سين جيم علمي با رييس نوسازي مدارس

حادثه شین آباد تلخ‌ترین اتفاق در دوره فعالیتم بود

سین جیم باشگاه خبرنگاران این بار سراغ مرتضی رئیسی، رئیس سازمان نو‌سازی مدارس کشور که سابقه فعالیت در این پست در دو دولت دهم و یازدهم را دارد رفت.

حادثه شین آباد تلخ‌ترین اتفاق در دوره فعالیتم بود/ خیرین مدرسه ساز بازوی اصلی سازمان نوسازی هستند
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش گروه علمی باشگاه خبرنگاران؛ سین جیم باشگاه خبرنگاران این بار سراغ مرتضی رئیسی، رئیس سازمان نو سازی مدارس کشور که سابقه فعالیت در این پست در دو دولت دهم و یازدهم را دارد رفت.

شرایط کاری شما در دولت یازدهم بهتر است یا دولت دهم؟
روند نوسازی مدارس و اعتبارات در سال 94 به مراتب بهتر از سال 92 و 91 بود امسال 46درصد رشد اعتبارات عمرانی ملی داشتیم مهمتر اینکه اعتبارات امسال به حوزه‌ای اختصاص پیدا کرد که مشکلات اصلی آموزش و پرورش و ایمن سازی مدارس به آن مرتبط است.

ایمن سازی مدارس تا چه حد اعتبار می‌طلبد؟
90 درصد اعتبارات عمرانی ملی مصوب آموزش و پرورش در سال 94 معطوف به افزایش سطح ایمنی مدارس است.ما در این خصوص چالش‌های زیادی از سالهای گذشته داشتیم و اکنون گامی مثبت در تسریع روند ایمن سازی مدارس به خصوص در برابر زلزله و حوادث طبیعی برداشته شده است.

ویژگی خاص سازمان شما چیست؟
حضور خیرین مدرسه ساز وجه تمایز فعالیت‌های سازمان نوسازی است. بیش از 120 درصد اعتبارات مربوط به تکمیل پروژه‌های نیمه تمام خیرین ما افزایش یافته است که این موضوع در کشور بی سابقه بوده است.

چند درصد مدارس کشور غیر استاندارد است؟
به لحاظ آماری مدارس غیر استاندارد کشور کاهش یافته است همانطور که گفتم از لحاظ درصدی مدارس غیر استاندارد روز به روز کاهش می‌یابند و امیدواریم به سمتی برویم که مدرسه غیر استاندارد نداشته باشیم.

وضعیت مدارس کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
اگر  چه با استانداردهای آموزشی فاصله داریم اما شرایط نسبت به دو سه سال قبل بسیار رضایت بخش است و امیدواریم در کنار استاندارد نمودن همه فضاهای آموزشی شاهد توسعه امکانات آموزشی در کشور باشیم.

هنوز هم در کشور مدارس دو نوبته وجود دارد؟
بله متاسفانه ده درصد مدارس کشور هنوز به صورت دو نوبته اداره می‌شوند البته این تعداد هر روز در حال کم شدن است و امیدواریم در کنار استاندارد نمودن فضاهای آموزشی شاهد کاهش مدارس دو نوبته و تبدیل آن به یک  نوبت شویم. البته این موضوع همدلی دولت و مردم را می‌طلبدکه اعتبارات لازم در این خصوص تامین گردد.

نقش خیرین مدرسه ساز در امر ساخت و ساز تا چه حد حائز اهمیت است؟
در حال حاضر خیرین مدرسه ساز در کنار آموزش و پرورش در ساخت پروژه‌های جدید و تامین اعتبارات و حتی تکمیل پروژه‌های نیمه تمام حضوری پر رنگ دارند. آنچه در این زمینه می‌توانم بگویم توجه به این نکته است که اعتبارات نو سازی مدارس در هیچ سالی به اندازه سال 94 مورد توجه نبوده است.

آیا بخشی از اعتبارات شما از محل عوارض تامین می‌شود؟
20 درصد عوارض گاز براساس قانون برای استاندارد سازی مدارس به لحاظ گرمایشی و سرمایشی اختصاص می‌یابد که یک گام موثر در زمینه تامین سطح ایمنی مدارس کشور است.

آیا ممکن است روزی سازمان نو‌سازی دیگر مدرسه فرسوده‌ای برای باز سازی نداشته باشد؟
تصور چنین شرایطی به نظر بعید است چراکه نیازهای تعلیم و تربیت روز به روز افزایش می‌یابد و نیاز به فضاهای آموزشی علی رغم ایجاد فضاهای جدید و تامین تجهیزات هرگز برطرف نمی‌شود ضمن اینکه موضوع نگهداری از مدارس به عنوان سرمایه‌ای ملی امری حیاتی است.

میزان فضاهای آموزشی کشور چقدر است؟
بیش از 53 میلیون متر مربع فضای آموزشی در کشور داریم که یک سرمایه ملی بسیار بزرگ برای کشور به حساب می‌آید و صیانت از آن امری ضروری است.

تا به حال شده از خیابان عبور کنید و ظاهر یک مدرسه شما را به فکر فرو ببرد؟
این  اتفاق بسیار برایم رخ داده است بخصوص هنگام عبور و مرور در استانهای محروم که نیازهای آموزشی بیشتر است و سعی بنده همیشه این بوده است که نیازهای دانش آموزان را درک کنم و تا حدی که در توانم بوده است دنبال این موضوع بوده ام اما قضاوت در این مورد که چقدر در کارم موفق بوده‌ام برعهده دیگران است.

کدام استان رکور‌دار دارا بودن مدارس فرسوده است؟
به لحاظ فرسودگی مدارس استان تهران در صدر استانهای کشور قرار دارد سپس سیستان و بلوچستان و پس از آن آذربایجان غربی و در نهایت مراکز استان‌هایی که بافت فرسوده بیشتری دارند جای دارند.

در مسافرت‌هایی که با خانواده به نقاط مختلف کشور می‌روید نمای مدارس تا چه حد شما را تحت تاثیر قرار می دهد؟
به هر حال کار من با توجه به رشته تحصیلی‌ام که مهندسی عمران است در ارتباط تنگاتنگ با بازسازی نو سازی و تجهیز مدارس است. لذا حتی در ایام فراغت هم با گذر از خیابانهای شهرهای کشور دغدغه فضاهای آموزشی فرسوده را احساس می‌کنم و رفع نیاز مناطقی که از متوسط کشور پایین‌تر هستند در اولویت کاری ما قرار دارد.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور چه آروزیی در سر دارد؟
اگرچه پاسخ به این سوال تا حدی شعاری به نظر می‌رسد اما آرزو می‌کنم همه مدارس کشور استاندارد شوند تا دیگر هیچ دانش آموزی در زیر سقفی فرسوده و در حال تخریب نگران تحصیل خود نباشد.

از گام‌های مثبت خود در دوره فعالیت‌تان بگویید؟
ایمن سازی مدارس مخصوصا با اقدام مجلس هفتم با اعتباری برابر 4 هزار و 900 میلیارد تومان همراه شد که این یک اقدام منحصر به فرد در طی سالهای گذشته تا کنون بوده است به گونه‌ای که به زبان ساده‌تر مدارس استاندارد از یک سوم به دو سوم افزایش یافته است.

نقش خیرین در این بین تا   چه حد مثمر ثمر است؟
بیست درصد کلاس‌های درسی با مشارکت مردم و توسط خیرین ایجاد شده است و امیدواریم با حمایت دولت حضور خیرین مدرسه ساز روز به روز پر رنگ‌تر شود.

از حوادث تلخی که در طول فعالیت خود با آن مواجه شدید بگویید؟
شاید بتوان حادثه آتش سوزی مدرسه‌ای در شین آباد را تلخ‌ترین اتفاق در طول فعالیتم یاد کرد. اما اتفاقات مثبت در زمینه تامین اعتبارات در خصوص نوسازی و باز سازی مدارس موضوعی است که باید از آن به نیکی یاد نمود.

در پایان بگویید نسبت به فعالیت خود با دولت یازدهم راضی‌ترید یا دولت قبل؟
خوشحالم از اینکه در جایی خدمت می‌کنم که مخاطبان من دانش آموزان پاک میهنم هستند و از هر دو دوره فعالیت حرفه‌ای خود به عنوان تجربه‌ای کارآمد در مسیر پیش رو استفاده می‌نمایم.


گفتگو از طیبه کارگر



انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۷ ۱۸ خرداد ۱۳۹۴
مصاحبه جامع و کاملی است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۹ ۱۷ خرداد ۱۳۹۴
بسیار مطلب زیبا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۶ ۱۷ خرداد ۱۳۹۴
عالی بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۷ ۱۷ خرداد ۱۳۹۴
چقدر هم شما به این بچه ها کمک کردید واقعا بعد از چند سال هنوز دارن درد میکشن شما مسئولین کی قرار هست بدرد مردم بخورید
آخرین اخبار