سامانه هشدار سونامی اقیانوس هند تست شد

یازدهمین تست خطوط ارتباطی سامانه هشدار سونامی اقیانوس هند (IOTWS) برگزار شد.

به گزارش گروه وبگردي باشگاه خبرنگاران  به نقل از مهر، محمدحسین کاظمی نژاد - رئیس مرکز ملی پیش بینی و هشدار مخاطرات دریایی در پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی در این باره گفت: پس از وقوع سونامی اقیانوس هند در سال ۲۰۰۴ میلادی، موضوع سونامی در اقیانوس هند بیش از پیش مورد توجه جهانی قرار گرفت و تلاش‌های بین المللی زیادی در قالب برنامه‌های کمسیون بین‌الدول اقیانوس شناسی یونسکو (IOC-UNESCO) جهت راه‌اندازی سامانه هشدار سونامی اقیانوس هند صورت پذیرفت.

وی افزود: در این راستا پس از عملیاتی شدن این سامانه، پیام‌های هشدار سونامی از طریق سه مرکز منطقه‌ای هند، اندونزی و استرالیا به سایر کشورهای حاضر در حاشیه اقیانوس هند مخابره می‌شوند.

یکی از ارکان مهم این سامانه داشتن خطوط ارتباطی مناسب برای مخابره سریع و بدون نقص پیام‌های هشدار به سایر کشورها است. با توجه به اهمیت این موضوع، به منظور بررسی خطوط ارتباطی مراکز سه‌گانه با سایر کشورها، هر سال تست‌ خطوط ارتباطی سامانه هشدار سونامی با درنظر گرفتن یک سناریوی فرضی زلزله در نواحی مستعد تولید سونامی در اقیانوس هند اجرا می‌شود.

در همین راستا، یازدهمین تست سامانه هشدار سونامی اقیانوس هند در روز چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ با در نظر گرفتن زلزله فرضی با بزرگای ۹ ریشتر در بخش مرکزی گسل مکران برگزار شد.

مرکز ملی پیش‌بینی و هشدار مخاطرات دریایی مستقر در پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی که به عنوان مرجع رسمی سونامی و مرکز ملی هشدار سونامی ایران در سامانه هشدار سونامی اقیانوس هند شناخته شده‌ است تمامی پیام‌های هشدار سونامی را از این سامانه دریافت می‌ کند. در یازدهمین تست خطوط ارتباطی نیز پیام‌های مربوط به هشدار سونامی فرضی از طرق مختلف دریافت گردید و اقدامات لازم در این زمینه صورت پذیرفت.

با توجه به این که محل وقوع و بزرگای زلزله فرضی بسیار نزدیک به سواحل استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان بود، پیام‌های هشدار دریافتی بیانگر این بود که در اثر وقوع این زلزله فرضی، ارتفاع امواج سونامی در برخی از نقاط سواحل کشورمان به بیش از ۱۰ متر نیز می‌رسد که این امر نشان دهنده وجود خطر بالقوه سونامی گسل مکران برای سواحل کشورمان است.

انتهای پیام/
برچسب ها: هشدار ، اقیانوس هند ، سونا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.