلاس اوپک برای جمهوری اسلامی مثبت بوده به طوریکه در این اجلاس نامه وزیر نفت که پیش از آن در اختیار دبیرخانه اوپک قرار گرفته بود به وزرای اوپک ابلاغ شد و در مضمون نامه نیز آمده بود که ایران بلافاصله بعد از تحریم‌ها به سهم خود در بازار بر می‌گردد.
 
وی با تاکید به نامه وزیر نفت ایران، گفت: درست است که این بحث مطرح شده که افزایش عرضه از سوی اوپک بر روی قیمت‌ها اثر می‌گذارد، اما جمهوری اسلامی ایران با نامه‌ای که در اختیار وزیران اوپک قرار داد، اعلام کرده با توجه به بازگشت ایران به بازار بعد از رفع تحریم‌ها، برای این‌که این حضور سبب کاهش قیمت‌ها نشود کشورهایی که در این مدت سهم ایران را در بازار گرفته‌اند باید تولید خود را پایین بیاورند تا بازار همچنان متعادل باقی بماند.

افزایش 500 هزار بشکه به صادرات در صورت رفع تحریم‌ها

مدیر امور اوپک و روابط با مجامع انرژی ادامه داد: هم اینک صادرات ایران یک میلیون بشکه در روز است که وزیر نفت اعلام کرده است، ما می‌توانیم بعد از رفع تحریم‌ها در مدت کوتاهی ٥٠٠ هزار بشکه به صادرات خود اضافه کرده و ظرف مدت ٦ ماه نیز ٥٠٠ هزار بشکه دیگر به صادرات نفت ایران بیفزاییم.  
 
وی ادامه داد: در این صورت اگر کشورهایی که سهم ایران را در بازار گرفته‌اند تولید خود را کاهش ندهند، این امکان وجود دارد که بازگشت ایران به بازار سبب کاهش قیمت‌ها شود و آن کشورها ضرر می‌کنند، زیرا صادرات ایران دوبرابر می‌شود و حتی اگر قیمت‌ها به نصف هم برسد به لحاظ مالی برای ایران ضرر محسوب نمی‌شود.
 
مدیر امور اوپک و روابط با مجامع انرژی گفت: اما کشورهایی که صادرات فراوانی دارند و بازار ایران را گرفته‌اند با کاهش قیمت نفت متضرر می‌شوند، از آنجا که آنها نمی‌توانند چنین وضعی را تحمل کنند بنابراین مجبور هستند تولیدشان را کاهش دهند.
 
وی در پاسخ به این سئوال که آیا کشورها قولی مبنی بر همکاری با ایران درخصوص نامه وزیر نفت داده‌اند، تصریح کرد: درخواستی که وزیر نفت مطرح کرده در  اوپک سابقه داشته است. بنابراین، این مسئله سابقه تاریخی دارد و ایران هم چیزی غیر این نخواسته که اعضا براساس اساسنامه اوپک همکاری کنند تا منافع کل کشورهای عضو تامین شود.
 
مدیر امور اوپک و روابط با مجامع انرژی با بیان این‌که ایران انتظار ندارد همه درخواست‌هایش در اجلاس ١٦٧ تحقق یابد، افزود: اساس کار اوپک همکاری همه اعضا بایکدیگر است و همه کشورها برای رسیدن به یک تصمیم باید اجماع داشته باشند اما درخواست‌های ایران در این اجلاس مطرح شده و انتظار داریم اعضا در نشست آینده اوپک به آن توجه نشان دهند.
 
وی با اشاره به تثبیت تولید ٣٠ میلیون بشکه‌ای ظرفیت تولید اوپک و همچنین اضافه تولید ٨٠٠ هزار بشکه‌ای این سازمان، گفت: با توجه به این که سقف تولید ٣٠ میلیون بشکه‌ای اوپک در این جلسه تثبیت شد، بنابراین باید ٨٠٠ هزار بشکه از میزان فعلی کاهش یابد تا به سقف ٣٠ میلیون بشکه برسیم که این میزان سبب تقویت قیمت‌ها می‌شود.   
 
عسلی تصریح کرد: کشورهایی که از نوامبر گذشته تولیدشان را افزایش داده‌اند باید تولیدشان را کاهش دهند تا به سقف ٣٠ میلیون بشکه برسیم.
 
مدیر امور اوپک و روابط با مجامع انرژی با اشاره به مذاکره شرکت‌های بزرگ نفتی با وزیر نفت ایران در حاشیه اجلاس ١٦٧ اوپک نیز گفت: بیشتر شرکت‌های بزرگ نفتی دنیا غیر از شرکت‌های آمریکایی که منع قانونی برای مذاکره با ایران داشتند، با وزیر نفت ایران دیدار داشته و برای حضور در فعالیت‌های بالادستی و پایین دستی صنعت نفت ایران بلافاصله بعد از رفع تحریم‌ها ابزار تمایل کردند.

انتهای پیام/
برچسب ها: صادرات ، نفت ، تولید ، اوپک ، تحریم ، بازار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار