سین‌جیم علمی در گفت‌وگو با عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس:

مدرسه غیر دولتی نوعی تبعیض آموزشی است/ زیر میزی دوباره در حال جوانه زدن است

سین‌جیم امروز باشگاه خبرنگاران به گفت‌وگو با نماینده‌ای می‌پردازد که سابقه معلم بهداشت مدرسه‌ای را بهترین دوره فعالیت کاری خود می‌داند.

مدرسه غیر دولتی نوعی تبعیض آموزشی است/ زیر میزی دوباره در حال جوانه زدن استبه گزارش خبرنگار بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ این سین‌جیم از خاطرات مردی می گوید که در کارنامه کاری خود معلم بهداشت هم بوده است.

خودتان را معرفی کنید؟ 
احمد آریایی نژاد متولد سی‌ام آبان 1345 در سامن ملایر هستم دارای مدرک دکترای پزشکی عمومی و سابقه 30 سال فعالیت تحت عنوان پزشک آموزش و پرورش می‌باشم. 

کار نمایندگی‌ سخت‌تر است یا کار درمانی؟ 
یک پزشک فقط با جان بیمار در ارتباط است اما نماینده با سرنوشت میلیون‌ها نفر سر و کار دارد یعنی به زبان ساده‌تر روح و روان جامعه با شغل نمایندگی در ارتباط مستقیم است. 

چند فرزند دارید؟ کدام برهه کاری خود را متمایزتر می‌دانید؟
با توجه به چالشهای فراوانی که در آموزش و پرورش وجود دارد از جمله مشکلات آموزشی، پرورشی، بهداشتی و علمی دانش‌آموزان به نظرم می‌رسد دوره فعالیتم در آموزش و پرورش فراز و نشیب های بیشتری به همراه داشت. بنده دارای 4 فرزندم که دخترم متولد سال 60 و دارای مدرک ارشد شیمی  است و فرزند آخرم به تازگی متولد شده است. 

در شرایط کار دچار استرس هم می‌شوید؟ 
بنده هم مثل همه انسان‌ها با بیم و امید زندگی می‌کنم و استرس بخشی از فعالیت‌های کاری ماست بخصوص در دنیای نمایندگی باید همیشه تلاش کنیم که مصلحت نظام و ملت همراه با هم باشد و رسیدن به این مهم بدون استرس امکان‌پذیر نیست. 

چه زمانی کار یک نماینده حائز اهمیت‌تراست؟ 
رای دادن به وزرا و سوال از وزرا سخت‌ترین بخش کاری یک نماینده است چرا که تغییر مسئولین سخت و در معرض انتقادهای فراوان است و به لحاظ اخلاقی باید مراقب بود تا از مرزهای انسانیت خارج نشویم.

از زاویه دید خود در خصوص مشکلات دانش‌آموزان بگویید؟ 
مشکلات آموزش و پرورش از استاندارد نبودن کلاس‌ها، محدودیت در استخدام، مشکلات فرهنگیان، همه و همه از ایده‌آل ها فاصله دارند و با توجه به تاثیر آموزش و پرورش در نهادینه کردن شخصیت فرزندانمان نمی‌توان در خصوص این مشکلات بی‌توجه بود. 

نظرتان را در مورد مدارس غیر انتفاعی بگویید؟ 
به نظر من ایجاد مدارس غیر انتفاعی با نوعی نگاه تبعیض آمیز همراه است به عقیده بنده موفقیت دانش‌آموزان نباید در گرو اخذ پول باشد. 

یعنی هیچ یک از فرزندانتان در مدارس غیر انتفاعی نبوده‌اند؟ 
3 فرزند محصل من هر سه در مدارس دولتی درس خواندند در واقع برای من بیش از آنکه شرایط علمی یک مدرسه مهم باشد بیشتر به جنبه اعتقادی و اخلاقی آموزش توجه می‌کنم. 

دیگر با آموزش و پرورش همکاری ندارید؟ 
من هیچ‌وقت از آموزش و پرورش نبریدم و معلمی بخشی از شالوده زندگی من است و هنوز فکر می کنم وضعیت بهداشت و درمان دانش‌آموزان دغدغه‌ای است که نمی‌توان از آن دور شد. 

