رئیس جمهور در نشست خبری:

ایران پروتکل الحاقی را اجرا خواهد کرد/ لغو یکباره تحریم‎ها اولین گام در مذاکرات هسته‎ای خواهد بود + فیلم

رئیس جمهور گفت: امروز چارچوب کلی مدنظر ایران مورد قبول 1+5 واقع شده است، اما در جزئیات هنوز اختلاف نظر فراوان وجود دارد، ما در مذاکرات جدی بوده و به دنبال تلف کردن وقت و خریدن آن نیستیم.

آنچه در مذاکرات هسته‎ای بدست آمده پیروزی ملت ایران استبه گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در نشست خبری با رسانه‌های داخلی و خارجی ضمن درود بر شهیدان و تبریک حلول ماه مبارک رمضان، سالروز 24 خرداد 1392 را به ملت ایران تبریک گفت.

وی با برشمردن شرایط بسیار خاص کشورمان در 2 سال گذشته ادامه داد: بحران بین‌المللی در روابط خارجی، شرایط سخت اقتصادی، شکاف در مسائل اجتماعی و اخلال فضای امنیتی در زمینه مسائل فرهنگی و محیط‌های آموزشی باعث شده بود که بدخواهان تصور کنند با فشارهایی که بر ملت ایران به ناروا تحمیل می‌کنند، مردم مشارکت آن چنانی پای صندوق‌های آراء نخواهد داشت.

حجت الاسلام روحانی افزود: هدف آن‌ها این بود که مردم حل مسائل سیاسی را در صندوق آراء نبینند و این در حالی است که ملت ایران با حضورشان حماسه بزرگی را آفریدند و به دنیا اعلام کردند که بر ایران مردم سالاری حاکم است.

رئیس جمهور تأکید کرد: با راهنمایی مقام معظم رهبری و دعوت همگان به پای صندوق‌های رأی و این که این موضوع حق‌الناس بوده مردم به پای صندوق‌های رأی شتافتند و با حضور 73 درصدی حماسه بزرگی را آفریدند.

24 خرداد به هیچ دسته و حزبی تعلق ندارد

رئیس قوه مجریه افزود: 24 خرداد به هیچ دسته و حزبی تعلق ندارد و تبریک آن از آن مردم و مقام معظم رهبری است که به خوبی ملت ایران را به پای صندوق‌های رأی هدایت کردند.

وی اضافه کرد: مردم با رأی به اعتدال، تدبیر و امید خواستند که همه چیز به قانون بازگردد و معنای اعتدال یعنی همه چیز در چارچوب قانونی باشد، تصمیم یکشبه گرفته نشود و امر به صاحب‌نظران متخصص همان فضا واگذار شود.

رئیس جمهور ادامه داد: مردم می‌خواستند شرایط آرام و آرامش حاکم شود و نسبت به بازار اقتصادی به آینده‌ای روشن امیدوار شوند.

دکتر روحانی در ادامه افزود: در انتخابات 24 خرداد مردم می‌خواستند به آینده بهتر، فضای امن‌تر و شرایط بهتر زندگی برسند و امیدوار باشند. در این جا می‌خواهم به ملت شریف ایران عرض کنم که هیچ تصمیمی در دولت تدبیر و امید اتخاذ نشده مگر این که با صاحب‌نظران در همان حوزه مشورت شده باشد.

رئیس قوه مجریه اضافه کرد: شرایط اقتصادی و سیاسی قبل از انتخابات 92 شرایط بسیار سخت و مهمی بود و هر دولتی روی کار می‌آمد با این شرایط دشوار روبرو می‌شد؛ تورم بیش از 40 درصد، رشد اقتصادی با رقم 6.8- درصد، بازار ارز و کالا در حال تنش ساعتی در جامعه بود، سرمایه‌گذاری‌ها رشد منفی داشت و در شرایطی بی‌نظیر در تاریخ ایران رکود و تورم توأمان بر اقتصاد کشور حاکم شده بود و به این ترتیب دولت با مشکلات عدیده‌ای روبرو بود. در عین حال تلاش دولت تحقق و عمل کردن به وعده‌ها در همه زمینه‌ها بود.

* می‎خواستیم همه حقوقمان را با هم استیفا کنیم

وی تصریح کرد: سه هدف عمده دولت نجات اقتصاد، تعامل سازنده با جهان و احیای اخلاق بود. ما می‌خواستیم عزت ملی ما با موقعیت صحیح و درخور ملت در سطح جهانی توأم شود. ما می‌خواستیم روابط با دنیا به گونه‌ای باشد که ایران دیگر به عنوان یک تهدید در منطقه و جهان مطرح نباشد. ما می‌خواستیم روابط بهتر با همسایگان داشته باشیم و بر مبنای برادری، آشتی و عزت با آن‌ها تعامل داشته باشیم. ما می‌خواستیم همه حقوق‌مان را با هم استیفا کنیم و به یک یا چند حق اکتفا نکنیم. ما می‌خواستیم در کنار حفظ حقوق هسته‌ای به بازارهای جهانی هم دسترسی داشته باشیم.

رئیس جمهور اظهار داشت: حق همه مردم ایران برخورداری از فناوری‌های مختلف است. حق مردم بهره‌مندی از شرایط حمل و نقل بین‌المللی است. حق مردم فروش مناسب کالاهاست. ارتباط اقتصادی مناسب برای فروش کالاهای مختلف از خودرو تا پتروشیمی است. حق ملت برخورداری از کالاهای مورد نیاز، صادرات، بیمه، کشتی‌رانی و روابط مالی و بانکی مناسب است. نمی‌توانیم فقط یک حق داشته باشیم و بقیه حقوق‌مان را پایمال کنند.

* از دکتر ظریف تشکر می‎کنم

رئیس قوه مجریه عنوان کرد: هدف 24 خرداد حفظ حقوق ملت به مفهوم تعامل سازنده برای حفظ حقوق ملت و منافع ملی بود. در این راستا ما باب مذاکره جدی و مؤثر را در چارچوب منطق با 1+5 آغاز کردیم. خط قرمزهای ما از ابتدا مشخص بود. در این جا باید از مقام معظم رهبری تشکر کنم برای ترسیم خطوط اصلی برای مذاکرات و برای حمایت از تیم هسته‌ای و هم برای این که با نفس گرم‌شان وحدت و اتحاد ملی و انسجام را به خوبی حفظ کردند. همچنین لازم است از ملت به خاطر حمایت مستمر  از دولت به ویژه در زمینه مذاکرات هسته‌ای با قدرت‌های جهانی تشکر کنم. همچنین لازم است از مذاکره کنندگان قوی تیم هسته‌ای و به خصوص آقای دکتر ظریف به عنوان رئیس این تیم تشکر کنم. هر آنچه تا کنون به دست آورده‌ایم‌، موجب اختلاف ملی است.

* هرگز تأسیسات هسته‎ای فرود و نطنز بسته نخواهد شد

روحانی افزود: دو سال پیش هیچ کس لااقل 1+5 و دیگر قدرت‌های غربی و حتی شرقی به داشتن حق غنی‌سازی در خاک ایران اذعان نمی‌کردند اما امروز هیچ کس در دنیا حتی قدرت‌های بزرگ غربی در این که ایران حق غنی‌سازی در خاک خود را دارد، تردیدی ندارد و هرگز در تأسیسات هسته‌ای نطنز و فوردو بسته نخواهد شد. بزرگ‌ترین دستاورد در زمینه هسته‌ای اذعان غربی‌ها به این حق مسلم است.

وی ادامه داد: شاید در زمینه تحریم سخن‌ها متفاوت بود، اما امروز هیچ کس تردید ندارد اجرای توافق توأم با رفع تحریم‌ها علیه ایران توأم خواهد بود. تا دو سال پیش کسی اذعان نمی‌کرد با یک توافق نهایی همه قطع‌نامه‌های ظالمانه سازمان ملل برطرف خواهد شد. آنچه که ما به دست آورده‌ایم، تا امروز یک پیروزی بزرگ برای ایران و برای ملت ایران محسوب می‌شود و ملت ایران با ایستادگی و مقاومت این پیروزی را به دست آورده است.

دکتر روحانی افزود: در بحث تحریم دو مسئله مهم مدنظر است؛ یکی ابعاد و عمق تحریم و دیگری مدیریت تحریم‌ها.

رئیس جمهور عنوان کرد: تحریم، غیرقانونی و غیرانسانی و غیراخلاقی است و این تحریم کورکورانه هدفمند است. اگر تحریم‌ها فقط علیه مسائل هسته‌ای بود، شاید این تعبیرات من کمی اغراق‌آمیز محسوب می‌شد، ولی این تحریم‌ها برای گندم، موادغذایی، برای هرگونه سرمایه‌گذاری در ایران، حتی سدی برای کشاورزی و تأمین آب آشامیدنی را شامل می‌شد. این تحریم‌ها بر ضد دارو و مواد بیمارستانی بود.

* پرداختی مردم به بیمارستان‎ها 4.5 درصد کاهش پیدا کرده است

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: ابعاد و عمق تحریم تا نان و آب مردم را فرامی‌گرفت، ولی این دولت مدیریت کرد و دلیل آن چیزی است که طی این دو سال عمل کرده است.

وی اضافه کرد: پرداختی مردم در بیمارستان‌ها به 4.5 درصد کاهش پیدا کرد. 9 میلیون و 200 هزار نفر تحت پوشش بیمه درمانی قرار گرفتند. 11 میلیون نفر از حمایت کالایی برخوردار شدند.

دکتر روحانی عنوان کرد:‌ این دولت بزرگ‌ترین سرمایه را برای منابع آبی انجام داده است و تا پایان 4 سال تأمین آب را مدیریت کرده است، اما این دلیلی نیست که ظلم ظالم را بیان نکنیم و ملت ما از این فشارها نمی‌ترسد و ادامه می‌دهد.

* در مذاکرات به دنبال تلف کردن یا خرید وقت نیستیم

دکتر روحانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ایران همواره تأکید کرده که تنها توافق خوب را خواهد پذیرفت؛ به نظر شما اکنون چه قدر با توافق خوب فاصله داریم؟، گفت: همه تلاش ما بر این است که به توافق شرافتمندانه برسیم تا همه حقوق ملت ایران با توجه به خطوط قرمزی که تعریف شده حفظ شود.

رئیس جمهور تأکید کرد: امروز چارچوب کلی مدنظر ایران مورد قبول 1+5 واقع شده است اما در جزئیات هنوز اختلاف نظر فراوان وجود دارد، ما در مذاکرات جدی بوده و به دنبال تلف کردن وقت و خریدن آن نیستیم اما در عین حال خود را محصور در زمان نمی‌بینیم.

رئیس قوه مجریه افزود: مذاکرات کنندگان کشورمان به طور جدی خطوط تعیین شده از سوی نظام را دنبال می‌کنند و اگر طرف مقابل به دنبال زیاده‌خواهی نباشد، توافق در دسترس است.

* امور فرهنگی باید به اصحاب آن واگذار شود

دکتر روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه رویکرد فرهنگی دولت با توجه به تعلیق گسترده کنسرت‌ها در یک سال گذشته و به ویژه در هفته اخیر که بازتاب زیادی را در رسانه‌ها داشته است، چیست؟، خاطرنشان کرد: ما در زمینه فرهنگی همان طور که از ابتدا اعلام کردیم این اعتقاد را داریم که امور فرهنگی باید به اصحاب فرهنگ واگذار شود و فضایی باید ایجاد شود که کسانی که می‌خواهند از کالای فرهنگی استفاده کرده و یا آن را تولید کنند، بتوانند به راحتی در این زمینه قدم بردارند.

وی تأکید کرد: مرجع ما در این زمینه قانون خواهد بود و وقتی یک دستگاهی برای مجوز دادن تعیین می‌شود، دخالت دیگران درست نیست.

روحانی تصریح کرد: همه ما باید به قانون عمل کرده و به دنبال اجتهاد شخصی نباشیم و آن را برای حوزه علمیه بگذاریم. به طور مثال وقتی در چارچوب قانون مجوزی برای یک کنسرت داده می‌شود و لغو آن مجوز از طرف یک دستگاه غیرقانونی است و ورود قوه قضاییه نیز نیازمند توجیه لازم است.

* دولت یازدهم در شرایط تحریم تورم 40 درصدی را به 15 درصد رساند

رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که چرا به نظر بسیاری از مردم، دولت همه امور را به رفع تحریم‌ها گره زده است، گفت: همان طور که می‌دانید در گذشته در دوره‌ای 8 ساله، 720 میلیارد دلار صرف واردات شد و کشور ما به بیرون از مرزها متکی شده و آن علامت لازمی بود برای تحریم‌ها. اگر در آن زمان اقتصاد مقاومتی وجود داشت و به خودمان متکی بودیم نه به دلار نفتی،‌ امروز دچار سختی نمی‌شدیم همه برنامه‌های این دولت در شرایط تحریم صورت گرفته است یعنی در شرایط تحریم توانسته تورم را از 40 درصد به 15 درصد برساند.

* تحریم‎ها موثر بوده‎اند نه موفق

دکتر روحانی ادامه داد: دولت در شرایط تحریم توانسته است کشور را از 6.8- درصد به رشد مثبت برساند و سرمایه‌گذاری منفی را به سرمایه‌گذاری مثبت تبدیل کند و توانسته در صنعت کشاورزی رشد کند و در بحث معدن به رشد 10.8 درصد و در صنعت به بالای 5 درصد و در بازرگانی به بالای 3 درصد دست یابد. ما امروز در کشاورزی رو به جلو هستیم و توانستیم در یک سال گذشته برای واردات محصولات کشاورزی صرفه‌جویی کنیم. پس این دولت در زمان تحریم معضلات را حل کرده است. اما لازم به ذکر است تحریم‌ها هیچ گاه موفق نبودند و فقط توانسته‌اند موثر باشند. در این نیز چنین بوده و تحریم‌ها به هدف خود یعنی تسلیم کردن مردم دست نیافتند ولی می‌شود گفت مشکلاتی را به وجود آورد.

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه در پاسخ به این سوال که آیا مدیریت مؤثرتر است و یا تحریم باید گفت که مطمئناً اثر مدیریت بالاتر خواهد بود، گفت: این تحریم ظالمانه بر کشور ما سایه افکنده و امروز ما حتی برای آب و محیط زیست نیاز به سرمایه‌گذاری داریم. تحریم‌ها مشکلات فراوانی ایجاد کرده، ولی ما زندگی می‌کنیم و باید در نظر داشت که کشوری پشت درهای بسته به اقتصاد بزرگ دست نخواهد یافت و این درهای بسته و ظلم همان ظلم تحریم است.

رئیس جمهور افزود: مذاکرات هسته‌ای همچنان رو به پیش است گرچه در برخی مسائل هنوز اختلاف نظر وجود دارد. در این که پس از توافق در مذاکرات همه تحریم‌های ظالمانه باید برداشته شود هیچ تردیدی وجود ندارد اما نسبت به همزمانی اقدامات ایران با لغو تحریم‌ها اختلافاتی وجود دارد که ما مصر هستیم که تحریم‌ها یکجا و بر اساس قطعنامه لازم الاجرای شورای امنیت لغو شوند.

* 5+1 در مسائل تفاهم شده چانه زنی می‎کند

دکتر روحانی ادامه داد: یک مشکل اساسی با طرف مذاکره این است که در برخی موارد آن‌ها در یک جلسه با ما بر سر موضوعی به تفاهم می‌رسند اما در جلسه بعدی دوباره آن موضوع را مطرح و در مورد آن چانه‌زنی می‌کنند. این امر باعث عقب انداختن و طولانی شدن مذاکرات می‌شود. به نظر ما در زمان باقی مانده مسئله هسته‌ای قابل حل و فصل است اگر طرف مقابل به چارچوب‌های مدون برای توافق متعهد باشد. اما چانه‌زنی‌ها مانع از نیل به یک توافق پایدار خواهد شد.

رئیس قوه مجریه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در مورد رویکردهای فرهنگی دولت و پاسخ به انتقادهایی که در این رابطه نسبت به دولت مطرح می‌شود، گفت: رویکرد فرهنگی دولت مشخص است. دولت معتقد است همه دستگاه‌ها از جمله نیروی انتظامی باید بر اساس قانون عمل کنند. قانون در کشور ما از متن شرعی و بر اساس موازین شرعی تصویب می‌شود. بنابراین قانون کشور ما قانون اسلامی است و مورد تأیید شورای نگهبان است و بنابر فرموده امام (ره) اجرایش برای همه لازم است. دولت نیز خود را موظف به اجرای قانون می‌داند. ضمن این که در راستای اجرای قانون حقوق مردم باید حفظ شود.

* از انتخابات که می‌گذریم رویکردها نسبت به زنان عوض می‌شود

وی ادامه داد: امام (ره) در زمان حیات‌شان یک بن‌بست مهم را در زمینه مسائل فرهنگی باز کردند. در آغاز انقلاب برخی می‌گفتند زنان حق ندارند در تظاهرات شعار بدهند چون صدای آن‌ها به گوش نامحرم می‌رسید اما وقتی زمان انتخابات باشد، نسبت به زنان احترام کامل رعایت می‌شود و بحث از فرصت‌های برابر برای آن‌ها طرح می‌شود. اما از انتخابات که می‌گذریم رویکردها نسبت به زنان عوض می‌شود. باید دانست که همه زنان ایرانی برای آیین، دین و فرهنگ اسلامی خود احترام قائل‌اند و حجاب و عفاف را در چارچوب‌های قانونی ارج می‌نهند.

رئیس جمهور تصریح کرد: نباید تصور کرد که همه دستگاه‌ها می‌خواهند اسلام را پیاده کنند، اما زنان نمی‌خواهند اسلام پیاده شود. ما باید حق نشاط، شادی در زندگی اجتماعی در چارچوب موازین دینی و قانونی را برای همه محترم بشماریم. در این کلیات اختلاف نظری نیست اما ممکن است در مصادیق اختلافاتی وجود داشته باشد.

* نسبت به حقوق شهروندی افراد حساس و پیگیر هستم

روحانی در پاسخ به سوال دیگری در مورد پرونده جیسون رضاییان گفت: به عنوان رئیس جمهور که وظیفه اجرای قانون را بر عهده دارد، نسبت به حقوق شهروندی همه ایرانی‌ها و حتی آن‌ها که ایرانی نیستند اما در ایران زندگی می‌کنند، حساس و پیگیر هستم و پرونده شخص مورد نظر نیز از کلیت وظیفه دولت در حمایت از حقوق افراد مستثنی نیست.

* لغو یکجانبه تحریم‎ها اولین گام در مذاکرات هسته‎ای خواهد بود

رئیس قوه مجریه افزود: زمانی که به توافق برسیم تا اجرای کامل توافق یک فاصله چند ماهه وجود خواهد داشت که البته مذاکره کنندگان ما در مورد این موضوع در حال رایزنی با 1+5 هستند. ما به دنبال آن هستیم که پس از توافق شورای امنیت در قالب یک قطعنامه لازم الاجرا به صورت یکجا همه قطعنامه‌های قبلی و همه تحریم‌های ظالمانه را لغو کند. این مهم‌ترین و اولین گام مهم در مذاکرات هسته‌ای خواهد بود.

* ایران پروتکل الحاقی را اجرا خواهد کرد

وی در مورد اجرای پروتکل الحاقی از سوی ایران گفت: این پروتکل در حال حاضر از سوی نزدیک به 124 کشور دنیا در حال اجراست. بنابراین چیز بدی نیست که بیشتر دولت‌ها به آن ملحق شده‌اند. ایران در فاصله سال‌های 2003 تا 2006 پروتکل را اجرا کرد و در همان زمان حرف‌ها و ادعاهای بی‌اساس مطرح می‌شد. البته در حال حاضر هم این گونه صحبت‌ها مطرح می‌شود. اما باید بگویم که ایران پروتکل الحاقی را اجرا خواهد کرد. در عین حال به هیچ کشوری یا مرجعی اجازه نخواهد داد که به اسرار نظامی ایران به بهانه اجرای پروتکل یا هر معاهده دیگری دست پیدا کند و البته نه فقط اسرار نظامی بلکه دیگر اسرار هم قابل فاش نیستند. به عنوان مثال ما عضو کنوانسیون شیمیایی نیز هستیم اما تحت مقررات این کنوانسیون هم اجازه دسترسی به اسرار ملی خود را نخواهیم داد. در عین حال باید توجه داشت با اجرای پروتکل همه ابهامات در مورد پرونده هسته‌ای برطرف خواهد شد کما این که تاکنون هم هیچ انحرافی در برنامه هسته‌ای ایران وجود نداشته است.

* نهادهای خصولتی نگذاشتند اصل 44 اجرا شود

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به سالگرد اجرای اصل 44 قانون اساسی، نظر شما پس از گذشت یک دهه درباره اینکه تا چه حد توزیع سرمایه بین مردم محقق شده است، چیست؟ گفت: اجرای سیاست اصل 44 بسیار مهم است و دقیقاً همانی است که مقام معظم رهبری فرمودند که اگر کامل اجرا می‌شد، انقلاب بزرگی اتفاق می‌افتاد.

روحانی ادامه داد: متأسفانه در اجرای این اصل دقت نظر نشده و ما هر سفر استانی که می‌رویم می‌بینیم مسئولین حرف‌شان این است که واگذاری‌ها قانونی نبوده است و متأسفانه یک نهادهایی معروف به خصولتی (خصوصی دولتی) به وجود آمده که نگذاشتند اهداف اصل 44 اجرا شود.

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: تلاش دولت این است که این اصل در چارچوب مقررات باشد. همچنین دولت در زمینه اعلام آمار و ارقام دخالتی ندارد و بر طبق قانون آمار مرکز آمار معیار خواهد بود و به طور کلی اثر این‌ها بر زندگی مردم متفاوت است.

وی با اشاره به این موضوع که مردم می‌گویند تورم پایین نیامده است، اظهار داشت: ارزان شدن به معنای کاهش نرخ رشد تورم نیست بلکه به معنای کاهش سرعت این ماشین تورم است.

رئیس جمهور با اشاره به این که دولت دخالت مستقیم در بازار سرمایه ندارد، گفت: دولت بر این بازار نظارت می‌کند و می‌‌خواهد که شفاف باشد اما باید توجه داشته باشیم که دید ما به بازار سرمایه‌ باید بلندمدت باشد و من در بلند مدت مسیر بازار سرمایه را مثبت ارزیابی می‌کنم.

روحانی با اشاره به کاهش قیمت نفت در سال جدید گفت: با توجه به کاهش قیمت نفت، امسال سال سختی برای ما خواهد بود.

* رشد فضای کسب و کار از افتخارات دولت یازدهم

رئیس قوه مجریه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه دو سال از عمر دولت یازدهم می‌گذرد و قوانین مختلفی وجود دارد که این دولت مانند دولت گذشته به آن عمل نکرده و اجرا نمی‌شود، بگویید چرا قوانینی که نیاز به پول هم ندارد، اجرا نمی‌شود، اظهارداشت: برخی از قوانین در چارچوب امکانات باید اجرا شود. موضوع کسب و کار از دسته چنین قوانین است که دولت آن را اجرایی کرده است و یکی از افتخارات دولت یازدهم در محیط کسب و کار رسیدن از رتبه 152 به 130 است.

وی با اشاره به سهام عدالت گفت: این موضوع در دستور تهیه لایحه بوده و نیازمند هماهنگی‌هایی در این زمینه است که آن را در آینده تقدیم مجلس خواهیم کرد.

رئیس جمهور افزود:‌ اساس کار دولت این بود که قوانین اجرا شود به طور مثال خدمات جامع برای ایثارگران که از سال 86 مانده بود ما آن را اجرایی کردیم و در سال گذشته 1700 میلیارد تومان برای اجرای این مورد اختصاص داده شد.

* مخالفان را نصیحت کرده و سعی بر جذب آن‌ها داریم

رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که چرا علی رغم وعده‌های شما هنوز تغییر فضای امنیتی و سیاسی در کشور صورت نگرفته و همچنان گروه‌های فشار موثر بوده و امروزه می‌بینیم کنسرت‌های بسیاری بدون هماهنگی لغو می‌شوند و یا در هنگام صحبت‌های یادگار امام (ره) و یا رئیس جمهوری شعارهایی داده می‌شود و در بحث حضور بانوان در ورزشگاه تجمع‌هایی صورت می‌گیرد و همچنین آیا ممنوع التصویر بودن رئیس دولت پیشین از سوی شورای امنیت ملی را تأیید می‌کنید یا نه، گفت: تلاش ما این بود که شرایط کشور را از زمان آغاز حرکت این دولت تا به امروز به سمت مناسبی پیش ببریم، نمی‌توانیم بگوییم در این مدت تغییری حاصل نشده نمونه‌های آن‌ها در روزهای 16 آذر قابل مشاهده بود و همچنین افتتاح خانه سینما و فعال شدن خانه احزاب را می‌توان نام برد. ولی اینکه مدعی باشیم در 22 ماه همه این مسائل قابل حل است، درست نیست، ما مخالفان را نصیحت کرده و سعی بر جذب آن‌ها داریم.

رئیس قوه مجریه اظهار داشت: بدانیم که اساس 24 خرداد همین بود که در چارچوب قانون جلو رفته و بدانیم که دولت هیچ کاری را چه در زمینه سیاست داخلی و چه در زمینه سیاست خارجی نمی‎تواند بدون حمایت مردم انجام دهد. باید مردم امروز هم مانند 24 خرداد همراه دولت باشند و درباره شخص نامبرده شورای امنیت ملی هیچ مصوبه‌ای در زمینه ممنوع التصویر بودن و یا ممنوع الخبر بودن وی صادر نکرده و اگر کسی آن را به شورای امنیت ملی منتسب کرده خلاف محسوب شده و باید مورد مجازات قرار گیرد.

* روابط با شرق و غرب و حضور سرمایه گذاران بیانگر تلاش دولت است

وی در پاسخ به این سوال که دو وعده کاملاً محقق شده و دو وعده محقق نشده شما طی این دو سال چیست؟ عنوان کرد: ما تلاش کردیم همه وعده‌ها را عملیاتی کنیم در زمینه اقتصاد شرایط را آرام کنیم، به نظر من دولت تلاش خود را انجام داده است که دلیل آن هم همین آمار و ارقام موجود است و همچنین آرامشی که در بازار مشاهده می‌شود. ما امروزه به دنبال تعامل سازنده با دنیا هستیم. بهتر است حافظه میان مدت خودمان را اصلاح کنیم که دو سال پیش کجا بودیم و امروز به کجا رسیدیم. این همه روابط با شرق و غرب و این همه سرمایه‌گذاران که وارد کشور می‌شوند بیانگر این تلاش ماست.

رئیس جمهور تأکید کرد: دولت در زمینه سیاسی، فرهنگی تغییرات بسیاری صورت داده است ولی به همه اهداف نرسیده‌ایم و شاید تا پایان این 4 سال به همه آن‌ها نرسیم اما همواره تلاش ما برای رسیدن به همه این اهداف است البته لازم به ذکر است که در برخی امور نیازمند همکاری همه قوا هستیم چرا که در برخی از امور کل حاکمیت باید دست به دست هم دهند من جمله مجلس‌، قوه قضاییه. دولت امروزه به سهم خود تلاش خود را انجام می‌دهد.

* حضور ما در عراق و سوریه مستشاری است

رئیس جمهور اضافه کرد: سیاست مبنایی و اصولی جمهوری اسلامی ایران نسبت به مسائل منطقه هیچ تغییری نکرده و نظر ما همچنان همان است که راه حل بحران‌های منطقه، راه حل سیاسی است و نه راه حل نظامی، لشکرکشی و اقدامات مسلحانه. تعهد ما این است که به کشورهای منطقه در راستای نیل به امنیت و ثبات پایدار کمک کنیم و در حد توان‌مان به اقدامات لازم متوسل شویم. مخصوصاً باید پدیده شوم تروریسم را مورد نظر داشته باشیم. ما قبلاً پیش بینی کرده بودیم که اوضاع منطقه خاورمیانه قطعاً به همین جایی ختم می‌شود که در حال حاضر شاهد آن هستیم و حتی به سازمان ملل هم هشدار داده بودیم که راه کارهای پیشگیرانه را در پیش گیرد.

دکتر روحانی افزود: پیشنهاد نامگذاری سال 2014 به سال جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری نیز از سوی ایران دقیقاً به همین دلیل بود اما متأسفانه شاهد هستیم که هر روز حجم اقدامات نظامی و مسلحانه در سطح منطقه بیشتر می‌شود. ما در عراق و سوریه پایگاه یا واحد نظامی نداریم و کمک ما به عراق و سوریه و دیگر کشورهای درگیر با نظامی‌گری و تروریسم فقط کمک مستشاری و مشورتی است و در هر حال هدف ما ثبات و امنیت پایدار در کل منطقه است.

* متعهد به حذف یارانه پردرآمدها هستیم

رئیس قوه مجریه در ادامه افزود: در مورد افزایش نرخ بنزین باید بگویم ما در واقع افزایشی در این رابطه نداشته‌ایم بلکه بنزین و دیگر حامل‌های انرژی را تک نرخی کردیم دلیلش هم دستوری بود که قانون هدفمندی یارانه‌ها مبنی بر لزوم نزدیک شدن قیمت حامل‌های انرژی به فوب خلیج فارس است. در عین حال ما تورم‌های اصلی را مهار کردیم. یکی از دلیل‌های اصلی برای تک نرخی کردن بنزین پیشگیری از فساد زیاد در این باره بود اما خوشبختانه مردم به حرف‌ها و جوسازی‌ها اعتنانی نکردند و از این جهت تشکر از مردم لازم است. ما باید همه مجری قانون باشیم. در یارانه‌ها کسری بسیاری داریم در عین حال متعهد به حذف یارانه پردرآمدها هم هستیم اما باید مراقب بود در جریان حذف پردرآمدها از فهرست یارانه‌بگیران زیانی به کم درآمدها نرسد و من در این رابطه هشدارهای لازم را به وزیر محترم تعاون داده‌ام.

* معیار برای سنجش اقتصادی جیب مردم است

وی اضافه کرد: دولت روزانه قیمت اجناس را کنترل می‌کند خود من هم حداقل هفته‌ای یکی دو بار آمار قیمت‌های بازار را می‌گیرم. معیار ما برای سنجش‌های اقتصادی و ارزانی و گرانی هنوز جیب مردم است. اما چارچوب‌هایی هم وجود دارد برای برنامه‌ریزی اقتصادی با این هدف که بازار از آرامش و ثبات برخوردار باشد و افزایش و نوسان شدید قیمت نداشته باشیم.

رئیس جمهور افزود: تغییرات قیمت‌ها البته آن چنان نیست در عین حال مبنای کاهش تورم ارزانی نیست و لازم است تفسیرها از واژه‌ها و معیارهای اقتصادی یکی باشد. باید گفت حدود 10 میلیارد کسری درآمد نفتی داریم. همچنین از لحاظ واریزی به صندوق ذخیره ارزی حدود 20 میلیارد کسری داریم. یک هدف مهم دولت خروج از رکورد است که برای این منظور دولت لایحه‌ای تنظیم کرد و به مجلس فرستاد و مجلس نیز قانون لازم را مصوب کرد و ما نیز آیین نامه اجرایی قانون را تهیه کردیم. سعی ما کاهش هزینه‌های جاری و هدایت آن‌ها به سمت هزینه‌های عمرانی است.

* تکمیل 8 هزار واحد صنعتی نیمه تمام طی دوسال گذشته

روحانی افزود: دولت تلاش می‌کند زندگی و رفاه مردم تأمین شود و جای خوشبختی است که حضور مردم در عرصه‌های اقتصادی نسبت به گذشته پررنگ‌تر شده است. باید به این نکته اشاره کنم که در دو سال گذشته حدود 8 هزار واحد صنعتی نیمه‌تمام تکمیل شده که این یک آمار بسیار ارزشمند است. این رشد در بخش‌های دیگر صنعت، خدمات، معدن و کشاورزی نیز ادامه داشته است اما در عین حال مشکل عمده دولت اشتغال جوانان است.

رئیس قوه مجریه اضافه کرد: تا رونق اقتصادی تحقق نیابد و تا جذب سرمایه صورت نگیرد،‌ مشکل اشتغال جوانان حل نخواهد شد. طبق آمار وزارت رفاه 550 هزار شغل در دو سال گذشته ایجاد شده اما در عین حال برخی فرصت‌های شغلی دیگر تعطیل شده است لذا نرخ اشتغال خالص ما نرخ مناسبی نیست که حل این موضوع نیاز به همکاری همه نهادها و ارگان‌ها دارد و لازمه این همکاری نفی افراطی‌گری و صداقت در عمل است.

* طرح آمریکایی تجزیه عراق

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که طرح‌های تجزیه منطقه تهدید محسوب می‌شود و این تهدید سوریه و عراق را شامل شده چه ابتکار عملی را از تهران در زمینه گردهم آوری کشورهایی مانند ترکیه و عربستان برای حل و فصل این مشکل خواهیم دید، گفت: تغییر جغرافیایی منطقه و تجزیه کشورها به ضرر منطقه خواهد بود و ما به سهم خود در راستای وحدت و انسجام منطقه و کشورهای آن تلاش می‌کنیم چرا که ادامه تجزیه جدید در کشوری همراه با جنگ داخلی جدیدی خواهد بود و این تغییرات نه تنها به ضرر ایران بلکه به ضرر همه کشورهای منطقه خواهد بود.

روحانی در ادامه با اشاره به این که ما می‌بایست دو کار مهم انجام دهیم، تصریح کرد: ایران لازم است که با کشورهای منطقه به خصوص کشورهای همسایه تعامل کرده و فعالیت سیاسی و منطقه‌ای خود را افزایش دهد و همچنین دومین رویکرد تقویت قدرت حکومت مرکزی در کشورهای تهدید شده من جمله سوریه و عراق است. چرا که اخیراً در آمریکا باز بحث تجزیه عراق مطرح شد که این هم نشانه توطئه‌ای از سوی آن‌ها بوده و این تجزیه بسیار خطرناک است.

* توانستیم 425 هزار مسکن مهر را تکمیل کنیم

رئیس قوه مجریه در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید بودجه مسکن جوانان کی عملیاتی می‌شود، گفت: ما برای کل مسئله مسکن به خصوص مسکن جوانان اقداماتی را انجام دادیم و لازم به ذکر است از دولت قبل اقداماتی برای مسکن انجام شد که مشکلاتش برای این دولت باقی ماند و شاهد وجود مسکن‌هایی شدیم که نام‌شان فقط مسکن بود و مکان مناسبی برای سکونت (از لحاظ آب و برق و گاز و...) محسوب نمی‌شد.

وی ادامه داد: امروزه دولت بار بزرگی به دوشش است و ما توانستیم 425 هزار مسکن مهر را تکمیل کنیم و همچنین اخیراً طرحی برای مسکن در شهرهای بزرگ و کوچک اعلام شد و بودجه‌ای هم در این زمینه به وزارت ورزش و جوانان اختصاص داده شد.

رئیس جمهور با تشکر از اصحاب رسانه همچنین برای مصاحبه در سالگرد روی کار آمدن این دولت به مردم و اصحاب رسانه وعده داد.

* برای کمک به عراق بیش از پیش آماده‎ایم

دکتر روحانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در راستای تعهدات جامعه بین‌الملل به عراق آیا توقع نقش بیشتر از جمهوری اسلامی ایران را خواهیم داشت؟، گفت: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب مقررات بین‌الملل برای کمک به دولت عراق بیش از گذشته آماده است و این کمک‌ها می‌تواند سیاسی اقتصادی و نظامی در قالب مستشاری و همچنین فروش تسلیحات باشد.

روحانی تصریح کرد: ایران و عراق دو کشوری هستند که از لحاظ فرهنگی، سیاسی و... در کنار هم قرار دارند. بنابراین در صورت نیاز عراق حمایت‌های خود را بیشتر خواهیم کرد.

وی در پاسخ سوالی دیگر مبنی بر اینکه آیا شما دلواپس هستید که پس از امضای توافق کسانی در ایران کارهایی کنند که اجرای توافق را به دست انداز بیندازند، تاکید کرد: من دلواپس نیستم بلکه امیدوارم. ما اجرای موقت توافقی را داریم که به صورت محدود آن را اجرا کردیم. در منطقه و در هر دو طرف کسانی وجود داشتند که می‌خواستند توافق را برهم بزنند.

دکتر روحانی با اشاره به حسادت‌های منطقه‌ای در رابطه با موضوع هسته‌ای ایران گفت: در منطقه نیز می‌بینیم برخی کشورها با توافق مخالفند چرا که فکر می‌کنند قدرت ایران بیشتر می‌شود و به آن‌ها ضربه می‌زند اما اشتباه می‌کنند چرا که ما هرگز نمی‌خواهیم به کشوری ضرر برسانیم و اگر این توافق امضا شود معنایش این است که تمامی دولت‌ها باید آن را اجرا کنند به ویژه این که این توافق در شورای امنیت مهر خواهد شد.

رئیس جمهور تأکید کرد: آن‌هایی که می‌خواهند توافق را بر هم زنند، اگر آثار خوب این توافق را ببینند در عقاید خودشان تجدیدنظر خواهند کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا میان منتقدین و تخریبگران تمایزی حاصل شده است؟ گفت: طبیعی است وقتی به روزهای آخر این کار نزدیک‌تر می‌شویم، برخی تلاش کنند تا توافق حاصل نشود. برای ما معیار در این زمینه افکار عمومی و خواست ملت است.

رئیس قوه مجریه تأکید کرد: مردم ما خواهان یک توافق عزتمندانه هستند، می‌بینیم عده‌ای به عنوان نقد درصدد تخریب هستند و روشن است بین نقد و تخریب چه تفاوت‌هایی وجود دارد نقد باید مشوق و دلسوزانه باشد و تخریب تنها به دروغ متوسل می‌شود.

وی ادامه داد: نقد مشوقانه بسیار خوب است و به نفع دولت نیز خواهد بود چرا که ما خود نیز می‌دانیم بی‌نقص نبوده و همچنین به دنبال استبدادگری نیز نیستیم.


برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۰:۲۱ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴
افرین رییس جمهور عزیز اقای روحانی و کابینش که مثل مرد با این همه سنگ اندازی ها جلو پاشون نگاهشون به حمایت همون مردمی بوده که رایشون دادن و برای مردم کار میکنن و ترسو نیستن عزت و ذلتو خدا میده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۰ ۲۴ خرداد ۱۳۹۴
خدایا سایه ی رهبر عزیزمونو بالای سرمون نگهدار...
Iran (Islamic Republic of)
مهسا
۲۳:۲۸ ۲۳ خرداد ۱۳۹۴
چرا اجرای پروتکل؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
محبوبه
۲۳:۱۴ ۲۳ خرداد ۱۳۹۴
خدا رهبری رو حفظ بکند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۵ ۲۳ خرداد ۱۳۹۴
اینقدر ناشیانه مذاکرات را شروع کردیم که اجازه غنی سازی برای ما شد موفقیت بزرگ و بجای اینکه از اطلاعات توانمندیهای خودمان محافظت کنیم قبول کردیم هر جایی که اونها گفتند
Iran (Islamic Republic of)
مهران
۲۱:۵۴ ۲۳ خرداد ۱۳۹۴
خدا رهبرمون رو حفظ کنه که اگه نباشه ....
Iran (Islamic Republic of)
ایران
۲۱:۱۲ ۲۳ خرداد ۱۳۹۴
اجرای پروتکل الحاقی یعمی خیانت یعنی برگشت به عقب
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۲۱:۰۰ ۲۳ خرداد ۱۳۹۴
اگر 124 کشور پروتکل الحاقی را امضا کرده اند بفرمایید چندتای آنها دارای انرژی هسته ای بوده و متن پروتکلی که امضا کرده اند آیا مثل این متنی که برای ایران آماده کرده اند میباشد؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ع ب د
۲۰:۳۹ ۲۳ خرداد ۱۳۹۴
اصل کار تحریم های نفتی و بانکیه که طبق گفته همه مسئولین چون ربطی به مساله هسته ای نداره . در دستور کار نیست و قرار هم نیست که در مورد اون توافقی صورت بگیره.
United States of America
آنتی خفّت
۲۰:۲۶ ۲۳ خرداد ۱۳۹۴
اجرای پروتکل منوط به تصویب مجلسه؛ انقد قانون قانون میکنی اینم قانونه
United States of America
آنتی خفّت
۲۰:۲۵ ۲۳ خرداد ۱۳۹۴
اجرای پروتکل منوط به تصویب مجلسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۲ ۲۳ خرداد ۱۳۹۴
خدا بخیر کنه با این مذاکرات هسته ای نمیدونم چه اسراریه که وقتی میبینیم طرف مقابل بد عهدی میکنه .ما ادامه میدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۵ ۲۳ خرداد ۱۳۹۴
ملت خسته شدند/شورشو در آوردین
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۱۹:۲۳ ۲۳ خرداد ۱۳۹۴
عزت ایران بالاتر از هر چیز دیگریست.
Iran (Islamic Republic of)
بیسواد ولی انقلابی
۱۹:۱۴ ۲۳ خرداد ۱۳۹۴
ای کاش مسولین کمی سعه ی صدر داشتند ومنتقدان حرف دل انهارا می شنیدند اگر انتقادی هست برای عزت بیشتر ایران هست، برای حرکت در راه امام ورهبری است
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۹:۱۳ ۲۳ خرداد ۱۳۹۴
سلام بر رئیس جمهور عزیزم
5+1 را ولش کن
سبد های کالایمان چه شد
یارانه ها چرا واریز نشد
15%تورم + افزایش یارانه ها =حذف یارانه ها
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۹:۰۷ ۲۳ خرداد ۱۳۹۴
تورو خدا یه ذره فکر کنین بابا این 124 ا کشور بعضی هاشون اصن انرژی هسه ای ندار چرا فرافکنی میکنی شما؟بنده بعنوان یک فرد عاشق این مملکت و رهبر دارم میگم با اجرای پروتکل الحاقی و پی ام دی بدین شکل ایران به عراق با شرایطی بسیار بدتر تبدیل خواهد شد....
امام شهدا:آمریکا شیطان بزرگ است...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۰ ۲۳ خرداد ۱۳۹۴
دو سال پیش هیچ کس لااقل 1+5 و دیگر قدرت‌های غربی و حتی شرقی به داشتن حق غنی‌سازی در خاک ایران اذعان نمی‌کردند
Belgium
احسان
۱۸:۴۸ ۲۳ خرداد ۱۳۹۴
خداییش به نظر شما فضای کسب و کار خوب شده؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۸ ۲۳ خرداد ۱۳۹۴
آخه لغو تحریم به چه قیمتی؟
Iran (Islamic Republic of)
ایمان
۱۸:۱۷ ۲۳ خرداد ۱۳۹۴
ما تابع سخنان رهبر مظلوممان هستیم نه شخص دیگر
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۸:۱۱ ۲۳ خرداد ۱۳۹۴
حواستون باشه مثل چند ساله قبل با بدقولی طرف مقابل کلاه سرتون نره
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۸:۰۹ ۲۳ خرداد ۱۳۹۴
فقط میتونم بگم
خدا سایه رهبر رو از سر ملت کم نکنه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۸:۰۸ ۲۳ خرداد ۱۳۹۴
چرا ایران باید پروتکل الحاقی را قبول کند در حالیکه تاریخ نشان داده غرب هیچگاه به توافقات خود عمل نکرده است.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۷:۵۹ ۲۳ خرداد ۱۳۹۴
اجرای پروتکل الحاقی بزرگترین اشتباه ...
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۱۷:۵۸ ۲۳ خرداد ۱۳۹۴
فقط ارائه آمار نشانه تحقق شعار های دولت نیست
طی این مدت تمام ذهن ها معطوف شده به مذاکرات وکمر ما مردم زیر بار گرانی نه تنها شکسته بلکه له شده اگر یارانه ها هم نبود وای که می شد البته این
بدان معنا نیست که مخالف دولتیم بلکه موافقیم لیکن از ارائه آمارها دست بردارید و کاری کنید برای بیکاری جوانان
United States of America
رضا
۱۷:۵۳ ۲۳ خرداد ۱۳۹۴
لغو یکجانبه تحریم ها؟
تیم مذاکره کننده دارن برای لغو تحریم ها مذاکره می کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۵ ۲۳ خرداد ۱۳۹۴
چی فقط 15 درصد!!!!!!
-
alireza
۱۷:۲۳ ۲۳ خرداد ۱۳۹۴
پس چرا هیچ کس تورم 15درصدی را حس نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۱۷:۰۳ ۲۳ خرداد ۱۳۹۴
مردم پشتشون به ولایت گرمه خدا حافظ رهبري باشد
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۲۰:۴۷ ۲۳ خرداد ۱۳۹۴
زنده بادد روحانی
Spain
ناشناس
۲۰:۵۲ ۲۳ خرداد ۱۳۹۴
دستت درد نکنه .خدا بر عزتتان بیافزاید
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۱:۵۵ ۲۳ خرداد ۱۳۹۴
مرگ بر منافق
آخرین اخبار