ارزش لیر ترکیه به شدت سقوط کرد

پس از شکست حزب عدالت و توسعه ترکیه در انتخابات پارلمانی، ارزش لیر این کشور به شدت تنزل کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از رویترز، در پی ناکامی حزب عدالت و توسعه ترکیه در کسب اکثریت مطلق کرسی‌های پارلمان در انتخابات این کشور، ارزش لیر ترکیه روز یکشنبه به شدت سقوط کرد.

ارزش لیر ترکیه، که  در سال کنونی یکی از بدترین عملکردها را در میان واحدهای پولی اقتصادهای نوظهور داشته است، روز یکشنبه در برابر دلار به رقم دو 799 هزارم رسید و کاهشی 5 درصدی را تجربه کرد.

البته این رقم در ساعات پایانی یکشنبه اندکی کاهش یافت و به رقم دو و 750 هزارم رسید. این در حالی است که نرخ برابری لیر ترکیه با دلار، روز جمعه دو و 661 هزارم بود.

«نیکولاس اسپیرو» کارشناس موسسه اقتصادی و راهبرد مالی «اسپیرو ساورن استراتژی»، در این باره گفت: «افزایش خطرپذیری سیاسی در ترکیه، یکی از نقاط توجه بازار طی چند ماه اخیر بوده است. این خطرپذیری ها اکنون به یک سطح کاملا متفاوت وارد شده است.»

وی افزود: «پیش از انتخابات، ارزش لیر ترکیه در برابر دلار به سرعت در حال کاهش بود. این کاهش اکنون می تواند به یک سقوط منتهی شود و فشارهای تورمی و همچنین فشار بر بانک مرکزی ترکیه را برای افزایش نرخ بهره بانکی به شدت افزایش دهد.»

ارزش لیر ترکیه در سال کنونی نزدیک به 18 درصد کاهش پیدا کرده است. در میان ارزهای جهان، تنها واحد پولی اوکراین و برزیل کاهش ارزشی بیشتر از لیر ترکیه را در این مدت زمان داشته‌اند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار