باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد؛

آب‌خوردنمان وابسته به تحریم‌هاست یا تحریم‌ها باید مثل "آب‌خوردن" باشد؟

در گرماگرم اظهارنظرها درباره مذاکرات، سوال این است که آیا تحریم‌ها بر مردم فشار می‌آورد یا بی تدبیری مسئولان؟در این میان نیروهای مسلح برنامه جامعی در رابطه با اقتصاد مقاومتی در دستور کار دارند.

خبرنگار دفاعی_امنیتی باشگاه خبرنگاران: ماراتن هسته‌ای به روزهای آخر خود نزدیک می‌شود و تیم مذاکره‌کننده در مذاکرات به سختی مشغول بحث و مجادله با طرف‌های مقابل است، البته به نظر می‌رسد این مذکرات  به دوی با مانع شبیه‌تر است تا ماراتن! دوی بامانعی که رقیب خود مانع آن است و هر روز با ادعا و مطالبه جدید سد دیگری را برسر رسیدن به یک توافق عادلانه ایجاد می‌کند.
هدف تیم مذاکره‌کننده و مسئولین کشور در این مذاکرات حفظ حقوق هسته‌ای و لغو تحریم‌های ناعادلانه شورای امنیت، اتحادیه اروپا و آمریکاست.

در اینکه مسئولین کشور نیتی جز خدمت به مردم ندارند شکی نیست، اما این را هم باید در نظر گرفت که نبایستی همه مشکلات کشور، منوط به مذاکرات دانسته شود.

کدامیک، آب‌خوردنمان وابسته به تحریم‌هاست یا تحریم‌ها باید مثل

 آیا کلید حل مشکلات ما صرفا در گرو تئفیق مذاکرات هسته‌ای است؟آیا ما باید برای فائق آمدن بر مشکلات اقتصادی‌مان  آن را در لوزان و ژنو و وین بجوییم؟

طی این چند روز اظهاراتی از برخی مسئولین شنیده شده که کمی تآمل برانگیز به نظر می‌اید. اینکه ما تامین آب خوردن‌مان را هم منوط به رفع تحریم‌ها بکنیم،  و یا سخنان مقام دیگری که گفته تحریم‌ها پدر مردم را درآورده در همین راستا قابل بررسی است. 

باید به این مسئله توجه داشت که در شرایطی که دشمن تمام توان خود را برای فشار به ملت ایران بکار بسته، مطرح کردن چنین مسائلی باعث جری‌تر کردن دشمن می‌شود، چرا که او این پندار برایش به وجود می‌آید که ما حتی در جزئی‌ترین نیازهایمان هم به او محتاج هستیم.
  
آمریکا و چند کشور خاص طی 36 سال پس از پیروزی انقلاب تصویری جز دشمنی را در ذهن مردم ایران بجای نگذاشته، جمهوری اسلامی ایران از نخستین روزهای پیروزی انقلاب به دلیل ایستادگی در برابر نظام سلطه و نگاه امپریالیستی ایالات متحده، همواره مورد بغض آمریکا قرار داشته ، از همین رو تحریم اقتصادی به عنوان اولین ابزار برای مقابله با انقلاب اسلامی در دستور کار دولتمردان کاخ سفید قرار گرفت.
 
*** تحریم نظامی اوج فشار دشمن
 
در این میان یکی از سنگین‌ترین تحریم‌های صورت گرفته علیه ملت ایران تحریم‌های نظامی بود که از نخستین روزهای پس از پیروزی انقلاب دشمن از آن علیه ما سوءاستفاده کرد.  

شاید یکی از دلایل آن این بود که ما تا پیش از انقلاب حتی در جزئی‌ترین نیازهای نظامی‌مان به غربی‌ها و خصوصا آمریکا وابسته بودیم.

از طرف دیگر با ایجاد بحران‌آفرینی‌های امنیتی مانند غائله کردستان، خلق عرب، خلق بلوچ و در نهایت هم جنگ تحمیلی قصد کردند که با تکمیل کردن حلقه فشار نظامی بر ملت ایران کار انقلاب اسلامی را یکسره کنند.
 
*** تحریم نعمتی ناشناخته
 
 
اما نیروهای مسلح کشورمان با اعتقاد به خدا و باور به توانمندی‌های درونی خود ونیز اعتماد به نفسی که در کلام امام امت(ره) در آنان ایجاد کرده بود که فرمودند "ما می‌توانیم" آستین‌ها را بالا زدند و در وسط میدان حاضر شدند.
 
سردار شکارچی؛ جانشین سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در این‌باره می‌گوید:

کدامیک، آب‌خوردنمان وابسته به تحریم‌هاست یا تحریم‌ها باید مثل  

استکبار هیچ‌گاه نیرویی را که در مقابل خودش ایستاده است را تقویت نمی‌کرد، چرا که ماموریت نیروهای مسلح پس از انقلاب دقیقا 180 درجه مغایرت با دوران رژیم شاه داشت و از همین رو  در تضاد با منافع امریکا بود.
 
به طور خلاصه به سه بخش آن می‌توانم اشاره کنم:
1-مقابله با منافع آمریکا در منطقه
2- نابودی رژیم صهیونیستی به عنوان یک غده سرطانی
3- در کنار مردم بودن و مردمی شدن نیروهای مسلح
 
فشارهای نظامی در ابتدای جنگ به گونه‌ای بود که ما احساس می‌کردیم باید طی یک عملیات ذاغه‌های مهمات دشمن را به تصرف درآوریم و با سلاح‌های غنیمتی بدست آمده با دشمن بجنگیم، اما فشار جنگ تحمیلی بر نیروهای مسلح باعث شد که مجموعه دفاعی کشور وارد میدان شود و نیازهای داخلی خود را تامین کند.

 
این شرایط با اولین جرقه‌های خودکفایی در سالهای ابتدایی جنگ آغاز شد و حالا به جایگاهی رسیدیم که طی یک دهه گذشته در عرصه صنعت دفاعی کاملا خودکفا هستیم.  

 
ما به جرات اعلام می‌کنیم که امروز می‌توانیم با سلاح‌های ساخت داخل که در اختیار نیروهای مسلح مومن‌مان قرار می‌گیرد جلوی هرنوع تهاجم نظامی بایستیم و حتی با قدرتمندترین ارتش‌های جهان رویارویی کنیم.

 
همانطور که از صحبت‌های این رزمنده دوران دفاع مقدس بر می‌آید، به برکت تحریم‌هایی که شاید روزی نقمت به حساب می‌آمد امروز نعمت استقلال کامل دفاعی نصیب ملت ایران شده.اما  جنگ غیر از خود اتکایی صنعت دفاعی دستاورد های دیگری را هم برای ما داشت، آن هم تجربه عینی مدیریت جهادی و اقتصاد مقاومتی است 

سردار کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس معتقد است:

کدامیک، آب‌خوردنمان وابسته به تحریم‌هاست یا تحریم‌ها باید مثل

ما عزم ملی و مدیریت جهادی را در کجا تجربه کردیم؟ در دفاع مقدس.ااقتصاد مقاومتی کجا به صورت عینی تجربه شد؟ بازهم دفاع مقدس . بسیاری از مدیران امروز کشور از مسئولین و فرماندهان دوران جنگ هستند. خود رئیس جمهور فعلی از کسانی است که تربیت شده دوران دفاع مقدس است. چه مردم در داخل  و چه رزمندگان در جبهه‌ها همه اینها را تجربه کرده‌اند. پس دفاع مقدس برای ما یک درس است.
 
با این حساب این سوال در ذهن ما می‌آید، مایی که آن روزهای جنگ و سنگر و خاکریز را دیدیم، مایی که حتی ساده‌ترین سلاح ‌ها را باید از خارجی‌ها می‌خریدیم، مایی که سیم‌خاردار را هم همین مستکبرین بر ما حرام کرده بودند و با این حال در همان سالها توانستیم نشان دهیم که می‌توانیم روی پای خودمان باستیم، حالا چگونه است که در تهیه آب خوردنمان هم باید منتظر رفع تحریم‌ها باشیم؟! آیا ما در عرصه‌های دیگر صنعتی و اقتصادی نمی‌توانیم مانند عرصه دفاعی تحریم‌ها را به یک فرصت تبدیل کنیم؟ همین دولت در شرایط تحریم توانسته تورم حدود 40 درصدی را به حدود 15 درصد برساند؟ پس چطور باید حل جزئی‌ترین مسائل را هم به مذاکره با آمریکا مشروط کنیم؟  

آنچه که از فرمایشات رهبر معظم انقلاب بر می‌اید، رفع مشکلات کشورمان  در لوزان و ژنو نیست و راه حل را باید در داخل کشور جستجو کنیم.

نیروهای مسلح اما این بار هم آستین همت را بالا زدند و همچون عرصه دفاعی قصد کرده‌اند تا دفاع مقدسی را در حوزه اقتصادی رقم بزنند
سردار سرتیپ پاسدار "عبدالمحمد رئوفی" فرمانده قرارگاه جهاد کشاورزی سپاه پاسداران، درهین رابطه از ابلاغ سیاست‌هایی  می‌گوید که در نیروهای مسلح طراحی شده و در مورد اقتصاد مقاومتی و برنامه‌های مرتبط با آن در نیروهای مسلح در دستور کارقرار گرفته است.
سردار رئوفی در این باره گفت:

کدامیک، آب‌خوردنمان وابسته به تحریم‌هاست یا تحریم‌ها باید مثل

از  ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی، بالا بردن حجم تولید به ویژه در کالاهای استراتژیک است که نیروهای مسلح هم در آن نقش ویژه‌ای دارند. اکنون ساز و کاری در نیروهای مسلح طراحی شده که در مورد اقتصاد مقاومتی و برنامه‌های مرتبط با آن در حال جاری شدن در بدنه نیروهای مسلح  اعم از ستاد کل ،ارتش، سپاه و سایر نیروهای مسلح است. محوریت این برنامه‌ها به منظور تحقق اقتصاد مقاومتی بوده و صددرصد متکی به توانمندی‌های درونی است. دلیل آن این است که اگر منتظر نتیجه مذاکرات بخواهیم بمانیم که آیا توافق حاصل می‌شود یا خیر، هم کار اشتباهی کردیم  و هم زمان را از دست داده‌ایم.

کدامیک، آب‌خوردنمان وابسته به تحریم‌هاست یا تحریم‌ها باید مثل


سرلشکر فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح هم در این زمینه از توانمندی بالای نیروهای مسلح در عرصه اقتصاد مقاومتی به باشگاه خبرنگاران گفت: ما در حوزه صنعت دفاعی  توانستیم از منهای چند درجه دیروز به مرحله خودکفایی کامل امروزبرسیم  و هر چیزی را هم که کشور به آن نیاز داشته باشد به همین ترتیب می‌توانیم بسازیم، چنان که در بخش تولیدات صنعتی و همچنین در بخش تولیدات زیربنایی مثل سدها، تونل‌ها، اتوبان‌ها و... هم‌اکنون مشغول فعالیت هستیم. اقتصاد مقاومتی یعنی همین کاری که ما در نیروهای مسلح انجام داده‌ایم در سایر بخش‌ها هم صورت گیرد و این شدنی است. تحریم‌ها در زمینه رشد اقتصاد مقاومتی اثر معکوس دارد.

اگرچه شاید وقت خیلی چیزها الان نرسیده باشد، اما به نظر بسیاری وقت آن رسیده که به فکر آن باشیم مثل آب خوردن تحریم‌ها را بی‌اثر کنیم.
 
گزارش:میثم پوراعظم 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۶:۰۹ ۰۱ تير ۱۳۹۴
باسلام تحریم ها برای مردم مثل اب خوردن است متاسفانه دشمنان ایران از سخنرانی‌های مربوط به تحریم برداشت بدی دارد وفکر میکند که مردم ایران به تنگ آمدند واگر تحریمها برداشته نشود مملکت بهم میریزد!به امید پیروزی در همه جبهه‌ها
Iran (Islamic Republic of)
کاوه
۰۵:۲۷ ۰۱ تير ۱۳۹۴
آب‌خوردنمان وابسته به تحریم‌هاست یا تحریم‌ها باید مثل "آب‌خوردن" باشد؟!!!!!!!!!!!!!!!

اساسا این دو تفکر هر دو افراطی هستند و غیر ممکن و هیچ کدام نباید و نمی تواند درست و عملی باشد اگر کسی بگوید همه چیز به تحریم بر می گردد دروغ گفته, در اینجا میانه بودن و اعتدال برنده است شعار برد -برد خوب است, نه اینکه بگوییم تحریم هیچ اثری ندارد اگر کسی بگوید تحریم برای ما اب خوردن است او هم صد درصد بلف زده و دروغ گفته, پرداختن به مسائلی که بیخود و بی جهت برای کشور تنش درست می کند و هیچ فایده و نفعی به حال کشور عزیز اسلامیمان ندارد حماقت است و از عقل و منطق به دور . پس بیایید از افراط و تفریط بپرهیزیم و هر چیزی را به جای خویش ببینیم. و نگوییم یا همه یا هیچ, آب درای رو نمی شه کشید ولی می شه به اندازه ی نیاز چشید, ملت و کشور ما لیاقتش بیش از اینها ست من نژادپرست نیستم که بگم بهترینیم امَا شک ندارم که یکی از بهترینها هستیم و هستیم!! امیدوارم حرف حقمو منتشر کنید چرا که من غیر از خیر ایران و ایرانی از هر طایفه و قومی نمی خواهم
موفق باشید و سرفراز باد ایران و ایرانی غیور
آخرین اخبار