افتتاح چهاردهمین نمایشگاه بین المللی خودرو شیراز

نمایشگاه خودرویی که حال ندارد/ پیغام چینی ها به بازار خودرو ایران

عصر سه شنبه در حالی روبان افتتاح چهاردهمین نمایشگاه بین المللی خودرو شیراز قیچی شد که به نظر می رسد خودروسازان و واردکنندگان خودرو کشور،استقبال چندانی از آن به عمل نیاورده و نمایشگاه امسال به اصطلاح حالی ندارد.

به گزارش خبرنگار صنعت گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛اگرچه نمایشگاه چهاردهم برخی خانواده ها و جوانان شیرازی را از حافظیه و سعدیه و باغ و فالوده فروشی، راهی سی چهل کیلومتر خارج از شهر کرده، اما تعداد بازدیدکنندگان (حداقل در روز افتتاحیه) به حدی نبود که بتوان  این نمایشگاه را پر رونق و پربازدید به حساب آورد.

بدون شک بزرگترین غایب نمایشگاه چهاردهم، سایپا و زیرمجموعه اش پارس خودرو هستند که به هر دلیلی، در این خرداد گرم، به جنوب نیامدند تا رقیب شان ایران خودرو یکه تاز "شیراز" باشد.

ایران خودرویی ها البته تنها یک محصول جدید را به پایتخت فرهنگی ایران آورده بودند؛ رنو کبچر؛ خودرویی که اگرچه مجری نمایشگاه آن را به اشتباه، طراحی ایران خودرو اعلام کرد، اما شیرازی ها خوب می دانستند که میهمان شان خارجی است و اهل فرانسه.

در غرفه ایران خودرو، به جز کپچر، خودروهای دیگری مانند پژو پارس و دنا هم بودند، حال آنکه برای بازدیدکنندگان، تنها کپچر و وانت آریسان، تازگی داشتند. آبی های جاده مخصوص در کنار خودروهای خود، مدل گلی دنا (ماکت دنا که از گل ساخته شده) را نیز در نمایشگاه به معرض دید عموم گذاشته اند تا به صورت نمادین، مراحل طراحی دنا را برای بازدیدکنندگان تشریح کنند. 

نمایشگاه شیراز اما خودروهای نوستالژیک را نیز در خود جای داده، که بدون تردید، نوستالژیک ترین شان  بنز 1924 است. این غول آلمانی آجری رنگ را کمتر ایرانی هست که نشناسد و تا به حال در جاده ها و خیابان های کشور ندیده باشد؛ خودرو سنگینی که هنوز هم خواهان دارد و از همین رو ایران خودرودیزلی ها آن را به شیراز آورده بودند.

هرچه در غرفه های ایران خودرو، خودروهای ایرانی و فرانسوی و آلمانی به چشم می آمد، در دیگر غرفه ها تا چشم کار می کرد، خودروهای چینی چیده شده بودند؛ چینی ها نه فقط محصولات سواری، که پیکاپ و شاسی بلند و کامیون نیز راهی شیراز کرده بودند تا عملا بخش بزرگی از نمایشگاه چهاردهم را قرق کرده باشند.

چینی ها با حضور پر رنگ خود در نمایشگاه خودرو شیراز، گویا می خواهند این پیغام را به ایرانی ها برسانند که حالا حالاها میهمان آنها خواهند بود، حتی اگر خودروسازان بزرگ دنیا نیز راهی ایران شوند.

قرار است طی روزهای باقیمانده از نمایشگاه، برخی خودروهای چینی رونمایی شوند و باید دید آیا ایرانی ها از میهمانان چشم بادامی جدید خود استقبال می کنند یا دست رد به سینه شان خواهند زد.

حضور نسبتا پررنگ چینی ها در نمایشگاه خودرو شیراز در حالی است که برخی واردکنندگان بزرگ کشور در آن حضور پیدا نکرده اند و مشخص نیست نیامدن آنها به این نمایشگاه، ریشه در چه مسائل و مشکلاتی دارد. 

هرچه هست، نمایشگاه امسال شیراز چندان حس و حال سال های گذشته را ندارد و کم رونقی و رخوت در این نمایشگاه که تا جمعه این هفته برقرار خواهد بود، کاملا به چشم می آید.

انتهای پیام/
    
   

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا صادقی
۲۳:۵۳ ۲۴ خرداد ۱۳۹۴
خداراشکر که چین هست والا خودروسازان ایرانی......................................
آخرین اخبار