دغدغه بهداشتی دانش آموزان در چه مواردی است ؟ 
چاقی، مشکلات دندانی، ناهنجاریهای قامتی از جمله مواردی است که نسل آینده را تهدید می‌کند بخصوص مشکلات استرسی که در پی بازیهای رایانه‌ای برای دانش‌آموزان ایجاد شده است.

هیچ‌یک از فرزندانتان اهل این بازی‌ها نیست؟ 
درمنزل ما یک تبلت و یک رایانه وجود دارد که به بچه‌ها اجازه استفاده و بازی کردن بیش از هفته‌ای نیم‌ساعت داده نمی‌شود و همه تلاش من و همسرم این بوده که وقت بچه‌ها را با بازی‌های تحرکی و جمعی پر کنیم. 

به عنوان یک نماینده در حوزه بهداشت و درمان خود را مثمر ثمر می دانید؟
کار من در این پست توام با خاطرات خوب و بد بوده است اما در مجموع سعی کردم در امر پیشگیری از بیماری ها و حفظ سلامت همیشه فعال باشم و انتقادات زیادی در این خصوص به مسئولین بهداشت و درمانی داشتم. شاید این اخلاق بنده به مزاج خیلی ‌ها خوش نیاید اما همیشه برایم توجه به حفظ سلامت مردم در اولویت قرار دارد.

شما به عنوان نماینده‌ای که مخالف پدیده زیر میزی بود فعالیت‌های زیادی داشتید پس چرا بازهم زیر میزی وجود دارد؟
ما در خصوص ریشه کردن زیر میزی فعالیت‌های زیادی کردیم اما باز هم این پدیده شوم درحال جوانه زدن است و اگر ریشه‌ای با آن برخورد نشود همانند پزشک خانواده و سیستم ارجاع نیمه کاره رها خواهد شد ما باید از قاعده هرم وارد شویم و نگذاریم مراجعه کنندگان به حوزه سلامت به سطح درمان برسند و تا زمانی که به این مرحله نرسیم زیر میزی ادامه خواهد یافت. 

الان در حال انجام چه کاری هستید؟ 
در حال تکمیل طرحی هستم که به شفاف سازی آزمون‌های استخدامی و جلوگیری از رابطه‌بازی می‌پردازند قانون هر اندازه هم خوب باشد اگر مجری خوب عمل نکند نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود به اعتقاد من علاوه بر اینکه قانون باید اصلاح شود نظارت هم باید به موقع انجام گیرد.

توصیه‌ای به همکاران خود دارید؟
همیشه سعی شود منفعت عام و در دراز مدت در نظر گرفته شود. تحول سلامت در کوتاه مدت به نتیجه نمی‌رسد و نمی‌توان با فشار بر بودجه تمام بخشهای کشور را در مضیقه قرار داد اولویت‌ها به نظر بنده تعلیم و تربیت است موضوعی که حوزه سلامت هم به آن نیاز دارد. 

آقای دکتر جز یارانه بگیر‌ها هستید یاخیر؟ 
بنده از دوره‌ای که نماینده مجلس شدم دیگر برای دریافت یارانه ثبت نام نکردم و به نظرم گرفتن یارانه از ثروتمندان و دادن آن به مستحقان اقدامی خوب و در خور تقدیر است. 

مهمترین چالش سلامت را چه می‌دانید؟ 
عدم آموزش و اطلاع رسانی به مردم یکی از چالشهای این حوزه است وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تنها نباید به آموزش دانشجویان پزشکی بپردازد بلکه آموزش همه مردم در اولویت کاری این وزارتخانه قرار دارد. 

به آینده طرح پزشک خانواده امیدوار هستید؟
بستگی به اعتقاد دولت دارد اگر در برنامه ششم توسعه بیاید شاید پا بگیرد مسئولین تا کنون به این طرح اعتقادی نداشتند و اجرای آن در یکی دو استان به صورت پایلوت دردی را دوا نمی‌کند. 

به سلامت محصولات غذایی چه نمره‌ای می‌دهید؟
 در این زمینه سازمان غذا و دارو باید پاسخگو باشد اما به نظر من آن اعتماد لازم وجود ندارد و باید کار به افراد پاک طینت و پاک‌دست سپرده شود تا بتوان شاهد رضایت عمومی مردم باشیم. 


گزارش از طیبه کارگر


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار